/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
HJÆÆÆÆLP !!!!
Fra : sofla
Vist : 773 gange
150 point
Dato : 27-09-12 18:05

Hejsa
Dilemma: min bonusdatter på 22 har borderline + ADHD, hun er i behandling i psykiatrien.
I samråd med hendes behandler er det vurderet bedst for hende at hun bor hos os i 1 års tid for at få lidt ro og nogle trygge rammer. Hun har så på legal vis fremlejet sin lejlighed i 1 år.
Hun er på revalideringsydelse ( ca. 10.500 brutto), men.......
Nu hvor hun bor hos os har vi lige pludselig forsørgerpligt og man vil nedsætte revalideringsydelsen til ca. 3200 brutto !!!!!
Med andre ord, vi bliver økonomisk " straffet" for at spare kommunen for tusindvis af kroner.
Selvfølgelig hjælper vi vores datter, men synes måske at det er lidt unfair at vi skal have en temmelig ekstra udgift for at hjælpe.
Hvad mener I ?
Har nogen indblik i rettigheder o.s.v. ??

I håbet om seriøse svar
Mvh
Sofla

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 160 point
Dato : 27-09-12 18:24

Det svarer vel nogenlunde til den ydelse en studerende får, når den hun bor hjemme. En hjemmeboende studerende får vist ca en 1/3 af den ydelse hun ville modtage som udeboende. Jeg vil mene, der bag ydelsen foreligger en trangsvurderet beregning, forstået på den måde, at den studerende ikke har udgifter til bolig (boligen er der jo) forsikring, spiser i fællesskab og alle tilsvarende udgifter der bliver reduceret med, når man bor i fællesskab. Ret beset vel også ganske rimeligt.
I dit tilfælde er beløbet vel sådan set til dækning af basale behov som mad, tøj m.m, da I jo ikke har forsørgerpligt mere. Selvfølgelig kan man diskutere beløbets størrelse. Jeg synes nok også beløbet er ret lille til dækning af basale behov for en voksen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-09-12 18:32

Citat
Med andre ord, vi bliver økonomisk " straffet" for at spare kommunen for tusindvis af kroner.
Selvfølgelig hjælper vi vores datter, men synes måske at det er lidt unfair at vi skal have en temmelig ekstra udgift for at hjælpe.

Mit svar er ikke populært: Igen een der mener at det er det offentliges ansvar,med vores børn.
Rent ud sagt:Man har fornøjelsen,ved at "lave" dem.Når dette er overstået,er resten op til kommunen.

For helvede,hvor vi er kommet langt ud.......og så råber folk om høje skatter.

Man kan jo altså ikke kræve forsørgelse af statskassen,og samtidig undgå at betale skat.

M.

NB.:ihh..hvor det lettede......med et par ord om grådighed.

Kommentar
Fra : sofla

Dato : 27-09-12 18:51

mosebaek

Der er ikke tale om at overdrage ansvar til kommunen !!!! Der er heller ikke tale om at barn !!
Der er tale om en voksen pige, der sjovt nok i de fleste henseender er "myndig", men når hun bor "hjemme" er hun umyndig og skal forsørges af de selvsamme, der har forsørget hende i hovedparten af hendes liv.

Men ved godt at visse personer har for vane at fordreje virkeligheden.
Du skal føle dig velkommen til ikke at følge mit spøgsmål..... vil ikke have ansvaret for dit mavesure helbred
Med ønsket om god bedring
sofla

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-09-12 18:52

Citat
Mit svar er ikke populært:

Alle vil have, men ingen vil yde - jeg har forsøgt at yde, men ingen ville have min hjælp/ arbejdskraft.
ikke det store jeg kan præstere men stadig nej.

