/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Fartpilot
Fra : Nul7
Vist : 783 gange
50 point
Dato : 09-11-12 17:08

Hej, - jeg har erhvervet en lille automobil ( 1,2 motor) med fartpilot, - lækkert - jeg har nu kørt ca. 6000 km. bl. kørsel. Bilen er oplyst til at kunne køre ca. 22,7 km. pr. L. bencin. Jeg har målt over 5000 km. kørsel og har ikke kunnet kommet over en ca. 17 - 18 km. pr. L.
Mit spørgsmål: Bruger fartpiloten forholdsvis mere bencin end alm. fornuftig brug af speederen?
Eller kan der være en anden årsag.
Der er ikke opserveret tyveri, hvis nogen mener at det kan være dette der er årsagen.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-11-12 17:13

Citat
Bruger fartpiloten forholdsvis mere bencin end alm. fornuftig brug af speederen?

Nej tværtimod, da den er bedre end dig til at holde konstant hastighed, vil den bruge mindre benzin end hvis du styrer pedalen.

De km/l tal som fabrikanterne oplyser er "best case", konstant hastighed, på lige og tør vej. I praksis kommer man aldrig så højt. At du kan komme op på 17-18 km/l er fint.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-11-12 18:03

Det kommer an på hvordan din gering er i forhold til fartpilot. På lige vej er fartpilot billigst...

Hvis du køre hvor der er bakker, kan fartpiloten være et dyre bekendtskab, da denne ikke vælger det mest økonomiske gear.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-12 19:46

Det er bileksperter der kan køre så langt på literen som fabrikken oplyser.
Og ja en fartpilot er ikke af det bedste til økonomikørsel.

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 50 point
Dato : 09-11-12 19:59
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-12 21:06

God henvisning fun2.......men som jeg husker det var rally kørsel ikke just for at spare benzin.
Det var ned med pedalen og så derudaf.

Som benjamin også siger:" hvad med op ad bakke".

Og så er det vist ved ca 90 km/h at der køres økonomisk og nok ikke ved 120.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-11-12 23:06

Har selv fartpilot og kørecomputer. Jeg kan køre mere økonomisk end computeren. Kender en erhverschauffør (lastbil). Denne hævder også at være bedre end tempostaten (som chaufutterne så kalder der fartpilot). Såæhhhh.....

Normforbruget laves efter en norm, som stort set ingen kan efterleve. Derfor kører nærmest alle biler færre km/l end lovet. En simpel ting som et par rundkørsler på en landevej er ødelæggende for økonomien. En natkørsel på tværs af Jylland, hvor man tilnærmelsesviss overholder gældende hastighedsregler giver i min firmakaret 21 km/l almindelig blandet i det østjyske små 17 km/l. Meget artig landevejskørsel måske 18 - 19. Motorvej uden hastighedsoverskridelser små 16 km/l. Ligeud uden rundkørsler mærkbart meget bedre end rundkørsler. Gad vide om de der grønne fæhoveder nogensinde har regnet på hvor dyrt alle de rundkørsler er rent samfundsøkonomisk.

Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 11-11-12 15:31

Tak for svaret fun2.