/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skal jeg udskifte batteriet på min bil?
Fra : PeterABC
Vist : 320 gange
20 point
Dato : 11-11-12 16:40

Kom ud her til formiddag og der var ingen strøm på batteriet. Det viste sig at der manglede vand i cellerne på batteriet så jeg pøste noget demiraliseret vand ned i hullerne. Der var straks strøm på og jeg kørte en tur og det lader til batteriet har fået fornye liv. MEN jeg er i tvivl om jeg bør udskifte det nu. Har det lidt overlast. Gode råd modtages.

Venlig hilsen

Peter

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-11-12 17:20

Det har sikkert lidt overlast, men derfor kan det måske nok være funktionelt en tid. Det vil sige at det sikkert har en (lidt) nedsat effekt.
Jeg ville sikkert vente med at udskifte det, indtil jeg opdager at det er ustabilt.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 11-11-12 18:23

Der er ikke umiddelbart nogen grund til, at udskifte det. Derimod skal du sørge for, at batteriet er fuldt opladet og, at væskestanden står over alle celler. Så skulle du nok kunne køre en tid endnu.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-11-12 21:34

Det jeg kender til dit problem, ville jeg øjeblikkelig skifte batteri,
da det helt sikkert har taget skade og når frosten sætter ind, står du med en bil, der ikke kan drejes rundt, fordi elementerne er ødelagte, øg så skal man ud med nødladeren, som bare gør det hele værre.
Og et batteri koster ikke mange penge, i forhold til ærgelserne med Falck +
samt du er altid usikker på om skidtet vil starte - næste gang, det er ikke så meget om der er volt/ apm på batteriet - men mere om batteriet kan holde til de sekunder det virkelig bliver belastet MAX (det skal føde meget andet end bare en start motor), med for mindsket styrke hver gang du bruger det til det yderste.

Men hvorfor er det altid, i den kolde tid at mennesker finder ud af DET problem.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-11-12 21:54

Mens du er ude foran, så se lige efter olie og frost væske, samt lys og andet heller ikke virker til meget stor GENE for med kørende trafikanter - hvor er Panserne henne?
Kommer fra en der aldrig kan se´s i trafikken (MC) samt jeg får til tider en skide lanterne lige i hjelmen af skide udlændinge eller bare en SKIDE Dansker der kører med ZENON (ulovligt) lort
så er det forresten bare om at huske vejen, og STOPPE op, men mig klager de over at jeg kører med langt lys (om dagen)

Alt virker 2 vejs.

Men nyt batteri.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-11-12 22:18

Der skal være vand på og batteriet skal holdes helt opladet. Fuld opladning af et batteri medens nman kører i bilen tager i størrelsesordenen 10 timer. Hurtige opladning, kan gøres på et pat timer med specielt grej, men det er skadeligt for batteriet. Det er næsten værre end det du har oplevet.

Du skal hellere finde ud af hvorfor vandet forsvinder. M;oderne gode batterier er vedligeholdessesfri. de skal aldrig efterfyldes bare ladespændingen ikke bliver for høj.

Derfor kan man have misrtanke om en defekt ved din genratorregulator, så den giver for høj spænding.
Hvis det holde stik, så vil et nyt batteri også blive skadet.

Få målt spændingen med et præcisionsinstrument. Med batteri monteret, og motoren kørt varm og med ca 2000 omdr/ minut må spændingen ikke være over 14,5 V , helst ca 14.3 V

Kommentar
Fra : PeterABC

Dato : 12-11-12 08:15

Hej alle

Foreløbig tak for de mange fine svar her. Jeg har her til morgen problemfrit kørt på arbejde (ca. 40 kilometer) hvor en del var på motorvej. Går ud fra batteriet må have "tanket" nye kræfter her så jeg tror jeg lige ser tiden an og om gårsdagens vandpåfyldning samt dagens kørsel kan have givet nyt liv til det. Hvis det er helt oppe på dupperne igen så er det jo spild af penge at bekoste et nyt batteri.

