/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vanding til Frugt Træ?????
Fra : pk2dk99
Vist : 593 gange
200 point
Dato : 23-09-12 11:28

Hej

Vi har købt 4 familie frugt træ til vores dejlig haven for ca 2 år siden.
Jeg vil gerne hører om hvor meget og hvor mange gang skal man giv vand til frugt træ om ugen når kommer blomster på træ????

Venligst hjælp

På forhånd tak

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-09-12 11:51

Bortset fra nyplantede træer- den første sommer, så vander man ikke frugttræer.
Du skriver det er 2 år siden, så burde de kunne klare sig selv.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-09-12 11:52

Når først frugttræer er et år gammelt og har udviklet godt med rødder er det i normal jord ikke nødvendigt at vande. Lidt moderat med gødning har de uden tvivl godt af.

Men græs og andre store planter omkring er noget der kan hæmme udviklingen. I almindelige haver ser man ofte stort på det.
Husk beskæring. Det er vigtigere end vanding.
Der skal være godt med luft mellem grenene og frugterne må ikke sede for tæt.

Uden beskæring få du mindre og dårligere frugt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-09-12 12:10

Hvis de ikke selv henter vand i jorden, så grav op og smid væk

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 23-09-12 12:11

Mange tak for svare.

Vores trære har haft mange blomster men efter 3 til 4 uger så alle blomster faldt fra trære. Jeg gav også vand i den sommer... Hvorfor det skete????

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-09-12 12:13

Måske for meget vand, hvad med nattefrost i blomstringstiden?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-09-12 12:16

Vi havde en ret omfattende nyttehave da jeg var barn, i tørre perioder blev der vandet, men frugtbuskene fik kun det vand der strintede ved siden af.

Skulle der endelig komme en knastør periode så tag et par gamle plastspande, bor et hul 1-2 mm i bunden, fyld med vand og stil den ved stammen, så siver vandet langsomt ned istedetfor at det bare klasker ud på jorden og fordamper samt får jorden til at komprimere, og det sparer jo også på vandet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-09-12 12:18

Citat
Vores trære har haft mange blomster men efter 3 til 4 uger så alle blomster faldt fra trære. Jeg gav også vand i den sommer... Hvorfor det skete????

Større dele af den danske æblehøst er ødelagt i år, netop grundet en enkelt sen nattefrost.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-09-12 12:21

Jeg kender problemet fra feriehuset i Småland. Her kan optræde nattefrost frem til midsommer, så vores æbletræer har kun frugter i gennemsnit hvert andet år. Af kirsebær har vi ikke efter 7 år set et eneste, selv om der er to til at krydsbestøve, et surt og et sødt.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 23-09-12 12:40

Frugttræer som er plantet for 2 år siden behøver ikke at blive vandet, hvis du endelig vil vande så gør det de nætter hvor der er frost, det gør de professionelle frugt avlere, det ser underligt ud med istapper som hænger fra frugttræernes grene, men det kan faktisk i nogle tilfælde redde blomsten fra at blive frostskadet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-09-12 12:42

Fidusen med at vande i frostvejr er at vandet er varmere end luften og der skal bruges spriklere som sprøjter vandet højt op i luften, det hjælper ikke at vande med en vandkande

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-09-12 12:50

Jamen hvad er problemet- alle frugttræer mister blomsten efter kort tid. Så er de forhåbentlig bestøvet og sætter frugt.
Så kan der være år, hvor at diverse forhold som ovenfor beskrevet, som gør at det blomstre på et tidspunkt hvor vejret ikke er gunstigt.

Der det fordi der ikke kom ret meget frugt ? eller slet ingen ?

Det tager nogle år inden der kommer rigtig gang i udbyttet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-09-12 12:54

Det er unormalt at frugttræer som er plantet for 2 år siden slet ikke bærer frugt, men blomsterne skal bestøves og der må ikke være frost i blomstringstiden og der skal nogle bier til at sørge for bestøvningen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-09-12 12:56

Citat
Det er unormalt at frugttræer som er plantet for 2 år siden slet ikke bærer frugt, men blomsterne skal bestøves og der må ikke være frost i blomstringstiden og der skal nogle bier til at sørge for bestøvningen

Helt enig- men det er ikke spørgsmålet- der står ingen steder noget om at der ikke kom frugt- kun at der bliver spurgt om, hvorfor det mister blomsterne eller har jeg misforstået noget ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-09-12 13:08

Citat
har jeg misforstået noget ??
nej det tror jeg ikke, det er nærmere mig som gætter på ar spørger er utifreds med frugtsætningen efter at blomsterne er faldet af det er mit gæt.
Helt præcist er svaret på spørgsmålet: Frugttræer behøver ikke vanding i blomstringstiden

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-09-12 13:12

Citat
Helt præcist er svaret på spørgsmålet: Frugttræer behøver ikke vanding i blomstringstiden

nemlig

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-09-12 16:28

Citat
Større dele af den danske æblehøst er ødelagt i år, netop grundet en enkelt sen nattefrost.

Ja og vores høst af kirsebær, blommer og en spec. sort af æbler blev ødelagt af frosten i år.

Godkendelse af svar
Fra : pk2dk99

Dato : 24-09-12 20:15

Tak for svaret o.v.n.. og tak til alle kære kandu bruger