/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Router D-Link 524 og timeout??
Fra : ThomasCSR
Vist : 855 gange
500 point
Dato : 18-10-12 14:25

Jeg kan vække/starte min PC med WakeOnLan. Det virker fint hjemme på WiFi. Det virker også udefra, altså over internettet, men KUN i forholdsvis kort tid efter at computeren er blevet slukket.
I alle vejledninger står der, at routere kan genskabe IP-adressen på en slukket PC på netværket via MAC-adressen (som man jo blot kab clone under routeropsætningen).
Men hvorfor "dør" routern på et tidspunkt?
Det KAN selvfølgelig ligge hos YouSee (min udbyder), men Magic Pack, der bruges til at wække med, burde jo ligne en vilkårlig anden pakke og altså gå lige igennem til routeren.
Jeg har brudt mit (ellers kvikke hoved ) med at gennemskue, hvad der sker.
Jeg trænger virkelig til nogle brilliante ideer.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-10-12 18:59

Det lyder som om det er IP adressen der driller. Kontalt TDC og få en fast IP adresse.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-10-12 19:41

Det lyder lidt som om at du prøver at vække den på den ip adresse computeren havde da den var tændt, den ip mister den jo ret hurtigt, du skal i stedet for bruge multicast adressen, så virker det.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 18-10-12 20:12

Jeg bruger multinationale.
Min Ftp–server kørere hele tiden på den IP adresse.
Det burde den jo ikke kunne, hvis TDC gav problemer.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 500 point
Dato : 19-10-12 00:50

Det er ikke yousee der giver dig problemer.
Citat
Jeg bruger multinationale.

???

Lad os starte forfra.

Det virker på dit LAN så computeren er sat rigtig op.

Du kan også tænde den via WAN så du har styr på portforwards.

Men det er garanteret også din portforward der er forkert
Du har sikkert lavet en portforward til den ip computeren har og det vil netop kun virke et kort stykke tid.
Du skal ændre din portforward til at sende din magic packet til dit netvæks broadcast adresse, på den måde får alle netkort serveret din magic packet.
Eksempel: dit netværk hedder 192.168.0.1 subnet 255.255.255.0
Så hedder din broadcast adresse 192.168.0.255 og det er den du skal forwarde din magic packet til.

Når du tester skal du lige have denne her kørende på en computer på dit netværk: http://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-monitor.aspx
Med den kan du se om pakken kommer igennem og ser rigtig ud.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 19-10-12 03:23

Jeg bruger WOLsniffer. Den virker fint til at se, om pakken er kommet.
Jeg sender Magic Pack fre en Android med en app, der hedder "Wol Wake on Lan Wan" lavet af Brobble. Sender jeg fra den over 3G, og jeg IKKE sætter flugeben ved "send som broadcast", kommer pakken fint igennem, men det er jo med tændt PC (sender jeg over LAN, SKAL der sendes som broadcast )
Forward af port til xxx.xxx.xxx.255 slår routeren ud! Jeg prøvede i stedet med 254 for ikke at broadcaste til routeren, men der kommer stadigt ingen pakke.
I de beskrivelser, jeg har fundet på nettet, går det igen, at routeren skulle kunne finde den "døde" IP-adresse via den gemte MAC-adresse på PCen. Jeg har ikke fundet noget om det i D-Link manualen, men det er vel den måde, routeren husker den statiske IP på min PC ved opstart af netværket.
Jeg roder vidre i morgen, når jeg er lidt mere i omdrejninger.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 19-10-12 11:32

1: Når jeg sender med forward til 192.168.0.255, dør routeren. Altså kommer der noget igennem til routeren, men der sker ikke noget på PCen.
2: Når jeg sendermed forward til 192.168.0.53, som er PCens LAN IP, kommer der en pakke til PCen. Det vækker PCen i det første støkke tid efter, at den er slukket. Altså er PCen sat rigtigt op.
Tilbage står, som EXTERMINATOR skriver adressen, der skal forwardes og routerens firewall, der, så vidt jeg kan se, automatisk åbner for porte og adresser, der er forwardet.
I stedet for at forwarde til 255, har jeg prøvet 254 for ikke at broadcaste til routeren. Det er måske forkert masket af?
Jeg fatter ikke en brik.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-10-12 12:01

Citat
Jeg bruger WOLsniffer. Den virker fint til at se, om pakken er kommet.

