/ Forside/ Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 510
Kan jeg selv vælge teleselskab?
Fra : Oldboston
Vist : 931 gange
200 point
Dato : 17-10-12 19:58

Her er et svært spørgsmål, derfor 200 points. Jeg bor langt ude på landet og har et Telenor abonnement på bredbånd. Alle mine andre tele- og telefonabonnementer er hos DLG (der benytter TDC's tekniske udstyr, kabler etc), men jeg bruger Telenor til min daglige bredbåndsforbindelse, fordi min arbejdsgiver har en aftale med Telenor om at servicere et ret stort antal brugere (det drejer sig om et 4-cifret antal).

Men. Telenor er ikke god. Det er TDC heller ikke. Hastigheden er til at grine af, som sagt bor jeg ude på landet. Men nu har dygtige unge mennesker her i vores kommune og nærmeste omegn startet et nyt Bredbåndsfirma, der tilbyder lynhurtigt bredbånd på 20 Mbit for både download og upload. Og prisen? 125 kr. pr måned, det kan netop kun lade sig gøre, fordi jeg bor på landet og mange frivillige giver en hånd med uden at kræve betaling for deres tid.

Så tænker jeg: Er der nogen regler, der tager stilling til, om jeg kan bede min arbejdsgiver om at overgå til det klokale Bredbåndsfællesskab til ½125 kr. om måneden. Det er ikke kun, fordi Telenor er 80 kr. dyrere. Nej, det vigtigste er, at hastigheden på 20 Mbit er meget højere på det lokale net herude i provinsen.

Kan jeg bare sige til arbejdsgiveren, at jeg vil skifte over til Samsø Bredbånd? Eller er arbejdsgiveren nødt til at sige nej, fordi de har forpligtet sig til et monopol i forhold til Telenor?

Jeg spørger jer på kandu, -- jeg kunne måske selv undersøge det, men tænker, at der er en af jer. der kan svare fyldestgørende. På forhånd tak.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 17-10-12 20:50

Det er der kun et svar på: JA

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-10-12 20:55

din arbejdsgiver har sikkert lavet en kontrakt med telenor som betinger, at alle er med.
men der kan vel ikke ske noget ved at spørge din chef.
du kan højest få et nej, og så må du tage den derfra.
et alternativ er, at du får din egen private linie uden om firmaet.
det kan jo lyde som frås at have 2 linier, men der er vel ingen der kan se, om du bruger den ene eller anden linie.
og til den pris du nævner, kan det vel ikke vælte læsset at investere i det.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-10-12 20:55

Der er sådan set kun én der kan svare: Din arbejdsgiver.
Du kan selvfølgelig altid skifte, men du risikerer at skulle betale selv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-12 21:13

Har du internet gennem din arbejdsgiver.
Er din forbindelse arbejds relateret.

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 200 point
Dato : 17-10-12 22:15

SPørgsmålet er ikke hvad din arbejdsgiver har af aftaler med Telenor, men om du kan få overbevist din arbejdsgiver om, at der skal administreres en særskilt aftale for dig, det kan sagtens påføre en masse ekstra omkostninger i administration hvis det griber om sig, og flere medarbejdere ønsker at vælger alternative udbydere.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-10-12 08:08

Der er vel formentlig en abonnements aftale, men den kan vil altid ændres i forhold til firmaets forhold. Hvis du fx holdt med at arbejde, skulle "linjen nedlægges". Sådan noget er der vel taget højde for. Det kan også være at abonnement der fx sige fra en til ti koster XXX fra 21 til 40 koster XXX, og så er det jo ligegyldigt, da dit firma betale for et givent antal.

Spørg din chef, som andre også foreslå, og hør om muligheden. Et er prisen et andet - og for firmaet vel også, at få en hurtig og stabil forbindelse!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-12 09:07

Men hvis det er en "flådecomputer" til specialpris incl. opkobling.............så er den nok låst til udbyderen et stykke tid.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-10-12 09:41

Nu skriver du ikke hvordan det nye lokale bredbånd skal fungere.

Når man bor på landet langt fra telefonventralen, er det ligegyldigt hvilken udbyder man har, hvis bredbåndet skal foregå via en telefonledning. Der er ganske simpelt en grænse for hvor hurtigt man med sikkerhed kan dende data på en given ledning. Jo længere den er des langsommere er det nød til at gå, hvis fejlraten ikke skal blive for høj.

Men hvis det nye system er med lysleder eller trådløst kan det i princippet komme til at gå meget bedre. Noget andet er at alt for mange trådløse (gsm) i praksis er meget langsommere end de reklamerede "0p til" hastigheder. Telia især er den rene ynk.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 18-10-12 20:27

Foreløbig tak, for der er flere gode svar, som jeg vil arbejde lidt videre med. Det ny lokale bredbåndsinitiativ er trådløst med et større antal master fordelt i kommunen. Den nærmeste mast er 300 meter fra mig. Men der er nok flere af jer, der har ret i, at jeg skal tale med firmaet først. Derfor lader jeg spørgsmålet stå et stykke tid, og vender så tilbage med pointsgivningen på et senere tidspunkt.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 01-11-12 11:55

Tak for svaret Kortoververden.