/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Oversættelse dansk-latin
Fra : lgs
Vist : 806 gange
151 point
Dato : 06-09-12 23:37

Man har udtrykket: Homo ludens = Det legende menneske.
Er der nogen, der tør oversætte flg. til latin: "Det snakkende menneske"?
Min fornemmelse er, at latin ikke rummer noget så vulgært (sprogligt) som SNAKKE - men lad os nu se - google synes kun ærbart at ville oversætte fra "tale".
Hvorfor spørgsmålet? Såmænd det stadige syn af mennesker med en mobiltlf. for øret.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 151 point
Dato : 07-09-12 04:17

Mens jeg venter på Obamas tale, har jeg prøvet at finde frem til romerske snakkende menneske, og nået frem til

Homo garriens

Garrio svarer til engelsk chatter

http://en.wiktionary.org/wiki/garrio

og skal lige bøjes rigtigt så det svarer til chattering (man)

http://www.verbix.com/webverbix/go.php?D1=9&T1=garri%C5%8D&H1=109

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 08-09-12 11:42

Tak for et fornemt svar!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-09-12 12:11

Selv tak, lgs, sjovt spm

Englænderne, der jo har bevaret usandsynligt mange latinske (og græske) ord, har stadig ordet garrulous om snakkehoveder.