/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
piller hvor ofte
Fra : snaptil
Vist : 1055 gange
50 point
Dato : 09-11-12 10:54

Hejsa
Her kommer et dumt spørgsmål. jeg er ikke vant til at tage piller. Når min læge siger jeg skal tage pamol 4 gange dagligt og ipren 3 gange dagligt, skal det så fordeles på døgnets 24 timer eller kun den tid jeg er vågen.
feks pamol 6-12-18-24

eller hvis jeg vågner kl 8 og går i seng 24

så pamol 8-13.30-19-24

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-12 11:40

Pillerne skal fordeles over dine vågne timer

Rigtig god bedring

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-12 11:42

Lige de præparater du nævner der, er det ikke så vigtigt om du kommer til at tage dem en time før eller senere - med mindre du får meget ondt, for så skal du selvfølgelig passe tiderne

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 09-11-12 11:49

Jeg ville tage morgen, middag, aften og en Pamol til sengetid. Det kommer lidt an på hvilke smerter der skal dækkes, ellers kan du nok selv mærke om tiderne skal flyttes.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-11-12 12:41

Pamol tages med 6 timer interval og ipren med 8...sådan er det bare.
Er selv på den.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 09-11-12 13:35

De normale pilletider er: Morgen, Middag, Aften og Nat.
Hvornår det er morgen, middag og aften er afhængig af din døgnrytme, men på det tidspunkt du vil spise, mens nat er umiddelbart før sengetid.

Skal man have piller en gang om dagen uden at det er specificeret hvornår, er det om morgenen.
To gange om dagen uspecificeret er morgen og aften.
Tre ditto er morgen, middag og aften
Mens fire gange om dagen er hele dynen.

Hvis man som fx Pia Skov snakker om tidsintervaller i øvrigt, er det noget der er aftalt med lægen (eller noget der står i indlægssedlen).

Hilsen en sosu-assistent

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 09-11-12 13:40

Ville lige havde sendt et privat indlæg til Pia (men det kan jeg ikke) for når man får ordineret de to præparater samtidig, så er det fordi de to sammen virker bedre end hver for sig og man derfor skal tage dem samtidigt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-12 13:59

Pia skov

Kombineret Paracetamol og Ibuprofen
Det anbefales at tage ovenstående præparater sammen. De supplerer hinanden
godt og sørger for en god, grundlæggende smertebehandling.

http://epis.gentoftehosp.dk/Dokumenter%5Cp200070ml.pdf

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-12 14:07

Der står også således

Et eksempel på fordeling af tabletterne er:
Præparat Kl. 8 Kl. 14 Kl. 20 Ved behov i
løbet af natten
Paracetamol 1 gram 1 gram 1 gram 1 gram
Ibuprofen 400 mg. 400 mg. 400 mg.

Det ser ikke rigtigt ud, men prøv at tjekke linket fra før, og se skemaet

For ikke at gøre forvirringen større, vil jeg lige gøre opmærksom på, at der også i mit forrige indlæg står ibumetin - men det er det samme som ipren

http://da.wikipedia.org/wiki/Ibuprofen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-11-12 14:46

Ibuprofen , ipren med flere er forskellige navne for det samme. Disse præparater er meget hårde for maven og skal derfor tages sammen med et måltid. Det står også på indlægssedlen.
Ellers er risikoen for mavesår for stor.

Så tiderne skal indrettes efter dine måltider.

Pamolen har ikke den samme fare så den kan du fordele jævnt på de vågne timer.

De kan godt samvirke uden at blive indtaget samtidig.

Det gælder om at holde en nogenlunde jævn koncentration i blodet af begge præparater. Det kan man da iden at de spises sanmtidig., hvilket jo heller ikke kan lade sig gøre med henholdsavis 3 og 4 gange daglig.

ippren sammen med morgenmad , frokost og aftensmad. Det er derfor der er foreskrevet 3 gange.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 09-11-12 15:17

Det står alt sammen på den info: der følger med de piller man får på apoteket.
alan57

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-11-12 16:08

Citat
når man får ordineret de to præparater samtidig, så er det fordi de to sammen virker bedre end hver for sig og man derfor skal tage dem samtidigt.

Men hvis man synes de "slår for hårdt", så kan man tage dem lidt forskudt.

