/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Sikringsgruppe og Dimensioner.
Fra : bebeto1267
Vist : 1339 gange
180 point
Dato : 31-10-12 13:25

Hejsa!

Jeg er i gang med at installere en gammel kompressor med stjerne-trekant start.

Det er en 400 V. / 32,5 A. motor. Der er lavet en styreboks til hovedstrøm og styrestrøm med timer og thermorelæ.

Jeg har regnet startstrømmen ud til at være 65 amp. (32,5 * 6 / 3 = 65)
Og ved så at thermorelæet skal indstilles til ca. 19 amp. (32,5 / kvadratrod 3)
Men nu er jeg blevet forvirret over startstrøm/mærkestrøm osv. hvor står sikringsgruppen skal være, og hvad med lednings kvadrat.?

1). Jeg var kommet frem til en gruppeafbryder 3-pol + N 63 A. Men kan jeg bruge en automatsikring 3-pol + N 20 A. da thermorelæet jo skal indstilles til 19 amp.?

2). Der er trukket 5 * 2,5 kvadrat kabel fra gruppetavlen til styreboksen, er det ok.?
3). Motoren havde 5 * 2,5 kvadrat gummikabel monteret til styreboksen på forhånd, men her er jeg også i tvivl om det er ok, eller jeg skal op i 4 kvadrat.??..

Håber at der er en som kan hjælpe hurtigt, for er ved at få grå hår af det.

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 31-10-12 15:33

Hej Bebeto

Vi skal bruge Spænding og strøm både ved trekant og stjerne

venlig hilsen Flemming

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 31-10-12 16:56

Det skal min. være 35A i forsikring som så er = 6 kvadrat fra tavle til styreboks.

Der må jo så være 2 stk. 5x2,5 fra motor til styreboks og det er ok da de kun skal bære fasestrømmen som jo er på 19A.

Er det en 15 kw motor?
Hvor langt er der fra tavle til styreboks?

Kommentar
Fra : bebeto1267

Dato : 31-10-12 20:53

Mange tak for jeres hurtige svar.

Jeg har glemt at notere mig hvor mange KH. den er på. (Sorry)

Men ja der sidder 2 stk. 5 * 2,5 kvadrat gummikabel i motoren, og der er max. 5 meter fra styreboks til motoren.

Kommentar
Fra : bebeto1267

Dato : 31-10-12 21:06

Nu har jeg lige studeret nettet efter sikringsgrupper/automatsikringer, men jeg kan ikke finde andre end min. 32 A. eller 63 A. ??..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-10-12 21:08

Jeg har regnet startstrømmen ud til at være 65 amp. (32,5 * 6 / 3 = 65

Kan du forklare det regnestykke så en gammel stærkstrømsingeniør kan forstå det.

efter min gamle lærebog afhænger startstrømmen af motorens data og kan ikke regnes ud på en simpel måde.

Kommentar
Fra : bebeto1267

Dato : 31-10-12 21:21

Jo nu fandt jeg et sted hvor jeg kan købe Servodan Tytan II gruppeafb. Og bestille skuffer og sikringer til 35A.

Kommentar
Fra : bebeto1267

Dato : 31-10-12 21:45

TIL TRANSOR.

Min gamle læremester lærte mig tommel­fingerreglen, hvor strømmen ved direkte start er ca 6 gange så høj som drifts­strømmen ved fuld last.
Og ved at bruge stjerne-trekant styringen kan startstrømmen reduceres til ca. en trediedel.

Så derfor mit lille regnestykke: 32,5A * 6 = 195A .... og 195A / 3 = 65A.

Det er også svarende til det dobbelte af strøm­styrken ved fuld last.

Og her er min udregning: 32,5A * 2 = 65A.

Er jeg helt galt på den?

Kommentar
Fra : bebeto1267

Dato : 31-10-12 21:53

Til Transor igen.

Der er også formlen med kvadratrod for at indstille termorelæet, men her kan man jo også bare sige:

0,58 gange mærke­pladens opgivne fuldlast strøm.

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 01-11-12 10:52

hej bebeto

Hvorfor kan du ikke oplyse alle motorens data ?

Du skriver 400 v -- 32,5 A

Hvorfor så instille relæ 19 A ?

