/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Supplerende dagpenge + regler for kursus
Fra : mulberry
Vist : 1237 gange
200 point
Dato : 16-11-12 17:31

Hej
Jeg vil blive meget taknemmelig hvis nogen kan give mig svar på disse spørgsmål, der er mange spørgsmål og bare lidt svar vil også være godt. (jeg vil give point til hver enkelt der besvarer noget)

Jeg (fuldtidsmedlem af a-kasse)er lige nu i en situation, hvor jeg efter sygdom er ved at starte langsomt op og finde ud af om jeg kan klare det samme som før sygdom.
Hvis jeg af helbredsmæssige årsager ikke kan klare fuld tid mere, men deltid, kan jeg så få supplerende dagpenge eller er der en anden mulighed? Hvad skal der ske af procedure for at få det?

Såfremt jeg kan klare deltid og få supplerende dagpenge er jeg så tilladt at tage hf enkeltfag og eller avu i så fald hvor mange timer om ugen?
Hvis jeg ikke kan klare fuldtid og måske ikke engang deltid og må sige op er der så en speciel formular jeg skal bede min læge om at udfylde eller kan han frit skrive en selv ? Skal han også lave den hvis det kun drejer sig om deltid?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-11-12 17:39

Det smarteste ville da helt bestemt at tale med din A-kasse, så får du det helt rigtig svar på dine spørgsmål!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-12 17:51

Jeg kan kun hjælpe delvist med dette.

Når man går ledig, er du kun berettiget til at tage et kursus af 6 ugers varighed, og det er ikke lige gyldigt hvilket kursus du tager- det skal godkendes af både din fagforening og jobcenteret. Hvis du kan klare dig på SU og har klip til overs efter en evt. anden udd. kan du læse videre på det.

Du kan max. få sygedagpenge i et år, med mulighed for forlængelse - hvilket er temmelig vanskeligt at få. Hvis du bliver sygemeldt igen efter du har opbrugt dit år på sygedagpenge, kommer du på kontanthjælp. Du skal have været i arbejde på fuld til i 6 mdr. for at oppebære retten til sygedagpenge igen.

Hvis ikke du får svar på alle dine spørgsmål her på kandu, så prøv denne side, den er meget effektiv og hjælpsom http://www.k10.dk/

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-11-12 18:08

At komme på deltid og få supplerende dagpenge løser ikke dit problem. Uanset du får et deltidsjob, er det begrænset hvorlænge du kan få supplerende dagpenge, (30 uger indenfor 104 uger) så skal du stadig være fuldtids arbejdssøgende, som fuldtidsforsikret.

Du kan søge gennem din A-kasse om selvvalgt uddannelse i op til 6 uger- men derfor er det også nødvendigt at du kontakter din A-kasse. Det vil der kunne gives på alm. dagpengevilkår. Men det kræver jo at du er rask.

Men alt i alt kræver det vel nærmere, at du kontakter din fagforening for at høre om evt. muligheder for flexjob osv. De kan rådgive dig bedst.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-11-12 18:14

allerførst skal du huske:
du skal aldrig selv sige op- lad arbejdsgiver om at klare den sag.
Muligvis vil de være med til en løsning- om hvordan du vender tilbage. Derfor er det vigtig at du har fagforeningen med ind over.

Fagforening og A-kasse er 2 forskellige ting.

Vent med at forholde dig til A-kassens regler til du reelt er blevet ledig.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-11-12 18:30

Mit nuværende arbejde kan gøres til et deltidsarbejde hvis det er nødvendigt, kan bare ikke leve af 20 timer. Derfor spørgsmlet om supplerende, men det er måske muligt at få supplerende sygedagpenge? Jeg skal starte en udd sept 2013, så det er kun perioden indtil da der er problematisk. Mit nuværende arb er meget fysisk hårdt, jeg ville kunne klare andre typer jobs,der ikke er lig s krævende men kan ikke få dem uden noget udd. I den mellemliggende tid vil jeg tage kurser avu og hf-enkeltfag, for at blive mere kvalificeret og i form til udd
Jeg har spurgt min a-kasse via brevkasse, men de vil sætte et møde op i steden for og jeg har brug for noget viden nu da jeg skal til møde med avu -hf vejleder på mandag om hvilke fag jeg skal have.
Det er bare lidt omsonst hvis jeg er tilmeldt et hf enkeltfag og bliver nødt til at gå deltid og så a-kassen kommer med en eller anden regler og "slukker lyset"

