/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Adgang til generalforsamlinger
Fra : BilstrupV
Vist : 408 gange
28 point
Dato : 11-09-12 16:03

Hvad siger juraen - hvis der er nogen - angående adgang til div. generalforsamlinger (idrætsforeninger, boligforeninger, forsamlingshuse, haveforeninger, ??) (loger?).
Findes der jura omkring dette, og hvor er det beskrevet? Skal det være beskrevet i vedtægterne?
Svar helst på alle spørgsmålene - også dem jeg ikke har tænkt på...

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 11-09-12 16:08

For at kunne deltage i ovenstående, skal du modtage en indkaldelse, den modtager du kun hvis du er medlem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-12 16:29

Udover stiftende generalforsamlinger, er det kun medlemmer der har adgang/stemmeret
Gyldigt medlemsskab giver normalt adgang.

Hvis du er ved at oprette en forening, så kig på tilsvarende foreningers vedtægter.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 11-09-12 16:37

Hallo venner. Nu da der er tale om jura, skal evt. svar være meget konkrete og fyldestgørende, og henvise til kilden.
Jeg søger generel viden og er ikke ved at oprette...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-09-12 18:48

Læs vedtægterne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-12 19:00

Citat
Nu da der er tale om jura

Det har INTET med jura at gøre

Foreningens vedtægter bestemmer/beslutter HVEM der deltager

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 11-09-12 21:13

Nogen gange skal man også vise gyldig legimation for at deltage - f.eks skal jeg når der er generalforsamling i boligforeningen fremvise at jeg ikke er bagud med huslejen for at detage ved f.esk at fremvise min PBS for den måned (uanset at man ikke kan se på den om jeg eller banken afviser - kan lige så godt skrive det for en anden herinde gør det ) I min gamle boligforening skulle jeg ikke fremvise noget.

Endelig også spøjs at man kalder det paragrafer i vedtægter - når det rent juriisk (bestem af den lovgivende forsamling) ikke har noget med det at gøre - har vi ikke mange dobbel ord på dansk

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 11-09-12 22:13

Hvilket svar skal jeg mon vælge?????
Jeg kigger ind i mit hovede - er jeg blevet klogere, eller er jeg bare blevet endnu mere forvirret???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-12 22:30

Hvis du "troede" det var jura - er du blevet klogere - forhåbentlig

Er du forvirret - følg med i næste afsnit

Annuller spørgsmålet
Fra : BilstrupV

Dato : 14-09-12 19:42

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
Der kom meget modstridende/forskellige svar, som sammenlagt ikke giver noget svar