/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dæmpe motorstøj
Fra : BilalKinali
Vist : 1464 gange
71 point
Dato : 25-08-12 03:51

Hvordan kan jeg dæmpe motorstøj på min bil, udover at slukke for den.. ?

Audi A3 97' 1.9 TDI

Den larmer som en traktor, hvilket er vildt irreterende. Jeg har kigget på en masse hjemmesider med lydisolation, lyddæmpning, resonans osv osv, men der er såå mange forskellige meninger og produkter.

Er der en løsning, hvis der er, hvad er det BEDSTE løsning ??

- Evt. erfaringer med lyddæmpningsmåtter tingest, vil jeg meget gerne høre om.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 25-08-12 07:25

Isoleringsmåtter under motorhjelmen er nok den bedste løsning, men tjek også dine motorophæng. Hvis de er gået, sender det vibrationer gennem hele bilen og det lyder forfærdeligt.

Pims

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-08-12 08:07

Audi er normalt fremragende dæmpet fra fabrikken. Det kan du næppe gøre bedre.

Der må være noget andet galt.

Umiddelbart vil jeg også gætte på noget med motorophængenen

Jeg har engang oplevet en mekanikker, som havde justeret dem for højt( efter tandremsskift) så motoren rørte hjelmen. Det gav en forfærdelig støj.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-08-12 08:35

Og endelig kan dr være udstødningssystemet som er ophængt for stramt, og ved ældre biler kan gummistroppene være blevet stive, og endda en gammel tectyl som er blevet stift, kan forårsage lidt ekstra lyd.

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 26-08-12 03:20

Hvor skal jeg købe isoleringmåtter og hvilke? Der er mange forskellig :)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-08-12 19:42

Du kan købe isolerings måtter i Biltema, sikker også Thansen, enten selvklæbende eller du selv skal klistre dem fast.

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddamper/Lydisoleringsfilt-369222/

http://www.thansen.dk/search.asp?inputsearchtext=isolering&c=7544256791&n=0

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-08-12 19:44

Har engang brugt dem fra Thansen til et par gamle putere der larmede, som din bil
og det var faktisk rimelig effektivt.

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 26-08-12 20:20
Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 71 point
Dato : 28-08-12 09:48

Jo, de er da uden tvivl egnede, men som transor allerede har gjort opmærksom på, er Audi normalt meget velisolerede. Der må være en årsag til støjen ? En til bunds gående undersøgelse vil måske afsløre det egentlige problem.

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 28-08-12 11:38

Præcis. Fandt ud af 80% af lyden kommer fra bunden af bilen. Hvordan kan det forbedres?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-08-12 17:37

Du kunne undersøge om der var gået et eller flere hjullejer, samt som jeg tidligere skrev om udstødningsophængene, o.s.v.

Godkendelse af svar
Fra : BilalKinali

Dato : 28-08-12 21:13

Tak for svaret Cortina01.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 29-08-12 18:05

Selv tak