Fint

Citat
Sender jeg fra den over 3G, og jeg IKKE sætter flugeben ved "send som broadcast", kommer pakken fint igennem

Det er jo også over internettet, og så er det at din router skal lave det om til en broadcast

Citat
(sender jeg over LAN, SKAL der sendes som broadcast )

Jeps, på lansiden skal det være en broadcast

Citat
I de beskrivelser, jeg har fundet på nettet, går det igen, at routeren skulle kunne finde den "døde" IP-adresse via den gemte MAC-adresse på PCen.

Så er guiderne forkerte (og dem er der faktisk mange af)

Citat
I stedet for at forwarde til 255, har jeg prøvet 254 for ikke at broadcaste til routeren. Det er måske forkert masket af?

192.168.0.254 er en almindelig ip adresse, det dur ikke
Kører dit netværk med subnet 255.255.255.0 for så er det 192.1168.0.254 der skal benyttes, det er også lige præcis det du gør her:(sender jeg over LAN, SKAL der sendes som broadcast )

sender dig lige en pm

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 19-10-12 18:03

Mit subnet er 255.255.255.0
Når jeg skriver, at jeg sender som broadcast, mener jeg, at det er et flueben, der sættes i androidappen. Hvirdab det virker, aner jeg ikke, men det er jo også over LAN.
Desværre er denne app den eneste, jeg har fundet, hvor der står, at den kan køre over WAN (plejer man ikke at sejle over ...)
Forward til 192.168.0.255 får HVER gang routeren til at gå i baglås, og den skal resettes og reconfigureres!
Måske KAN denne router ikke klare broadcast
Tror ikke jeg kan sove i nat

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-10-12 19:06

Citat
Når jeg skriver, at jeg sender som broadcast, mener jeg, at det er et flueben, der sættes i androidappen.

Kender ikke den app.
Citat
Desværre er denne app den eneste, jeg har fundet, hvor der står, at den kan køre over WAN

De kan allesammen køre over WAN
Jeg benytter Depicus Wake On Lan
Citat
Måske KAN denne router ikke klare broadcast

Check lige min PM en ekstra gang, som du kan se så har vi da før lavet det på sådan en router, den kan sagtens klare det.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 19-10-12 19:28

Efterhånden synes jeg, at jeg skylder en forklaring.
Hele historien er, at at jeg på min NAS har heftigt mange film, jeg gerne vil kunne se på min tablet. Til den ende bruger jeg Emit, der skal køre på PCen som server. Nu er det jo ikke altid, PCen er tændt, når jeg skal bruge den. Det er altså stort set altid fra android tablet, jeg vil wake fra. (Nedlukningen har jeg fundet ud af
Kikker på den app, du anbefaler.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 20-10-12 10:54

Nå, nu har jeg da fundet ud af, at den sniffer, jeg brugte KUN lyttede på port 7 og 9.
Nu kan det da være, at jeg kan komme lidt længer ned i skidtet

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 20-10-12 11:18

Jeg fik ikke svaret på:
Hardware version : B4
Firmware : V2.04, Fri, Apr 28 2006
Jeg har prøvet at finde en nyere firmware, men det er ikke lykkedes.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 20-10-12 14:32

Ok har opdateret firmware til den nyeste

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 20-10-12 18:57

Ny firmware. Alt virker

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 20-10-12 18:58

Du får point via et af dine svar. Tak for en stor hjælp.

Godkendelse af svar
Fra : ThomasCSR

Dato : 20-10-12 18:59

Tak for svaret EXTERMINATOR.