/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hjemmelavet æblemost?
Fra : o.v.n.
Vist : 2194 gange
300 point
Dato : 01-09-12 18:40

Igen i år hænger æblerne i overflod på træerne i haven, jeg har læst om, hørt om, set på og smagt hjemmelavet æblemost men en presser til presning af findelte æbler koster en mindre bondegård og så skal der vist en kværn til findeling af frugten med i købet, derimod kan jeg købe en saft centrifuge til en overkommelig pris.
Er der nogen af jer som har erfaring med presning eller centrifugering af saft?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-09-12 18:51

Vi har prøvet begge dele.

Jeg foretrækker den hånddrevne kværn og do. presse, giver en dejlig saft (vi fryser den, æblemost bliver pasteuriseret) og er en hyggelig udendørsbeskæftigelse, lydløs i tilgift!

Min viv står inde i køkkenet med en larmende saftcentrifuge, det foretrækker hun.

Vi kan ikke smage forskel!

Men der er en tredje mulighed, lidt afhængig af hvor du bor, flere mosterier kan lave most af dine æbler, som du så henter på flasker senere (jeg tror så ikke lige du får mosten af dine egne æbler), det koster selvfølgelig også penge, men man slipper for besværet!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-09-12 19:44

Jeg har prøvet at bruge min lille saftpresser til æbler. Det smager godt, men farven bliver hurtig brun. Jeg tager det øverste skum fra, og det kan holde sig et par uger i køleskabet.

Jeg synes det er lidt slidsomt, idet der dannes meget pulp eller hvad det hedder(resterne fra æblerne), som skal fjernes ofte. Så det er ikke til de store mængder.

Det sværeste er at få noget til at holde sig over længere tid. Det siges at man kan fryse det, men så ville jeg hellere fryse æblerne til alt muligt andet- hvis jeg altså havde pladsen.

Det er rigtig dejligt med en god gang æblegrød på glas, som kan tilføres lidt atamon, det holder.
Det kan bruges til alle mulige desserter.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-09-12 19:49

den hedder vist en centrifuge for ikke at forveksle med en æblepresser

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-09-12 20:55

Citat
Det smager godt, men farven bliver hurtig brun

Min viv filtrerer det gentagne gange , så pulpen efterhånden virker som filtermateriale, så bliver det klart (ikke brunt), men jeg er mere doven!

Det der kommer fra den gamle hånddrevne presse, indeholder ikke meget pulp!

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 300 point
Dato : 01-09-12 21:44

I følge dette link kan du finde et sted, hvor du selv kan bestille tid til at presse most - men læs selv mere:

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/frugt_og_baer/10197.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-09-12 22:13

Foreløbig tak for info som jeg forstår det så er begge metoden brugbare men centrifugen mere besværlig (og billigere) det var på Skarregård til gammeldags høstdag at jeg på nær hold oplevede æblepresning og fik lyst til selv at lave min æblesaft, senere fandt jeg ud af at en presser er en større investering, derfor vil jeg undersøge om en centrifuge er en mulighed.
Det vil cirka dreje sig om 8-10 kasser æbler som ellers bare vil ligge og rådne på jorden, det er saftige sommeræbler som ikke kan gemmes ret længe, jeg bruger allerede at fryse æblemos ned til grød eller æblekage, så måske er min ide' lidt skør

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-09-12 22:41

kan du ikke selv lave en presser, .. evt få smeden til at hjælpe,.. mod at få en 'smagsprøve'
det kan ikke koste mange kr. i materialer,
her er en god beskrivelse (ca nede midt på siden 'lagpresse')
http://www.aigis.dk/webdocsite/haven2007.html

det var også vist i 'Bonderøven' engang,.. men kan ikke finde linket,

http://mostpresse.dk/
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/82239

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-09-12 12:01

Hvis det er en saftcentrifuge/presser til omkring de 500 til 600 kr, du vil investere i, ligesom min, så skal du have god tid - til at klare 8 til 10 kasser.

Der skal renses efter blot 5 æbler, men det med filtrering som vagnr beskriver vil jeg også prøve.

