/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Flere batterier på thinkpad
Fra : scheidelin01
Vist : 366 gange
500 point
Dato : 30-10-12 21:07

Jeg har to batterier på min Thinkpad. Den bruger altid af det samme batteri først og bruger først af det andet når det første er tømt. Dette medfører at mit batteri nr. 2 bliver dårligt.

Spørgsmål:
Kan jeg på nogen måde ændre rækkefølgen af afladningen?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-10-12 01:06

Kan du nærmere forklare hvad du mener med at det bliver dårligt.

Alle batterier har en vis selvafladning. På nogle typer går det hurtigere end på andre.

Batterierne har bedst af at blive holdt opladet hele tiden. Hver gang de aflades af brug ( eller selvafladning) bliver de ved næste genopladning en lille smule mindre opladet end tidligere.
Når de således har været mange gange op og afladet er der til sidst så lidt på dem at de ikke mere duer i praksis.

Så husk efter fuld opladning at skifte til batteri 2 og også oplade det, selv om du ikke har brugt det.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 31-10-12 08:29

Du kan vel ændre rækkefølgen ved at bytte om på dem???????

Kommentar
Fra : alka

Dato : 31-10-12 09:09

Prøv at gå ind i Energy Managerment options og se, om du kan ændre noget i opstillingen der. Vi har to Thinkpad, men kun med et bat. på hver PC.

Hvis ikke du kan ændre "adfærd" for bat. der, vil jeg foreslå, at du jævnligt ombytter bat-plads.

Når vi er hjemme kører vi på på lysnettet, men sætter bat. i ind imellem for at motionere det. Jeg læste et sted, at man skulle oplade til max 95%, når man ikke brugt bat. hele tiden, så du kan også prøve, at oplade dine bat. til 95%.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-10-12 10:17

Man møder ret tit påstanden om at batterier skal motioneres.
Det er en svær udrydelig påstand.

Men batterier har bedst af ikke at aflades, for genopladningen bliver aldrig fuldstændig. Ellers ville de jo holde evigt.
Derimod har jeg hørt påstanden om at det er ligegyldigt for levetiden om man kun aflader lidt og så genoplader ,eller aflader meget før genopladningen. Det er måske rigtigt for visse typer, men ikke for andre.
Min gamle bærbare kører fint på syvende år med det originale batteri. jeg kører mest muligt på elnettet og genoplader engang imellem hvis den ikke har været i brug i nogen tid.

Det er helt optimalt at køre på lysnettet, så snart det er muligt. Så bliver batteriet også holdt opladet

Kommentar
Fra : alka

Dato : 31-10-12 11:30

Vi tager batterierne helt ud, når vi ikke bruger dem, og monterer dem så jævnligt.

Kommentar
Fra : scheidelin01

Dato : 31-10-12 20:07

jeg kan ikke finde ud af at ændre rækkefølgen på, hvorledes batterierne bliver afladt. det ene er et 9 cell slice og det andet standard 6 cell. Derfor kan jeg ikke bytte dem.
Hvis mit problem kan løses, må det jo være en funktion i thinkvantage powermanager som jeg ikke kan finde.