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-11-12 18:30

For mig at se er din situation, at du kan komme på flextid. Du bliver nødt til at kontakte socialforvaltningen i din kommune og fremlægge dit problem. Typisk idag er et flexjob fra en arbejdsuge på vist nok fra 29 timer og ned til faktisk nogle få timer om ugen. Der kræves naturligvis en lægeudtalelse om din situation, hvilket sammen med personlige samtaler og i hvert fald tidligere en arbejdsprøvning. Dette sidste er måske blevet ændret.
Jeg ved ikke om du kender flextid. Det går kort ud på at man modtager fuld løn for det arbejde man har, f.eks. en sygeplejerske oppebærer så den fulde fagløn + pension m.m.. Så skal sygeplejersken imidlertid kun arbejde f.eks 22 timer, hvis det er det der blevet godkendt. Arbejdsgiveren betaler lønnen og modtager så refusion for de ntimer der ikke arbejdes.
Men som sagt skal du begynde at henvende dig til socialforvaltningen.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-11-12 18:40

Ja jeg kan få en udtalelse fra min læge om at jeg ikke kan klare jobbet optimalt og/eller det forværrer min tilstand, hvad det gør. Den lægelige skriftlige uddtalelse giver mig gyldig grund til at opsige helt eller delvist uden at få karantæne. Kender ikke flextid men der er en hel masse om det på det link Nordsted1 gav http://www.k10.dk/

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 200 point
Dato : 16-11-12 20:07

Citat
eg ved ikke om du kender flextid.

Mon ikke du tænker på flexjob?

Hverken A-kasser, fagforeninger eller Jobcentre arbejder ens eller har samme regler - til trods for samme lovgivning , så derfor er det vanskeligt for os andre at fortælle dig, hvordan din sag vil blive håndteret. Hvis jeg var dig, ville jeg gå til lægen for at få en skriftlig udtalelse, så til din arbejdsgiver for at tale om, hvordan dit job kan varetages på deltid. Måske kan du få arbejdsgiver til at varsle en nedskæring i timer? Måske med hjælp fra din fagforening.

Og dernæst ville jeg gå til a-kassen for at få hjælp. Jeg ville tage det møde med dem, som de foreslår. Du har betalt til din A-kasse og det er ikke en offentlig myndighed, så de bør kunne hjælpe dig.

Jeg håber det lykkes for dig
Hel og lykke
pifo

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-11-12 21:13

Citat
Den lægelige skriftlige uddtalelse giver mig gyldig grund til at opsige helt eller delvist uden at få karantæne.

Hvorfor selv sige op ?? Det forstår jeg ikke. Hvis du er ansat under en overenskomst- så har du et opsigelsesvarsel- hvorunder du får fuld løn. Såfremt du bliver opsagt på grund af sygdom, vil der være mulighed for i perioden at få lavet en aftale- enten det er noget med uddannelse eller fremover at varetage et job på særlige vilkår.

Er du i en fagforening ? Eller er det problemet ? At du ikke har nogen juridisk bistand ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-11-12 21:33

uanset hvilken type dagpenge du modtager, så kan du ikke starte en uddannelse og samtidig modtage dagpenge, hvis a-kasse eller kommune ikke har givet tilladelse.

Citat
Jeg har spurgt min a-kasse via brevkasse, men de vil sætte et møde op i steden for og jeg har brug for noget viden nu da jeg skal til møde med avu -hf vejleder på mandag om hvilke fag jeg skal have.

Det er jo en omvendt rækkefølge du er i gang med. Hvis du først vil starte en uddannelse til september 2013, så kan du da godt nå et møde med a-kassen inden da. Det er dem, der skal godkende din uddannelse, hvis du vil modtage dagpenge.

Supplerende dagpenge kan du læse om her. Du skal være fuldtidssøgende for at kunne modtage supplerende dagpenge.

http://www.krifa.dk/fs/dagpenge/supplerende.aspx

http://www.krifa.dk/fs/dagpenge/supplerende/genoptjening.aspx

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-11-12 21:40

Citat
At komme på deltid og få supplerende dagpenge løser ikke dit problem. Uanset du får et deltidsjob, er det begrænset hvorlænge du kan få supplerende dagpenge, (30 uger indenfor 104 uger) så skal du stadig være fuldtids arbejdssøgende, som fuldtidsforsikret.

netop det var min pointe
i tidligere indlæg

Citat
Du kan søge gennem din A-kasse om selvvalgt uddannelse i op til 6 uger- men derfor er det også nødvendigt at du kontakter din A-kasse

Altså som Ans ligeledes skriver - så er vi da flere- A-kassen skal godkende hvis de skal være på dagpenge.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-11-12 04:44