F.eks. tager jeg dagligt 3 Dolol p.g.a. rygsmerter, hvis jeg har overanstrengt ryggen supplerer jeg med en enkelt Panodil oveni.
Men hvis jeg tager Dolol'en samtidig med Panodil'en, så slår de dælme hårdt.
Derfor tager jeg Dolol'en til sædvanlig tid og så tager jeg Panodil'en 1 time senere, så sidder den lige i skabet.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 09-11-12 16:18

Hej Troldepige
Dolol er et morfinlignende middel og man kan ikke sammenligne det med Ipren.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-11-12 16:27

Citat
Hej Troldepige
Dolol er et morfinlignende middel og man kan ikke sammenligne det med Ipren.

Det er jeg udmærket klar over.

Men hvis det "slår for hårdt" når man tager 2 slags smertestillende samtidig, så kan man prøve at tage dem forskudt, den stærkeste først, så er lidt af den dampet af inden man tager den svageste.

Denne fremgangsmåde virker ved Dolol+Panodil, ved Dolol+Ibumetin og ved Ibumetin+Panodil.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 09-11-12 16:32

Det jeg mente var nu, at de to præparater ikke har samme bivirkninger og ikke "slår hårdt" nogen af dem.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-11-12 20:05

Citat
Det jeg mente var nu, at de to præparater ikke har samme bivirkninger og ikke "slår hårdt" nogen af dem

Om de "slår hårdt" er vist meget individuelt.

Personligt får jeg det meget skidt hvis jeg blander Ibumetin/Ipren og Panodil.

Og første gang jeg tog en Dolol i dagtimerne "sprang sofaen på nakken af mig".

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-12 22:18

Jeg har det fint med at tage pamol og ipren samtidig, men dolol er noget fanden har skabt, jeg bliver syg af det skidt

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-11-12 22:25

Citat
Jeg har det fint med at tage pamol og ipren samtidig, men dolol er noget fanden har skabt, jeg bliver syg af det skidt

Det er jo lige præcis det jeg mener med, at det er individuelt hvordan vi reagerer på de forskellige smertestillende midler.

For et års tid siden fik min læge overtalt mig til, at tage en Panodil sammen med Ibumetin 600 mg, det resulterede i, at jeg gik rundt som en zombie.
Men nu ville jeg jo ikke have skyld for ikke, at være samarbejdsvillig, så næste dag knak jeg Ibumetin'en, så jeg fik en Panodil og 300 mg Ibumetin, resultatet var ikke helt så slemt, men jeg havde det dælme ikke godt.

Næh, så hellere en Dolol og en Panodil, det ved man hvad er.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-12 22:49

Den styrke er sikkert også mere passende - prøv at se i skemaet... forøvrigt sagde min læge at jeg skulle tage de to præparater samtidig... men aldrig sammen med dolol

http://epis.gentoftehosp.dk/Dokumenter%5Cp200070ml.pdf

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-11-12 22:54

Inden jeg fik Dolol fik jeg Ibumetin, 600 mg x 3 daglig. Det er mit indtryk, at det er almindelig dosis når de anvendes ved kroniske smerter.

For mig opstod problemet når jeg blandede dem med panodil.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 11-11-12 19:01

For få år siden fik jeg ordnet åreknuder, Sygeplejersken fortalte mig, at kombinationen af pamol og et gigtpræparat gav et affaldsprodukt, som havde netop den virkning, de ønskede.

På samme måde, da jeg brækkede benet - pamol sammen med et morfinpræparat - her fik jeg et skema med tidspunkterne for medicinen, og et nedtrapningsskema.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 12-11-12 07:22

Den dialog bliver i aldrig færdig med fordi piller kan virke meget forskelligt fra person til person det er derfor man skal være forsigtig i de første 3 uger med at køre bil osv samt brug af maskiner, indenfor de ca 3 uger skulle man helst have fundet ud af hvordan de virker ved man ikke det SKAL man tale med lægen igen.
alan57

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-11-12 07:39

alan57, lige med de to præparater er der igen hindring for at køre bil

Der står sådan ved begge

Trafik
Ingen advarsel.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 12-11-12 13:24

Jeg tænkte ikke kun på de 2 slags piller, det er bare en lille huskeseddel man kan gå ud fra når man får udskrevet medicin hos lægen.
alan57

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-11-12 20:17

Citat
fordi piller kan virke meget forskelligt fra person til person

Lige præcis.