/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Telefonsælgere.
Fra : psoeborg
Vist : 742 gange
39 point
Dato : 22-09-12 00:49

Jeg er efterhånden meget træt af disse telefonsælgere som ringer og har et "godt" tilbud.
Enten en Karl Smart eller en lillepige med kælen stemme.
Ved godt at man bare kan afbryde samtalen, men er det ikke ulovligt ifølge markedsføringsloven?
Det er også typisk at de alle har skjult nummer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-09-12 01:05

De har skjult nummer grundet af at de mange gange ikke er ansat af det firma der sælger produkterne, og ydermere sælger for andre også.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 22-09-12 02:04

Med mindre du i forvejen har en aftale med vedkommende (arbejdsgiver, Jobcenter), har du da på ingen måde pligt til at tale med nogen som lige ringer dig op.
Hvis du vil afslutte på en nogenlunde pæn måde, kan du enten sige:
"Det bruger jeg ikke" - ligegyldigt hvad det så er de vil sælge dig.

Synes du det er for fjollet, kan du sige:
"Du spilder både din og min tid med at tale med mig om dette her, for jeg er ikke interesseret!"
Bliver de ved, kan du sige
"Nu har du spildt 5 sekunder mere..."

Jeg har brugt det mange gange og det virker hver gang. Samtalen stopper, ingen er blevet forulempet, jeg kan glad fortsætte dagen uden at være sur over telefonsælgere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-09-12 02:40

Jeg fik en telefonsælger fra If forsikring til at blive mundlam et øjeblik

- Jeg er 60 år gammel så I kan ikke nå at tjene penge på mig.

He he.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 22-09-12 03:16

Det var rigtig sjovt, da min chef (it-branchen) engang til en sælger sagde, "Printerpatroner?? Vi bruger ikke printere!"

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-09-12 10:28

Citat
Ved godt at man bare kan afbryde samtalen, men er det ikke ulovligt ifølge markedsføringsloven?

Hvorfor, det er jo ikke ulovligt at skride ud af en butik hvor en sælger er begyndt på en salgstale.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-09-12 10:42

jeg plejer bare at smide telefonen på bordet og så lade dem snakke løs.
jeg ser sådan på det, at den tid de bruger på at snakke forgæves til mig, bruger de ikke på at genere andre med deres henvendelse.
men det er sgu ret sjovt når man kan høre, at de siger hallo er du der?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-12 10:58

Citat
jeg plejer bare at smide telefonen på bordet og så lade dem snakke løs.

Tak tak - du har reddet aftenen for mange af os.

"Hallo jeg har et godt tilbud om en avis"
......................................"Nej tak"
"Hvilken avis læser du"
........................................"TV avisen"
"undskyld forstyrrelsen"---------------------klik.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-09-12 11:25

Hmmm, sidder og kommer i tanker om, at det faktisk er længe siden, jeg har haft sådan en sælger i røret.

Jeg har ellers længe gjort det, at lige så snart det er gået op for mig, at det er en sælger, så siger jeg: jeg er ikke interesseret, hav en fortsat god aften. Og så på med røret.

At være telefonsælger er et af de mest lusede jobs der findes, derfor behandler jeg dem ordentligt.

For mange år siden, da jeg var ung og jobsøgende, reagerede jeg på en jobannonce hvor de søgte telefonsælgere.
Jeg gjorde det mest for at få lidt øvelse i jobsamtaler.
Da jeg var til samtalen tegnede modparten et meget rosenrødt billede af hvor meget jeg ville komme til at tjene, han tegnede en kurve på et stykke papir og satte tal på.

Jeg spurgte så, om jeg måtte få en kopi af det han havde siddet og skrevet ned for mig.

Der opstod en lille pause hvorpå han sagde, at det kunne han ikke, for de havde ingen kopimaskine.

Hmmm, jeg var gået igennem et større kontorlandskab på vejen hen til hans kontor, så det virkede lidt underligt, om ikke de skulle være i besiddelse af en kopimaskine.

Så jeg bad ham om, at arkivere min jobansøgning lodret, og forlod lokalet.

Det var ca. midt i firserne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-09-12 11:26

Aviserne har "blacklistet" mig for længe siden.

Jeg tager imod den første måneds næsten gratis aviser, der dumper så et girokort op.
Dette undlader jeg at betale og gør det først efter 2. rykker da jeg vil være clean.
Men i mellemtiden har de selvfølgelig stoppet leveringerne.

Efter at have lavet det nummer 3 gange har jeg ikke siden hørt fra dem

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-09-12 11:32

Vores lokale avis kontaktede mig mange gange, fordi jeg engang havde haft en abonnement hos dem.
Og de blev ved med, at kontakte mig, til trods for, at jeg flere gange sagde, at hvis jeg en dag ønskede at abonnere på deres avis igen, så skulle jeg nok selv kontakte dem.

En gang blev jeg så gal da de ringede igen, at jeg sagde, at "i er dælme da værre end Jehova's vidner".
Hvad mener du med det?, spurgte han så.

Jo, Jehova's vidner er jeg da sluppet af med for længe siden, nu er det kun jer jeg slås med.

Siden har de ikke ringet.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 39 point
Dato : 22-09-12 11:53

Deltager du i konkurrencer på nettet? Hvis du gør, så siger du ofte ja tak til at diverse sælgere må kontakte dig på telefon og mail.

Det var Mogens Nørgaard fra Miracle, der i sin tid fandt på idéen med "vi bruger ikke" - du kan se en masse sjove eksempler på, hvordan de behandlede telefonsælgere her:

www.vibrugerikke.dk

Hvis du vil undgå telefonsælgere helt, så kan du tilmelde dig Robinssonlisten - læs mere her:
http://www.cpr.dk/cpr/site.aspx?p=154&ArticleID=4416

Godkendelse af svar
Fra : psoeborg

Dato : 22-09-12 14:01

Tak for svaret pifo.