/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Salt contra salt
Fra : BilstrupV
Vist : 1453 gange
20 point
Dato : 18-10-12 23:06

Hvad er forskellen kemisk og i virkemåde på bordsalt og salt til opvaskemaskine?
Læs gerne spørgsmålet 2 gange og svar på det spurgte (ingen pinlige kæpheste eller professor-svar. Tak)

Mvh

Kommentar
Fra : poten

Dato : 18-10-12 23:13

salt til opvaskemaskinen er helt almindelig salt (fint eller groft), som blot er ekstra renset. - normal bordsalt indeholder normalt et antiklumpningsmiddel...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 19-10-12 00:49

Tre tommelfingerregler
1. Brug aldrig bordsalt - kun specielt opvaskemaskine
salt.
2. Følg altid maskinproducentens anbefaling.
3. Hvis ikke andet anbefales: brug groft salt til
hårdt vand og fint salt til blødt vand.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 19-10-12 08:27

De to produkter er mere end 99% ens (NaCl) - så de virker også kemisk ens...

Bordsalt indeholder små mængder tilsat jod - som tilsættes af sundhedsmæssige årsager.

Opvaskemaskinesalt indeholder antiklumpninsmiddler (vist nok ferro-cyanater). Funktionen af opvaskemaskine saltet er i øvrigt at ionbytte kalk-ioner væk fra vandet til opvaskemaskinen.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 19-10-12 09:22

Hej Thomas Mygind!
Nu snerper det; du sætter ord på mine forestillinger, som så bekræfter mig, og det er jo altid dejligt.
Antiklumpning af vandopløst salt! Ja, nok teoretisk muligt men så kræver det formodentlig lang tids stilstand, som kun i specielle tilfælde vil forekomme i en opvaskemaskine. Min står ikke i et sommerhus, som kun bliver brugt i sommerferien - og evt. enkelte overspring, så der måske kunne indtræffe et, to, tre års stilstand. Med andre ord: er det ikke teori, at det vil kunne klumpe i en almindelig husholdning?
Jeg har hidtil brugt alm. fint salt med jod uden problemer, så jeg har kun et salt-produkt huset.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-12 10:38

Citat
3. Hvis ikke andet anbefales: brug groft salt til
hårdt vand og fint salt til blødt vand.

Den holder ingen steder, for er vandet blødt vil kalkfilteret være uden betydning, og skal ikke bruges.

Altså - et kalkfilter som er et enkelt ionbytning skal regenereres med salt.
Om det skal være fint eller groft, har noget at gøre med opbygningen og den anvisning som fabrikanten anbefaler skal følges.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 19-10-12 10:39

Det burde være helt fint at bruge almindelig husholdnings salt i en opvaskemaskine. Når først det er puttet i opvaskemaskinen så er det jo en mættet saltopløsning, hvor der også er saltkrystaller.

Det der måske er lidt svært er husholdningssaltet efter en vinter - jeg tænker at det skal rystes lidt for at få klumperne løse.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-10-12 11:27

Antiklumpningsmidler erikke af hensyn til klumperi maskinen, men kun for at holde saltet i posen løst, så det er let at hælde i.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 19-10-12 11:28

Vær lige opmærksom på dette som skrevet før:

1. Brug aldrig bordsalt - kun specielt opvaskemaskine salt.
2. Følg altid maskinproducentens anbefaling.

Hvorfor mon der anbefales specielt salt til opvaskemaskiner?

Nåh jo, det er da kun for sjov skyld

Kommentar
Fra : prio

Dato : 19-10-12 11:36

Citat
Opvaskemaskinesalt indeholder antiklumpninsmiddler

Det er ikke opvaskemaskinesalt, der indeholder antiklumpningsmiddel - det er bordsaltet, der indeholder det.

Opvaskemaskinesaltet er ekstra renset.

Poten har ret i det, han skriver.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 19-10-12 11:43

Citat
Poten har ret i det, han skriver.

Er nogen i tvivl om det?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 19-10-12 11:47

Læs mere om saltet og dets virkning her:

http://ing.dk/debat/4514

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 19-10-12 15:40

Hej poten

Du siger at saltet til opvaskemaskiner er bedre renset. Det har jeg svært ved at forstille mig har nogen betydning for regnereringen af ionbytteren.

Kan du huske hvor du har hørt om det - at det er bedre renset. Hvad er det man fjerner ?

Mvh Thomas

Accepteret svar
Fra : poten

Modtaget 20 point
Dato : 19-10-12 17:09

Hvilken slags salt skal bruges?
- salt til opvaskemaskinen er helt almindelig
salt (fint eller groft), som blot er ekstra renset.
- normal bordsalt indeholder normalt et antiklumpningsmiddel,
der kan nedsætte vandgennemstrømingen
i ionudveksleren.

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCgQFjAB&url=http%3A%2F%2Fmaterialeplatform.emu.dk%2Fmaterialer%2Fpublic_downloadfile.do%3Fmat%3D1146665%26id%3D1146661&ei=J2uBULTUI8rdtAbC_oDgBg&usg=AFQjCNFbAbVAOEXoVW1qTUbLHJLbj1hJ_w&sig2=uposLMylVMIhTMyL0e8CoQ

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-10-12 17:13

Altså ionbyttersalt til opvaskemaskiner er mere rent end bordsalt, som ofte indeholder middelhav og syde og hvad de ellers putter i.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 19-10-12 17:24

Citat
indeholder middelhav og syde og hvad de ellers putter i.

Ja den er go' - så har man hørt det med

Godkendelse af svar
Fra : BilstrupV

Dato : 24-10-12 22:28

Tak for svaret poten.