/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Syge tomater...
Fra : Morganza
Vist : 594 gange
200 point
Dato : 09-09-12 20:05

Er der nogen her der ved hvad det er mine tomater fejler?
Modsat stilken kommer der en stor grøn plet,som er helt blød,
jeg bruger kapilær kasser og plantesække fra pinstrup,de står
udenfor under udhænget i en solrig krog.
mvh.Morganza

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 09-09-12 20:07

Har du kartofler i nærheden? I så fald kan det være kartoffelskimmel - se et billede her:
http://politiken.dk/tjek/ECE1371801/ryges-brevkasse-hvorfor-er-mine--tomater-syge/

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 210 point
Dato : 09-09-12 20:09

Kan også være griffelråd - se et stykke nede på denne side:

http://urtehave.wordpress.com/author/fillen/

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 09-09-12 20:11
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 09-09-12 20:20

Citat
Hvorfor får tomaterne griffelråd?
Problemet skyldes at tomaterne har en skæv balance af næringsforholdene i vandet, som oftest et underskud af kalk (calcium), og er meget almindeligt for hobbyavlere, som bruger plantesække og kapillærkasser i drivhuset. Jeg har også selv døjet med det, indtil jeg fik styr på hvad problemet skyldtes.
Plantesækkene, specielt de billigste af dem, indeholder næsten ingen eller intet gødning og mineraler, og derfor vil disse som regelt bære dele af skylden.
Vander du udelukkende med regnvand, kan det også være en medvirkende årsag, da dette ikke indeholder samme kalkmængder som almindeligt vand i vandhanen.
Fænomenet med griffelråd forstærkes ofte af kraftig solstråling og varme, da planternes aktivitet her er højere.

http://www.hobbydrivhuset.dk/drivhus/griffelraad-tomater/

Godkendelse af svar
Fra : Morganza

Dato : 09-09-12 20:21

Tak for svaret pifo.
Det er helt sikkert giffelråd,det har været meget slemt,de to foregående år,
men i år har der kun været nogle stykker.
mvh Morganza

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 10-09-12 07:30

Velbekomme.

Tilsæt lidt kalk og se om ikke det bliver bedre for de kommende tomater