/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Fugtskade på læder
Fra : mig-selv
Vist : 755 gange
50 point
Dato : 24-08-12 23:18

Har lige fundet noget gammelt læder frem, og det er blevet lidt hvidt i kanterne, så jeg går ud fra det er skimmel svamp, eller Julemanden der varsler snevejr.

Hvordan får jeg det væk, uden at skulle til kemisk rens.
Det er meget tykt og meget stift læder 4+mm.

Jeg har før haft skimmel på læder, hvor jeg bare gav det almidelig læderolie fra Biltema
og det har ikke vist sig ikke siden, men er det ok.
Læderet bruges kun udendørs.

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 50 point
Dato : 26-08-12 13:35

Jeg tror din fremgangsmåde er OK, hvis der ikke er muggen lugt ved læderet bagefter.
Det hvide kan være saltudtrædning fra ydre påvirkning eller fra garvningen.

Ellers ville jeg gøre følgende:
Lav en opløsning med sæbespåner med ½ dl sæbespåner til 5 l varmt vand (OBS: IKKE brun sæbe!!).
Sørg for at alle sæbespåner er opløst. Brug fx ½ l kogende vand pisk sæben i med et piskeris. Derefter: hæld passende koldt vand i.
Vent til vandet er blevet lunkent.
Læg læderet i og bearbejd det under vandet med en klud, en blød børste eller en mild skuresvamp (blå eller hvid).
Skyl efter med fortyndet sæbeopløsning. Undlad helst at skylle med helt rent postevand. Der skal gerne være lidt sæbespån i, da det fedter læderet. Rent vand vil være med til at fjerne fedt fra læderet.
Eftersmør læderet med en lille smule læderfedt. Brug evt vaseline, hvis du ikke vil købe læderfedt.

God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-08-12 19:35

Takker for godt råd, tror heller ikke det er helt galt, hvad jeg har lavet.
Og når det kun er til udendørs brug går det nok an.
Jeg havde engang en pæn læder jakke, der var blevet jordslået, og ikke lugtede godt og den måtte smides ud, da jeg ikke lige vidste hvordan og hvorledes den kunne behandles.
Men gemmer dit råd til en anden gang - forhåbentlig ikke.
Ellers plejer jeg at buge læderolie fra Biltema, da jeg syntes det er det bedste, til mit brug.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 30-08-12 22:29

Tak for svaret krestenklit.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 30-08-12 22:36

Til tjeneste...