/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Installationsproblem
Fra : steno
Vist : 978 gange
500 point
Dato : 09-09-12 03:19

Forestil jer en stue med dørkarm ud til køkken. På karmen i stuen sidder en afbryder, der går til lampestedet i loftet hvori der hænger en lampe, der tændes/slukkes på afbryder.
På samme karm på køkkensiden sidder en afbryder og en stikkontakt. De virker ikke. Jeg pillede kontakter af på begge karmsider, og testede med min spændingstester. Der er ikke strøm i ledningerne på køkkensiden, selv om de tilsyneladende kommer fra samme kabel. Jeg prøvede med gennemgangstester, og der kommer "bip" på begge sider af stue og køkken. Kontakterne er checket.
Er det på grund af stikkontakten i køkken ?
Jeg kan huske, da jeg flyttede ind i 1979, at jeg i mit værksted i kælderen kun havde en afbryder på karmen, der kunne tænde en ad de gamle runde loftlamper. Huset er fra 1946 og fra den tid hvor stikkontakter, var en sjældenhed. Dengang klarede jeg problemet ved at sætte en "lus" i fase og nul i lampestedet. Så kunne jeg montere en stikkontakt i værkstedet. Det virker den dag i dag.

Har nogen et bud på hvad jeg skal gøre, for at få det til at virke ??? Det er hos min gode ven/nabo jeg prøver at hjælpe. Men jeg må indrømme, jeg er kørt lidt fast.

Venligst kun svar fra nogen, der ved noget om el__Altså ikke snik,skak_Please !!!!!!

VH steno

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 09-09-12 06:42

1. Vær 100 % sikker på at der kun er et kabel nede ved karmen, det kan være svært at se.
1a. Mål mellem alle ledninger i begge kabler.
2. Mål mellem ledningerne i kablet i karmen om du kan måle 230 v mellem nogen ef ledningerne.
2a. Hvis du kan måle 230V så har du lokaliseret fase og nul og kan samle det korrekt igen.
3. Hvis ikke der er 230v nede ved karmen. Er næste skridt at finde kablet i lampestedet og måle der istedet for.
3a. Enten er der en dårlig forbindelse i lampeudtag eller også er kablet defekt.

MVH

Michael Holm-Christensen

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 09-09-12 07:27

Husk at slukke lampen i stuen inden du laver målingen, eller allerhelst skrue lyskilden ud.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 09-09-12 09:05

Tag et billede først hvis du er usikker, det hjælper når det skal samles igen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-09-12 10:17

Hvis du ikke kan måle 230v kan der evt. være en dårlig "" nulfordeling "" op i loftlampestedet.

Normalt går fase og nul ned i karmen til den ene side og så tværs over til den anden side af karmen.

Vær opmærksom på at det nok er de gamle farver der bruges på leningerne.

Hvid kan være fase
og sort kan være nul
og rød kan være jord.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 09-09-12 18:30

Hej, og tak for jeres svar !

Det ser værre ud en først antaget hos naboen. Lampestedet "Fejlagtigt kaldt Loftudtag"_(hjerneblødning ???) i køkken har mangler både L_fase og N_nul.
Spørgsmålet er nu, kan jeg med eksisterende Lampested og L og N få det til at virke ?
Jeg har lavet en skitse på et muligt forslag, som jeg dog er i tvivl om, vil funke. Se link:

http://peecee.dk/upload/view/382875

http://peecee.dk/ må i osse meget gerne lægge en tegning op på, hvordan det kan klares. Det er nemmere at se på en tegning end at bruge en masse ord ! _ og peecee.dk er gratis og ganske anonym.
Jeg skal bare have link !

Håber i er friske !

Vh steno

Kommentar
Fra : steno

Dato : 09-09-12 20:53

For at få den i første række, fik den lige et pointløft !

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-12 09:48

Hvis der er en stikkontakt og 2 lampesteder som styres fra de to afbrydere.................så er der for lidt ledninger tilstede.................der skal være 4 ledninger som kommer nedefra eller oppefra.

2 stk = Fase og nul til stikkontakt ( pas på farverne når/hvis installationen er gammel)
1 stk = mellemledning til at tænde for loftlys
1 stk = mellemledning til at tænde for det andet loftlys

Du kan ikke finde fasen med sikkerhed med en polsøger

Du har tegnet blå ledninger både til stikkontakt og afbryder-der skal ikke monteres nul til en afbryder

Hvilke farver er der tilstede (der findes mørkeblå og lyseblå)
Hvad var problemet da du gik i gang

Ps. Point er ligegyldigt, for de bruges ikke til noget.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 10-09-12 12:55

Hej Eyvind !

Problemet var at min nabo (uden større held) har prøvet at lege "Gør det selv Mand" for at modernisere køkken. Herunder har han rodet med el installationerne, og som jeg ser det, har han simpelthen trukket fase og nul ud af lampestedet i køkken !
Da man skal helt ud i skunken, for at trække nye ledninger gennem, og det er "hammer" besværligt, havde jeg håbet på, at det kunne klares over lampestedet i stuen. Der er desværre kun L og N og ikke L1.
Kan det lade sig gøre på en eller anden måde eller er det muligt ?
PS På tegning er de to ledninger i stuen på lampested og ned det der sad. Forbindelserne over til de to afbrydere og stikkontakten er min montering.
Jeg har polsøger/multimeter med gennemgangsbipper og spændingstester !

Vh steno

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 10-09-12 19:45

Hvis der kun kommer 2 ledninger til det arrangement du har tegnet.................kan der kun monteres en stikkontakt.

Et andet problem er jo når et køkken renoveres.................så skal der laves beskyttelsesjord.

Jeg ville lave det med et par pæne flade kabellister i plast (eks. fra Silvan) og så lægge de nødvendige ledninger ind.

Eller trække de ekstra ledninger op til loftudtaget og måske videre over til det andet loftudtag, hvis altså der er direkte adgang fra lampested til lampested.
Denne montering kræver at begge lampesteder og afbrydere får samme fase og nul

Som regel kan man trække nyeledninger gennem ved at trække i en eksisterende.

Godkendelse af svar
Fra : steno

Dato : 10-09-12 22:04

Tak Eyvind for nogle fagligt brugbare svar ! Det var dejligt :)

Vh steno