Undskyld jeg braser på, med hvad i alverden er er en BONUSDATTER
Samt får din datter ikke penge for udlejning af lejlighed.
Hos mig, hedder det at søge om tilskud på sølle 200.- og så skal det offentlige vide alt.
Og jeg har kun sægt om den slags beløb 2 gange gennem 15 år.
Andre, skal ikke sige hvem, de går bare ind - og ud kommer de med både det ene og andet
de overhovedet aldrig burde have hjælp til.

Men JA, du bliver straffet for at hjælpe famile eller andre.

Kommentar
Fra : sofla

Dato : 27-09-12 18:54

thyregod8

Tak for dit seriøseIndsæt din tekst her indlæg.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-09-12 18:55

Sådan er det også før førtidspensionister som er tildelt pga arbejdsulykker der bliver man også forsøger

Kommentar
Fra : sofla

Dato : 27-09-12 19:02

mig-selv

En Bonusdatter er en ( i min verden ) bedre betegnelse end steddatter, jeg betragter det som en bonus at have hende i mit liv....derfor....bonusdatter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-09-12 19:30

Tja - når de kommer myldrende fra det store udland........................så betaler samfundet bare.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-09-12 19:37

Jeg havde egentlig regnet med meget større smæk:
Citat
Du skal føle dig velkommen til ikke at følge mit spøgsmål..... vil ikke have ansvaret for dit mavesure helbred

Så længe jeg ikke er blacklistet,føler jeg mig "velkommen" til at svare dig.
Mit helbred er helt OK,tak. Men jeg kan godt mærke mine bemærkninger svee...det var sådan set også formålet.
Hvis du kigger på mit "svar" engang til,vil du kunne se at den er udtrykt i generelle vendinger.

Jeg er fra den tid,hvor børn var ens egen ansvar.I dag råbes og skriges,der fra øst til vest om tilskud fra det offentlige,lige fra barnet er født,og til de selv får børn....så starter det hele forfra......samtidig krav om skattenedsættelse.

Det offentliges forpligtigelse idag,over for "høj og lav",ville lige være i de gamle Sovjet koryfæers ånd.

Så frisk mod,der er muligvis penge at hente ind på kontoen,fra kommunen.Er i så ligeså positive,hvis f.eks. der skal hentes flere penge hjem til kommunen,gennem dagrenovation.

Forretningen Danmark,er en simpelt købmandsbutik,(med regioner og kommuner).Der deles penge ud,og der hentes penge ind.Et meget simpel foretag,som mange desværre ikke fatter.

Igen...(som jeg har skrevet til flere) ville jeg ønske at du fik en kursus i livsbetingelserne,fra 1945 til 55.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-09-12 20:23

Citat
En Bonusdatter er en ( i min verden ) bedre betegnelse end steddatter

Det var svært at skrive, men ok så blev jeg da lidt klogere på børn og deres kalde navne.

Mine bliver kaldt noget med MØJ___(censur), men de elsker mig, tror jeg nok.
Og kunne aldrig finde på at klage over manglende penge

Citat
livsbetingelserne,fra 1945 til 55.

Øh, hvor var det nu arbejds kraften kom fra i de år?
Samt almindelige sygdomme nu omdage, dengang næsten var lig med døden.

Nå, men det er jo ikke spørgmålet, men maskinerne vandt trods alt over roe plukkerne.
Nu mangler vi bare gøre noget ved Jordbær plukkerner (VITS) som vist er sæsson lønnet.
Eller er de på akkord, så skal de da godt nok have mere travlt, end snakke med det Offetlige.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-09-12 20:42

Ja det er i orden at i bliver "straffet" økonomisk, for sådan er reglerne. Og at kommunen sparer, ja det er vores skattekroner de sparer, og din datter er vist ikke vores ansvar.

Så ja, i betaler for jeres datter og jeg betaler for mine børn o.s.v. Sådan fungerer demokratiet.

Godkendelse af svar
Fra : sofla

Dato : 27-09-12 21:59

Tak for svaret Thyregod8.
Tak fordi du holdt en god tone og ikke lod dig drive ud på et sidespor