Lige nu har coop et tilbud på en rigtig presser- og da der ingen elektronik er i - kan den jo holde i årevis- og tænk hvilken dejlig cider du kan lave.

https://webshop.coop.dk/kategori/bolig/koekkenudstyr/goer-det-selv

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-09-12 12:07

kræver naturligvis, også at du har noget til at kværne æblerne med.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-09-12 12:29

Den smuller54 linker til minder meget om min, men Silvan er meget billigere end COOP

http://eshop.silvan.dk/vare_Frugtpresser_175570?gclid=CKve0bLTlrICFYQXzQodQWQA8A

Ingen af dem har en kværn, hjemme!

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-09-12 12:33

Citat
Lige nu har coop et tilbud på en rigtig presser- og da der ingen elektronik er i - kan den jo holde i årevis- og tænk hvilken dejlig cider du kan lave.

hvis resultatet bliver lige som det i linket jeg smed ind,
så kan den sikkert holde evigt,

dvs. Coop,s udgave skulle i så fald kunne yde ½ L pr 'opfyldning'

det var derfor 'manden' lavede en forbedret udgave "lagpresseren"/frugtpresseren
hvor 20 kg æbler giver 5 liter saft.

Citat
Jeg synes jeg får for lidt ud af min æblepresse. Den presser med op til 8 tons, kurven har et rumfang på 70 liter, hvilket svarer til omtrent 20 kg æbler, men det giver kun ca. en liter æblesaft. Det er for lidt og som det fremgår af billedet, så er rammen belastet til det yderste, når der presses med 7 til 8 tons. Det kan gøres bedre.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-09-12 12:46

he he, nu fandt jeg udsendelsen fra Frilandshaven, du behøver ikke en kværn:

ca. 20. min ind i udsendelsen, hejmmelavet presse og alternativ kværn::
http://www.dr.dk/tv/se/frilandshaven/knold-og-most-i-frilandshaven#!/

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-09-12 12:51

Yes, og så kan man spare kontingentet til fitnesscenteret!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-09-12 12:53

EA_HS har givet linket gennem et af de andre link i virkeligheden, skulle bare lige et par genveje for at finde den rigtige udsendelse.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-09-12 13:07

Tak for alle forslagene, lige i øjeblikket står Pifo til point for linket som med nogle få klik førte mig videre til denne side:
http://www.kraemmergaard7660.dk/vore-produkter/aeblemost.html
en køretur på 25 km. og så ser det ud som det er min egen saft jeg får med hjem, eller 300 kr. i leje for et lille anlæg, så kan jeg samle naboer og venner, så er der jo en lejlighed til at vi kan smage på "mosten"
Det bliver sikkert leje i år, så kan jeg jo selv afprøve om det er noget

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 02-09-12 13:09

Du har ikke overvejet en saftkoger...?

Jeg har med stor succes hevet ren saft ud af bjerge af æbler - og den var lige til at hælde på rene flasker og gemme.

Det er dampen fra det kogende vand, som trækker saften ud - og forarbejderne er bare vask af æbler og så dele dem nogle få gange.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-09-12 13:22

Tak men jeg har allerede en saftkoger og den bliver brugt hvert år, det der lokker her er den friske ikke opvarmede saft af æbler, j jeg ved godt at saften ikke kan holde sig ret længe sammenlignet med saften fra en saftkoger, men den kan fryses og stadig smage næsten som nypresset

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-09-12 13:29

lyder som en god ide, det med at køre hen og få sin egen saft, og som alternativ leje. Hvis man bliver afhængig af det, kan man jo lave en investering eller lave sin egen presse- også et godt "samlingsarrangement" for naboer og venner, sikken en weekend

Synes heller ikke det med saftkoger giver den samme koncentration, som når det er nypresset. Men alt hvad man kan gøre, med det man har i forvejen - er jo bedre end at smide æblerne på komposten-

men solsorten, kan nu også godt lide at der er æbler i overskud

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-09-12 19:14

Tak for svaret pifo. jeg vælger at leje udstyret her første gang og dit link førte mig til et sted i nærheden af hvor jeg bor

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-09-12 19:36

Velbekomme - held og lykke med projektet - synd, at vi ikke kan få smagsprøver her på Kandu