/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Beskæring uden baggrund
Fra : Jkaas
Vist : 818 gange
100 point
Dato : 25-10-12 08:38

Hej er der nogen der ved om man kan beskærer dele fra et billede, sådan at når det vises på skrivebordet bagefter så er der kun f.eks en blomst uden baggrund, altså ikke et hvidt feldt så man baggrunden.
Bruger Photoshop elements 11
eventuelt andre programmer der kan det?

Venlig hilsen

John Kaas

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 25-10-12 08:59

Du slipper nok ikke for en hvid farve som baggrund. Med mindre du gør den sort (hvilket tit er pænt). Uden en baggrundsfarve på skrivebordet ku´ du jo kikke gennem skærmen

Kommentar
Fra : Jkaas

Dato : 25-10-12 09:03

Tak for dit svar, men jeg vil gerne have den gennemsigtig

Venlig hilsen
John Kaas

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-12 09:06

Prøv her
http://www.pionersoft.dk/ps-kursus/
Ellers mener jeg det skal gemmes som et transperent lager.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-12 09:13

Ellers kunne du jo tage et skæmbillede af din baggrund, og sætte blomsten ind.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-12 09:21

Du må gerne få et par links til denne,
http://webbooks.dk/site/book-info.php?id=46

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 25-10-12 09:23

Du kan udmærket opnå det du ønsker, idet du blot skal gøre det fritlagte transperant og det kan helt sikkert også gøres i dit program, det benyttes næsten altid på animerede giffer men også i andre tilfælde som f.eks. hvis blomsten skal gå ind over et andet billede.

Desværre er forklaringen på fremgangsmåden lidt omstændelig, men der kommer nok et indlæg fra en der er god til at forklare det.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 25-10-12 09:26
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-12 09:50

Jeg har lige prøvet at lave det, udskær din blomst, gem som Gif - højreklik på skrivebord
egenskaber - skrivebord - gennemse og vælg din Gif

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-12 09:52

Du skal sikkert rette på din udskæring, da den ikke kommer til at ligge centreret som baggrunds
billede.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-12 09:54

Citat
udskær din blomst, gem som Gif

Som skrevet - gå så op i Rediger = Kopi´er og sæt ind igen, så får du et nyt lag, som du gemmer som Gif

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 25-10-12 09:56

Mig der fik for meget med
Citat
udskær din blomst

gå så op i Rediger = Kopi´er og sæt ind igen, så får du et nyt lag, som du gemmer som Gif

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-12 10:07

Fremgamgs måde som her, hvor hvor han markerer det grønne, du skal så bare gemme det lag der kommer - som Gif
http://www.pionersoft.dk/ps-kursus2/trin/05.html

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-12 10:27

Hvis du mangler et program, mener jeg dette kan klare det.
http://inkscape.org/

Kommentar
Fra : Jkaas

Dato : 25-10-12 10:28

Foreløbig tak
har forsøgt det med at gemme som gif fil, men der kommer kun et lille ikon på skærmen, ellers ok,

jeg vil arbejde lidt videre, venter lidt med at lukke spørgsmålet.

Venlig hilsen
John Kaas

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-12 11:23

Gemmer du billedet det rigtige sted.

Kommentar
Fra : Jkaas

Dato : 25-10-12 12:31

Ja jeg gemmer det på skrivebordet, men jeg kan godt se at det sikkert ikke kan lade sig gørre, for det er jo nok at åbne et billede uden et program.

Men tusind tak for hjælpen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-12 14:32

XP = højreklik på skrivebord - egenskaber - skrivebord = gennemse.
Ellers mener jeg at huske at Win7 har en mappe specielt til baggrunds billeder

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-12 14:46

Sjovt nok, pludselig fik jeg også et rødt kryds, prøvede lige et andet billede, så der må være noget galt med hvordan det gemmes i Photoshop eller også skal man genstarte maskinen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-12 14:51

En genstart virkede samtidig med at jeg omdøbte det andet billede.

Godkendelse af svar
Fra : Jkaas

Dato : 31-10-12 15:04

Tak for svaret mig-selv.