/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
PGO 110cmm
Fra : Peter1056
Vist : 423 gange
100 point
Dato : 19-09-12 18:20

Hej. Jeg er den lykkelige ejer af en PGO 110 fra 2005 og har kørt 27.000 km på den. Mit problem er at remmen, under kørslen, nærmest er smeltet og har kilet sig fast, under kørslen med 90 km/t, i den bagerste kobling, hvorpå at den standsede krumtappen øjeblikkeligt. Remmen er ikke knækket.
Jeg har skilt variator, hvor der ingen problemer er. Krumtappen har jeg drejet rund og målt ud med en laser og den er ikke skæv. Det samme er gjort med svinghjuls siden.
Jeg har taget svinghjulet af for at se om noten var smadret så svinghjulet kunne være forskudt, heller ikke det.
Der er gnist på tændrørret, men starte, det vil den f..... ikke. Og nej, den slår ikke tilbage når jeg prøver på kigstarteren. Som hvis tændingen stod forkert.
Før dette skete, har den altid været pålidelig. Bruger den hver dag på arbejde, samlet 110 km hver dag. Har haft den fra ny så jeg kender den.
HVAD KAN DER VÆRE SKET ??

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-09-12 18:48

Prøv med lidt starthjælp
http://www.thansen.dk/product.asp?c=7660841454&n=-2027216000&pn=-2027215867
virker det ikke, så er det sikkert tændingen der fejler
virker det, så er den gal et sted mellem cylinder og tank

Hvis der er membran på den, kan den være flækket - sidder mellem karburator og cylinder
Selv om der er gnist på tændrøret, betyder det ikke at det virker.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 19-09-12 21:25

tillægs spørgsmål: den "bøsning" som sidder i selve svinghjulet med not-gangen i, kan den forskubbe sig i forhold til svinghjulet ??

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-09-12 22:52

Det tror jeg ikke, mon ikke noten vil knække først - men er ikke sikker,
selv har jeg prøvet noget i samme stil, bare krumtappen der øjeblikkelig sad fast
og der røg noten, og lavede en masse grater i svinghjulet.

Men det kan en MC forretning hurtigt fortælle dig, hvis du tager det med til et værksted.
Måske kan du sammenligne dit hjul med dette, læg mærke til stregen på hjulet
og notgangen
http://www.gratisimage.dk/image-A0A7_505A2FDA.jpg

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 20-09-12 06:16

Hej mig-selv
Jeg ville gerne se hvor not-gangen er i forhold til magneten på svinghjulet,men har ikke selv kunne finde et ordentligt billed der viser det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-09-12 11:04

Hvis du downloader billedet kan du sagtens se det.
Men bortset fra det, så er den inderste del med notgang nittet fast
og er nitterne hele, så har den ikke rykket sig.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 20-09-12 17:30

Hej
Mit svinghjul er ikke nittet sammen med bøsningen hvori at notgangen er.
Jeg har lagt et billed op. Har prøvet at vise med en rød tus hvor magneten er.
http://www.gratisimage.dk/image-92C8_505B357C.jpg
Hele Magneten er ca 1-2cm forbi tændspolen,

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 20-09-12 17:32

Hej
Mit svinghjul er ikke nittet sammen med bøsningen hvori at notgangen er.
Jeg har lagt et billed op. Har prøvet at vise med en rød tus hvor magneten er. når atemplet er i top
http://www.gratisimage.dk/image-92C8_505B357C.jpg
Hele Magneten er ca 1-2cm forbi tændspolen,

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-09-12 21:33

Kan se det, så skal det ikke undre mig, om den ikke har rykket sig
Du skal så måle tidspunktet hvor den slår gnist, og det skal gerne være med
stemplet næsten i top.
Har set at man kan lave en tester af en 12 volts pære og et par ledninger, den giver så lys når
der skal være gnist, men kan ikke rigtig finde den på nettet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-09-12 01:04

Hvis den er røget et par grader, kan du få fræst ny notgang, men tror et nyt svinghjul er billigere.

Ellers kan du gøre, som jeg gjorde på min gamle motor!!! kan ikke anbefale det til andre, MEN
sæt svinghjulet som det skal sidde, med timing af tænding
bor med en boremaskine, en ny notgang gennem både svinghjul og krumtap med et bor der passer 3-4 mm, knæk et passende stykke af samme bors runde ende = som not, det må gerne skulle bankes ind, så er du sikker på det passer sammen.

Virker til næste gang det gå galt, men det virker.
Ellers nyt svinghjul og krumtap.
Det kan altså også være den ene side af krumtappen, der har drejet sig.
Der er trods alt mange kræfter til stede, når motoren pludselig bliver øjeblikkeligt blokkeret.

Så hvis det hele skal være korrekt, så smid den til en MC eller Knallert forhandler.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 23-09-12 20:20

Har lige fået fat i et andet 110cc svinghjul og der er intet forskel.Har også målt comprestionen på den. Målt med kold motor 3,5:1 Hvor data siger 6.5:1
Der er knist på tændrøret, men jeg kan kun få den til at slå en ordentlig skid en sjælden gang
Hvad hullen kan der være sket da remmen satte sig fast??

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 23-09-12 21:10

Er her nogen som kan forklare, hvordan en CDI fungerer??
For hvis den kan ændre tændingstidspunktet, så kan den jo være skyld i det hele, eller hva'

Annuller spørgsmålet
Fra : Peter1056

Dato : 24-09-12 06:45

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål