/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Huskøb
Fra : McBobo
Vist : 551 gange
300 point
Dato : 11-09-12 00:03

Hej Kandu

Jeg tænkte på om der måske var nogle huskøber der kunne dele ud af deres erfaringer omkring huskøb.
Er der nogle ting man skal være opmærksom på ved køb af hus, og hvordan ser et totalt udgift regnestykke ud set i forhold til købet... her tænker jeg på Brutto/netto, varme, forsikringer, el, vand m.m.

McBobo

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 310 point
Dato : 11-09-12 00:10

Ja undskyld...

Det er vist lige noget du må tale med in bank/ejendomsmægler om i det enkelte
konkrete tilfælde...

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 11-09-12 02:15

Få opstillet et budget, så I kan blive klar på, hvor meget I kan købe for. Banker og kreditforeninger har ofte sådan et, som I kan udfylde og ellers så bed bankrådgiveren om hjælp til det. Du kan se eksempler på budget her:

https://www.nykredit.dk/privat/info/bank/budgetskema.xml

Der er ingen af os her på Kandu, der kan råde jer omkring jeres økonomi uden at få mange flere oplysninger om jeres indkomst og udgifter.

Når I ved, hvor meget I kan købe for, så går jagten på boligen ind. Bestem jer for hvilket område, I gerne vil bo i. Sammenlign evt kommunerne mht de ting, der betyder noget for jer. Det kan være alt fra grundskyld til fritidsaktiviteter og pris på daginstitutioner.

Vil I købe nyt eller gammelt? Overvej hvor gode I selv er til istandsættelser, og hvor meget det kan løbe op i kontra det at købe nyt.

Lav en liste, hvor I skriver alt det op, der betyder noget for jer. Igen kan det handle om alt lige fra afstand til skole, skolens score (finder I på http://www.undervisningseffekt.dk) sydvendt terrasse, opvarmningsform, virker vandhanerne og toilettet, hvis der er kælder - er der så risiko for vand i kælderen (beliggenhed / forudgående tilfælde m.m.)

Listen kan blive meget meget lang, og det er vigtigt at I prioriterer punkterne, for ind imellem må man gå på kompromis. Vores liste voksede fra dag til dag, for så kom vi lige i tanker om, at det også var vigtigt med indkøbsmuligheder, cykelstier o.m.a

I jagten på boligen er det rigtig fint med listen, så kan I gennemgå den ved hvert enkelt hus og bedre sammenligne efterfølgende.

I kan i øvrigt finde hjælp til mange spørgsmål på
www.boligsiden.dk
http://totalkredit.dk/page?js=t&gclid=CN30zcSerLICFQMNfAod-TAAgQ
http://www.robinhus.dk/fakta/koeber/gode_raad.asp

held og lykke med huskøbet

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 11-09-12 02:16
Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-09-12 08:47

Måske er der noget du kan bruge her:

http://www.seniorinternet.dk/seniorlaan.htm

Godkendelse af svar
Fra : McBobo

Dato : 12-09-12 23:07

Tak for svaret marken84.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 13-09-12 07:45

Så møj velbekomme da..