32.5 A er relæ indstilling og kabler dimensioneres efter dette

Kom nu med data både for trekant og stjerne

Flemming

Kommentar
Fra : bebeto1267

Dato : 01-11-12 15:51

Til flemming_h

Mærkepladen er så slidt at jeg ikke kan se andet.

Hvorfor jeg indstiller termorelæet til 19A er via formlen:

32,5A / kvadratrod 3 = 18.76388374866292. Og derfor 19A.

Man kan jo også sige:

0,58 * 32,5A = 18.85.

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 01-11-12 19:56

hej Bebeto

Ja men du kan se 400 v 32,5 A

Dette ER fuldlastetrøm , som du skal stille relæ og dimensionere efter

Det er forkert at bruge kvadratrod 3 her eller 0,58 hvor kommer de fra ?

Har den været inst. med stjerne/trekant , så er det vel i orden

den burde så være mærket 400/688 eller gl.tal 380/660

Jeg er gl. installatør

venlig hilsen Flemming

ps jeg er nysgerrig , så fortæl venligst hvordan det går

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 01-11-12 21:55

Hvis termorelæet sidder i fasestrømmen, altså imellem hovedrelæet og u1-v1-w1 som den normalt gør så er det helt rigtigt som debeto1267 regner det ud!

Hvis den derimod sidder på tilgangen i form af en håndbetjent motorværn eller indbygget i forsyningsadskiller skal den selvfølgelig indstilles på fuldlaststrømmen.

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 02-11-12 13:11

Hej

Til 1901

Du giver bebeto ret hans udregning !!!

STRØMMEN ÆNDRER SIG IKKE , HVIS DU FLYTTER MV

Som jeg læser spørgsmålet , nemlig 440v/32,5 A

Så er det 32,5 A pr/fase og ingen smarte beregninger kan ændre det,

Det er motoren der bestemmer

Så , medmindre jeg har misforstået , så er ovennævnte kendsgerninger

men til bepeto , har jeg misforstået---Hvor har du de 32,5 A fra ?

venlig hilsen

Flemming

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 03-11-12 02:37

Jamen så er der noget du har glemt at høre efter på installatørskolen flemming_h.......!

Men det kan være installatøren og ingeniøren vil læse indholdet af følgende link: http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/motor_y_d_start.php

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 03-11-12 13:36

Hej

Til 1901

Det har du fuldstændigt ret i, hvilket jeg undskylder mange gange

Men Bepeto har stillet 3 spørgsmål

1 Kan jeg bruge 20 A automatsikring ?
2 Kan jeg bruge 5x2,5 mm2 ?
3 2,5 mm2 tilledninger ?

Udfra disse spørgsmål ,har jeg protesteret mod nedsat strøm

Er du så rar ,at besvare ovennævnte

Og til bepeto undskyld dette dette har taget overhånd

Venlig hilsen Flemming

p

Kommentar
Fra : bebeto1267

Dato : 04-11-12 15:49

Det er helt i orden til jer alle, og beklager at jeg ikke lige har fået svaret jer.

Til 1901, mange tak for assitance, og jeg kan berette at termorelæet sidder i fasestrømmen imellem hovedrelæet og motorens klemmer u1, v1, w1.

Jeg smider lige nogle info til jer i morgen så vi alle kan komme til bunds i den her sag.

Jeg er gammel industrielektriker, men har været væk fra faget i mange år. Har fået førtidspension, og kommet i skånejob ved en mekaniker, og så blev jeg som sagt forvirret over alle de tal, da jeg stod med kompressoren.

I hører fra mig i morgen.

Hilsen Tom.

Kommentar
Fra : bebeto1267

Dato : 13-11-12 06:57

Hejsa igen til jer, og undskyld mit sene svar, men har haft travlt.
Nu har jeg brugt oceaner af tid på den stjerne/trekant start, og det har været lidt af et detektiv projekt. Ud fra de meget utydelig tal på mærkeplade, fandt jeg langt om længe frem til producenten, og fået nogle data på motoren.

De tal som jeg har fået oplyst er:

7,5 KW.
Trekant/Stjerne 380/660 V.
15,6/8,9 A.
50 HZ.
2880 Rpm.

Nu har jeg fået opbygget den medfølgende styretavle, og afprøvet liget. Motoren starter fint op i stjerne som jeg har sat på 10 sek. inden omkobling til trekant, men når den kobler over i trekant, så springer den 2 sikringer med det samme??..

