/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Funktionær og selvstændig. 50% skat?
Fra : kartoffel88
Vist : 510 gange
133 point
Dato : 03-09-12 17:03

Hejsa.

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre nu. Har eget firma, men har ikke haft kunder overhovedet. For 1 måned siden fik jeg et almideligt job, og nu har skat trukket 50% af lønnen.
Jeg overvejer at fryse frmaet ned, for må man overhovedet have begge dele?

Hvad mon jeg skal gøre nu? Får jeg pengene igen, som er trukket for meget?
kan man lukke sit firma midlertidigt, eller skal jeg registrere mig som bierhverv?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 143 point
Dato : 03-09-12 17:57

Der er overhovedet ikke noget farligt eller forkert ved at have en virksomhed, samtidig med at du er ansat.
Men et firma ,som ingen penge tjener er der jo ikke meget sjov ved. Du skal heller ikke regne med i længden at få skat til at acceptere at du fradrager moms og omkostninger ,hvis der kun er underskud.

Eneste fejl kan være hvis din arbejdsgiver betinger at du ikke har andet job, som kan genere hans virksomhed.

Med hensyn til skattebetaling er den jo altid kun midlertidig, indtil din selangivelse er indleveret. Derefter beregnet og reguleres for meget eller for lidt betalt skat.

Du kan også få rettet din forskudsopgørelse, hvis den er helt gal.

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 03-09-12 21:11

Tusind tak for svaret transor. Så er jeg rolig igen..