Der er ikke tale om at jeg vil have dagpenge eller lignende under udd jeg får elevløn under udd.
Udd er ikke noget problem det er som sagt kun den mellemliggende periode fordi helbreddet ikke kan klare fuldtid længere i nuværende job. min arbejdsplads er ok med at give mig deltids så længe det ikke koster dem noget.. Jeg genne bare ikke systemet godt nok til at vide hvad der så kan gøres og samtidig vil jeg gerne gå på hf enkelt fag få timer om ugen for at bliver optimalt klar til udd da det er længe siden jeg har gået i skole.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-11-12 04:53

Citat
At komme på deltid og få supplerende dagpenge løser ikke dit problem. Uanset du får et deltidsjob, er det begrænset hvorlænge du kan få supplerende dagpenge, (30 uger indenfor 104 uger) så skal du stadig være fuldtids arbejdssøgende, som fuldtidsforsikret.

Ja jeg har ikke noget imod at være fuldtidssøgende. det må være bedre at fastholde den tilknytning jeg er i stand til på vilkår arbgiver er med på end at være en pestilens og vente på sparket

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-11-12 18:12

Citat
Ja jeg har ikke noget imod at være fuldtidssøgende

Men så skal du være rask nok til at påtage dig et fuldtidsjob- og det skriver du - at du ikke er.

Hvis du skal på deltid- skal din arbejdsgiver opsige dig på fuldtid og tilbyde dig genansættelse på deltid (varsel osv.)

Du skal ikke selv indgå den slags aftaler uden du har din A-kasse eller fagforening med indover.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-11-12 18:14

Så der er egentlig ikke nogen klare svar. Fleksjob er vist noget der skal betales til gennem en årrække og jeg ser ikke min kommune representeret, når jeg ser på ansøgnings feltet.
Man kan ikke gå på hf enkeltfag når man er ledig der gælder 6-ugers fuldtids kursus reglen det er først efter 6-9 mdr man må tage al den udd man vil. Hvis man er deltids ledig må man slet ikke tage udd. da jeg nok skal være deltids arb og deltids ledig ved jeg stadig ikke om jeg må tage udd eller ej.
Jeg ved at jeg kan få sygepenge i 52 uger og der derefter er der arbejdsprøvning og andre ting der skal klarlægge hvad der skal til for at man kan forsørge sig selv. Men jeg ved stadig ikke om jeg kan få sygepenge som supplerende til mit deltids arbejde der ikke kan klares på grund af sygdom eller om jeg kan få supplerende af a-kasse og samtidig være fuldtidssøgende. A-kassen vil jo nok mene at eftersom der ikke er nogen jobs så må jeg skifte branche hvad jeg også har tænkt mig, det kan bare ikke ske før udd starter om 10 mdr.
Synes reglen med udd er besynderlig da det jo kan foregå i ens fritid som flexs eller aften studie.

jeg hader at jeg selvom jeg har været syg og har fortalt at min læge siger at jeg ikke kan fortsætte som nu bliver presset til at genoptage mit arbejde på fuldtid, så jeg skal gå og arbejde til jeg bliver syg igen og måske skal opereres igen eller få mèn, før de måske forstår at jeg ikke kan. Jeg vil meget gerne igang med et nyt kapitel og synes at den her situation er opslidende og tager kræfter fra hvad der skulle bruges på at komme igang med det nye. Jeg har betalt til a-kasse i 30 år og så kan men ikke engang få lov til at tage 6-7 timers ugentlig hf-enkeltfag. Det er jo ikke hensigtsmæssigt at koge fx faget biologi ned til 6 ugers 37 timers kursus.
Og hvis det er et eller to enkelte kurser af få timer ugentlig som kan foregå om aftenen er det der skal til for at komme videre ind på udd som de ikke skal betale, så synes jeg deres regler virker mere som en bremseklods.
Nå eftersom jeg er begyndt at få smerterne tilbage i takt med at langsom opstart forøges vil jeg tage til lægen og få en skriftlig attest der er åbenbart ikke andre måder at blive hørt jeg er ligeglad med om jeg så skulle må kontanthjælp bare jeg ikke bliver ved med at blive presdset til noget jeg ikke kan og jeg får lidt tid til at forberede mig til ud, det ville bare have været rart at få det afklasret og jeg kunne også spare et par tusind kroner på kursus som skal ske senest mandag, hvis jeg vidste om det er noget de vil pille mig af ved supplerende syge- eller alm dagpenge.

Godkendelse af svar
Fra : mulberry

Dato : 17-11-12 18:15

Tak for svaret pifo.