Venlig hilsen og god dag

Peter

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-11-12 10:13

Som jeg har forstået det,er dit batteri et med propper i.Altså kan efterfyldes med vædske.
Så er det jo naturligt at at vædskestanden synker en smule,da der jo er åndehuller i propperne.
Så alt andet lige,vil der ske en vis "fordampning".Ved af erfaring,at den type batterier,skal serviceres/efterfyldes med mellemrum.

Så holder du øje med vædsken,kan du måske køre længe endnu.Et "pift" med en 4 amp.hjemmelader,vil være en god ide.

Citat
Du skal hellere finde ud af hvorfor vandet forsvinder. M;oderne gode batterier er vedligeholdessesfri. de skal aldrig efterfyldes bare ladespændingen ikke bliver for høj.

Det jeg forstår ved "vedligeholdelsesfrie" batterier,kan slet ikke efterfyldes.(Ingen propper).
Er forseglet. Kan anbefales. Koster lidt mere,holder næsten dobbelt så længe.(Min erfaring).

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-12 10:24

Væsken i batteriet forsvinder ikke ved fordampning, men ved elektrolyse af vandet. Det sker især ved for høj ladespænding. I "gamle dage" eller med utidssvarende batterier sker dog også en svag vandelektrolyse ved normal opladning.

I de moderne har man modvirket elektrolysen, og/eller puttet katalysator i som gendanner vandet.

Det virker dog kun indtil en vis ladespænding. Normalt specificeres en max spænding på ca. 14,5 V
De fleste vedligeholdessesfrie batterier kan også efterfyldes, men det er ikke så åbenbart.

Kommentar
Fra : PeterABC

Dato : 12-11-12 11:45

Ja Mosebaek mit batteri er med propper ned til cellerne. Jeg havde et par meget korte ture i fredags hvor bilen ikke nåede at blive varm. Dette sammenholdt med bilens alder øvrige system gør at jeg antager det mistede pusten her. Nu har jeg så efterfyldt med dm vand og håber ikke at det har taget for meget skadet af at være "tørlagt" kort tid. Som sagt var der fuld effekt på systemet her til morgen da jeg drog ind på arbejdet.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 13-11-12 22:16

har du problemer med at pære springer så er generatoren ikke god mere og det går ud over batteriet da det bliver overophedet og mister vandet men ellers lad batteriet sidde det lader jo til at være sundt nok

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-11-12 22:31

Du finder ud af det, en nat med nattefrost.
Og så dyrt er batterier altså ikke, men dit problem.
Har syrestanden først været under MAX/MIN så er der sket (uoprettlige) skade på dit batteriet.
Men god vinter.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 15-11-12 18:11

Det passer nu ikke helt, at der nødvendigvis sker uoprettelig skade. Jeg købte på et tidspunkt en bil hvor batteriet var noget "slukøret" p.gr.a. meget lav vandstand i batteriet. Efterfyldte og ladede det op, og den kørte problemfrit i 2½ år inkl. et par bidende kolde vintre.

Men som tidligere skrevet: Få ladet batteriet ordentligt op. Generatoren har rigeligt travlt med lys, varmeblæser, el bagrude etc. så det bedste du kan gøre er, at hive batteriet indendørs og sætte en lader på natten over.

Kommentar
Fra : PeterABC

Dato : 15-11-12 20:11

så er batteriets spænding målt igennem. 14,45 V så den del ser ud til at være i orden. Så må jeg bare krydse fingre for det ikke mister pusten igen....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-11-12 17:17

14,45 V er i den høje ende . Det er dog ikke højere end du kan klare det med engang imellem at komme lidt vand på.
Husk deminiraliseret eller destillert vand. Aldrig postevand for der er bl a. klorid- og jernioner i. Selv om de er i ganske små mængder er det i længden ødelæggende for et batteri.

14,45 V giver et godt lys men får pærerne til at brænd lidt hurtigere over.

Husk at spændingsmåling korrekt med over 3 cifre kræver et fornemt instrument. Der er billige digitalinstumenter i handelen, som kan vise 3½ ciffer , men stol ikke på dem.