/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Fylde gamle huller?
Fra : Troldepige
Vist : 507 gange
200 point
Dato : 31-08-12 10:15

Jeg har 4 kro-stole, som jeg engang har købt brugt.
Da jeg købte dem var der nogle kraftige glidesøm under benene på dem, de lignede nærmest omvendte øl-kapsler, men da jeg skulle bruge stolene på et glat gulv fjernede jeg glide-sømmene og satte filt under i stedet.

Nu er jeg flyttet og skal bruge stolene på et gulvtæppe og vil derfor gerne have glide-søm under igen, men så render jeg ind i et problem.

Der er et søm-hul fra de gamle glide-søm, så jeg kan jo ikke bare lige slå de nye i.
Hvad gør jeg så?

Skal jeg bore et større hul og lime en dyvel i (altså sådan en "prop" af træ), og så starte forfra?

Eller skal jeg bore hullet en anelse større og fylde det med noget plastisk træ (mener jeg det hedder), og så starte forfra?

Eller noget helt tredje?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-08-12 10:41

Stop et par tand- eller tændstikker i.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-08-12 12:09

Citat
Stop et par tand- eller tændstikker i.

Hmmm, dem kan jeg da ikke banke de nye glide-søm fast i.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 31-08-12 12:26

tandstikkere plus lidt hvid trælim er ellers godt til den slags. Tør overskudslim af, den hærder ganske overbevisende op.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 31-08-12 12:29

Citat
Hmmm, dem kan jeg da ikke banke de nye glide-søm fast i.

Det kan du jo sådan set godt, hvis du sammen med tand/tændstikkerne fylder noget hvid trælim i og derefter lader det tørre godt.

Du banker simpelthen så mange "stikker" i som der plads til og skærer det overflødige væk. Trælimen i hullet først!

Plastisk træ-løsningen er nok ikke gangbar, plastisk træ bliver meget hårdt og porøst når det tørrer op.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-08-12 13:21

Citat
tandstikkere plus lidt hvid trælim er ellers godt til den slags.

Så lyder det straks mere fornuftigt.

Citat
Plastisk træ-løsningen er nok ikke gangbar, plastisk træ bliver meget hårdt og porøst når det tørrer op.

Jeg havde en idé om, at det kunne blive for hårdt.

Jeg har lige prøvet med tændstik og tandstikker, uden lim, bare for lige at se hvor meget der skulle til.

En tændstik passer lige hullet, men det bliver svært at få lim derned også.

3 tandstikkere kan lige være der hvis jeg maser lidt med den 3.
Så mon ikke jeg skal komme lim i hullet ved hjælp af en tandstikker og så fylde hullet ud med tandstikkere.

For det er vel ikke nødvendigt, at bore hullerne "pæne og rene" for at få det til at fungere.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-08-12 14:13

Det ser ud som om du har helt styr på ideen. Bliv endelig ved!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-08-12 14:16

Citat
Det ser ud som om du har helt styr på ideen. Bliv endelig ved!

Jeg går igang i aften, når vi har indtaget aftensmaden.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 31-08-12 14:24

Citat
En tændstik passer lige hullet, men det bliver svært at få lim derned også.

3 tandstikkere kan lige være der hvis jeg maser lidt med den 3.
Så mon ikke jeg skal komme lim i hullet ved hjælp af en tandstikker og så fylde hullet ud med tandstikkere.

Du starter bare med at hælde en dråbe lim i INDEN du starter med tændstikkerne...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 31-08-12 14:25

Som før nævnt:

"Du banker simpelthen så mange "stikker" i som der plads til og skærer det overflødige væk. Trælimen i hullet først!"

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-08-12 14:32

Citat
Du starter bare med at hælde en dråbe lim i INDEN du starter med tændstikkerne...

Min tanke er, at komme noget lim i hullet og så "proppe det ned" ved hjælp af en tandstikker, selvom hullet er så stort, at et nyt glide-søm ikke vil sidde ordentligt fast, så er det jo for lille til, at limen bare lige selv vil løbe derned.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 31-08-12 16:22

Ganske udmærket idé...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 31-08-12 16:55

Citat
Ganske udmærket idé...

Ligesom talt ud af min mund!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-09-12 22:22

Så fik jeg fyldt hullerne.
I aftes kom jeg lidt lim i/på hullet og stoppede det ned med en tandstikker, derefter slog jeg tandstikkere i med en hammer, en af gangen, 3-4 styks i hvert hul.
Ved at bruge en hammer fik jeg dem lidt længere ned end hvis jeg bare havde brugt fingrene.

I dag klippede jeg så det overskydende af tandstikkerne af med en skævbidder og sleb med et stykke sandpapir, og satte så nye glidesøm i.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 01-09-12 22:24

Tak for svaret pbp_et.

Også stor tak til i andre.

I stedet for at skulle ud og købe det ene eller det andet kunne jeg klare det ved hjælp af ting jeg allerede havde hjemme