Jeg bruger 16 A sikringsgruppe, har trukket 5x2,5 kvadrat til styretavlen, og trukket 2 stk. 5x2,5 kvadrat gummikabel ud til motoren.

Det skal lige nævnes at selve kompressorens udstyr såsom pressesostat osv. ikke er blevet testet, kan det have en betydning for at sikringerne springer, for jeg vil da mene 16 A sikringer skulle kunne klare motorens opstart?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-11-12 09:39

Både når du starter i stjerne , og når du kobler over til trekant, kommer et overgangsforløb af strømmen. Det præcise forløb er regnemæssigt en svær ting, hvor både tidspunktet i perioden og motorens vikledata indgår.
Det korte og det lange er at man kan forvente en kortvarig kraftig koblingsstrøm.

Hvis du så bruger automatsikringer, der reagerer promte , vil de udløse.

Det er netop af den grund at man bruger motorværn med termiske relæer. De er så langsomme at man sikkert kan komme over startstrøm, omkobling og indkobling af kompressoren. Sikringerne bør så være smeltesikringer, som jo også tåler kortvarige overstrømme i betydelig grad. De skal primært virke som kortslutningsbeskyttelse.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-11-12 09:48

Den tidligere debat led i høj grad af den almindelige forvirring om hvad man mener med strømmen i et flerfasesystem.

Når man skriver fasestrøm, mener maskinfolket at det er strømmen i motorvikling. De der laver installationer tænker på strømmen i en tilledning. I stjernekobling er det det samme , men i trekant er der den bekendte faktor kvadratrod tre til forskel.

Så skriv altid tydeligt enten strøm pr viklingsfase eller strøm pr liniefase.

Alt andet leder til misforståelse og uduelig debat.

Din gamle lærermesters påstand om 6 gange startstrøm og halv strøm i stjerne passer ikke i almindelighed. De 6 gange er nok som regel på den sikre side.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-11-12 17:55

1 ingen automatsikringer
TytanII 63A
Minimum 5x6 fra gruppetavlen til styreboks
2 stk. 5x 4mm fra styretavle til dåse
2 stk 5x2,5mm fra dåse til motor

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 14-11-12 19:44

Det er fordi motoren slår bak når den kobler i trekant....!
Tjek forbindelser er som vist i hovedstrømsskemaet her: http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/motor_y_d_start.php

Vær især opmærksom på at L1 og L3 er byttet på tilgangssiden af trekantrelæet på skemaet....

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 14-11-12 20:45

Hvis motoren så løber den forkerte vej så bytter du bare 2 faser på tilgangen.

Nu er det vel en tidsrelæ der er beregnet til stjerne/trekant start der er brugt så den ikke kobler trekantrelæet ind i "slipstrømmen" fra stjernerelæet.
http://cubus-adsl.dk/elteknik/billedopslag/yd_timer.php

Kommentar
Fra : bebeto1267

Dato : 19-12-12 19:40

Hejsa til jer alle som har lagt kommentarer til mit indlæg.

Jeg har været travlt optaget med andet arbejde, men er nu ved at kigge på den kompressor igen.

Jeg har stadig problemer, og selve styringen til motoren er fra 1800 og hvidkål, og driller for vildt. Er blevet så træt af den styring, og vil nu benytte en softstarter, så motoren kun starter op i stjerne.

Jeg kender intet til softstartere, og har googlet flere forskellige produkter.

1) Er der nogle produkter som i kan anbefale i forhold til motorens størrelse, og at det er til en kompressor med mange start og stop.
2) Og hvad med sikringstørrelsen, når det nu er en softstarter?
3) Jeg har ledt efter brugbare diagrammer, for der skal jo stadig en monteres et termorelæ.

Oplysningerne på motoren er:

7,5 KW.
Trekant/Stjerne 380/660 V.
15,6/8,9 A.
50 HZ.
2880 Rpm.

Og her til sidst, hvis jeg har spørgsmål angående opbygningen af kompressoren! Skal jeg så oprette en ny tråd?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-12-12 02:16

Denne motortype kan du kun koble i trekant ved normal forsyning vi bruge ikke 660 idanmark
Med mindre du har din egen generator/skib som kan levere disse 660v