/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ekstra lampeudtag
Fra : Focus01
Vist : 389 gange
20 point
Dato : 03-11-12 11:04

Hej
Kan nogen hjælpe mig !!
Jeg vil gerne have et ekstra lampeudtag i loftet.Det eksisterende udtag har 3 hvide ledninger der er samlet i en muffe ,og en blå og rød der er tilsluttet lampeudtaget.I afbryderen er der også en blå og rød ledning.

Spørgsmålet er hvilke ledninger skal jeg trække over til det nye lampeudtag og ned til afbryderen ?

Mvh
Søren

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 03-11-12 11:08

Blå og rød fra lampeudtag.

Kommentar
Fra : Focus01

Dato : 03-11-12 11:25

Kun blå og rød .
Det nye lampeudtag skal kunne tænde selvstændigt.!1

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-11-12 12:47

Du kan ikke grunde noget som helst på farverne.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-11-12 16:01

Du ringer til elektrikeren da det er i den faste installation

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 03-11-12 19:44

Hvordan forestiller du dig at man skal komme til at tænde og slukke for dette selvstændige udtag?

Kommentar
Fra : landsten

Dato : 10-11-12 22:25

som udgangspunkt vil jeg give rotw ret.
men skal det være så skal du nok se om du ikke kan komme til at skifte de leder ud fra afbryderen til lampe stedet med med et 5x1,5 kvadrat kabel så kan du føre hvider fra lampestedet til det nye sted.

Men hvis du slet ikke kender noget til det så find en der gør for der kan sku ske så meget.
hvis det er en rigtig gammel installation så kan det være det er en 3polet gruppe du har foran og hvis du glemmer nullen der så går der "400v" i din installation og det kan et tv eller computer mm. ikke holde til.