/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Er det en god idé at en tæve får hvalpe
Fra : olino
Vist : 991 gange
20 point
Dato : 17-09-12 19:38

Hejsa

Jeg har en han chihuahua som er 1½ år. Vi overvejer nu at få en lille ven til ham. Vi har bestemt at det skal være en tæve, da vi har haft 2 han hunde før, og det var bestemt ikke en god oplevelse.

Det er ikke meningen at der skal avles på dem, men jeg har hørt, at det er vigtigt for en tæve, at få lov at få 1 kuld hvalpe, er det rigtigt?

Håber i kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 17-09-12 19:47

Det er ikke et krav, hunden kan leve lige så lykkeligt uden, men hvis i vil have besværret med det og risikoen for at tæven ikke går istykker af det så er det da en hyggelig oplevelse,
det er ikke altid de kan føde selv og det er dyrt med kejsersnit og der kan opstå livmoderbetændelse i værste fald. Så jeg syntes i skal snakke med nogle opdrættere om hvordan de har oplevet det.

Accepteret svar
Fra : knh15

Modtaget 30 point
Dato : 17-09-12 19:49

Nej det er ikke nødvendigt. En tæve kan sagtens leve et liv uden hvalpe.

Du kan evt. få hende steriliseret når hun har haft 1 til 2 løbetider, så er du ude over problemer med hanhund og falsk drægtighed og hundene kan leve i harmoni sammen uden i skal være nervøse for uventet familieforøgelse og uden at de skal leve adskilt i løbetidsperioden med dertil hyleri fra begge hunde på hver side af døren

Kommentar
Fra : olino

Dato : 17-09-12 20:17

Tusind tak for svarene - dejligt at vide, at det ikke er nødvendigt med hvalpe. hvis vi vælger at få en tæve, så skal hun helt sikkert steriliseres, jeg har ikke lyst til og forstand på avl, så det vil jeg helst holde mig langt fra.
Olino

Godkendelse af svar
Fra : olino

Dato : 17-09-12 20:18

Tak for svaret knh15.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 17-09-12 22:33

Det var da så lidt. Held og lykke med det kommende familiemedlem