/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Picassas kildefiler
Fra : lham
Vist : 690 gange
100 point
Dato : 23-08-12 12:09

På min gamle bærbare PC har jeg ryddet op i bla billeder og musik for at få mere HD plads - kunne feks ikke defragmentere mere (faktisk efter et råd fra et spørgsmål jeg tidligere har stillet på Kandu)
de er overført til stationær PC og usb stik samt en extern HD der normalt er tilsluttet den bærbare.

Jeg kan nu konstatere at mine Picassa billeder er næsten forsvundet samt mit pausebillde -som er et diasshow er redusret til ganske få billeder på den bærbare .

Hvodan "fortæller jeg den bærbare PC ( XP SP3 Home edit) at den nu skal søge på den externe HD .

Med Picassa er det jo vigtigt at den ikke fylder HD op igen men blot henter på den externe HD

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-08-12 12:39

Kender ikke Picasse, men måske du skulle indstallere det igen, denne gang så læg installations filerne over på dit eksterne drev, ikke som sædvanligt i C: programmer, det kunne måske løse dit problem.
Eller måske trække billederne over i Picassa som genveje.
Det kræver så at dit eksterne drev altid er tilsluttet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-08-12 13:07

På XP pro, kan du vælge at gå til egenskaber for skærm, højreklik på skrivebord - egenskaber
skrivebord - gennemse og vælge element der passer dig ved at vælge gennemse

http://www.gratisimage.dk/image-281E_50375F69.jpg

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 24-08-12 13:37

Det du ønsker har intet med Picassa at gøre, du skal finde en mappe med de billeder du ønsker skal køre på din pause skærm, jeg gætter på at Picassa gemmer billeder i system mappen Billeder, det gør alle andre billed programmer.
Der er ulemper ved det du ønsker, den eksterne harddisk skal altid være tilsluttet når den bærbare er tændt, den er så ikke særlig meget bærbar når der altid er en ekstern harddisk tilsluttet.

For at bruge en mappe på en ekstern harddisk så skal du klikke på et tomt sted på Skrivebordet og klikke på Egenskaber, klik på fanen Pauseskærm og vælg Diasshowet Billeder, klik på Indstillinger og klik på + ud for Denne computer, klik på + ud for drev bogstavet for den eksterne og klik på den mappe som de ønskede billeder er gemt i.

Mit forslag: Kopier de billeder du vil have kørende i Diasshowet over i en mappe på den bærbare, du kan kalde mappen for Pauseskærm og du kan med mellemrum skifte billederne ud i den mappe så det for eksempel altid er de nyeste der kører på pauseskærmen og da de er kopieret over fra original mappen så kan du trygt slette indholdet i Pauseskærm mappen uden at slette originalen.

Derimod kan du godt lade Picassa gemme nye billeder på din eksterne harddisk, alle andre billedprogrammer kan indstilles til at gemme i en brugerbestemt mappe , så det kan Picassa garanteret også, den mappe på den eksterne som du indstiller Picassa til at gemme billeder i, den åbner du og finder de billeder som du vil have i pauseskærmen og kopierer over i Pauseskærm mappen på den bærbare.
Du kan have 2 mapper åbne på en gang, Picassa gemme mappen på den eksterne harddisk og Pauseskærm mappen du den bærbare, stil dig først i Picassa mapen og marker de billeder (træk musemarkøren hen over billederne eller klik på dem en efter en mens du holder Ctrl tasten nede) som skal køre på pauseskærmen og træk dem over i Pauseskærm mappen, Windows kopierer så billederne når det er mellem 2 forskellige drev, hvis det er mellem 2 mapper på samme drev så flyttes filerne.
Vælger du det sidste så skal du selvfølgelig under Indstillinger vælge mappen Pauseskærm i stedet for en mappe på den eksterne harddisk

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-08-12 09:31

o.v.n mfl
Da batteriet ikke mere kan oplades er den bærbare nærmest blevet til en "rejsebar" PC .Externe hukommelser (HD /16 GB uSB pin ) er tilgængelige begge på 9GB med billeder på

Pauseskærmsproblematikken løste sig selv. Efter genstart finder PC selv ud af at hente på externe "drev" så det er fuldstændig som før jeg slettede på den interne HD

Når jeg åbner Picasa uden externe drev tilsluttet er der ingen billeder at se
Tilslutter jeg så USB pin med mine billeder og importerer via Picasa starter den åbenbart med at hente adresser for derefter på eget initiativ at kopiere alle billedfilerne -og så jeg jo tilbage ved start da de ca 8GB billeder nu fylder på min interne HD.

Fjerner jeg USB og tænder for extern HD kan jeg ikke få Picassa til at importere , men skulle det lykkes vil resultatet nok være at Picassa importerer all 8 GB til intern HD som ovenfor.

Kan Picassa ikke "nøjes " med at bruge de filer der er på USB /extern HD eller skal de absolut ligge på intern HD.

måske er det "mig-selv " s løsning med at installere Picasa på externe drev jeg skulle prøve , men det er jeg nervøs ved da 3 installationer ( inter HD extern HD og 16 GB USB pin ) næppe vil være ens og jeg vil miste mine personlige indstillinger på den "interne " Picassa

.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-08-12 09:52

I mit første indlæg skrev jeg at Picassa sikkert kan indstilles til at gemme i en brugerbestemt mappe, og så vælge en mappe på den eksterne harddisk som Picassa mappe, det kan alle andre foto programmer, der er sikkert også en funktion hvor du kan slå automatisk import fra, det er bare nogle forslag - jeg har ikke selv programmet

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 09-10-12 07:34

Tak for svaret o.v.n..
problem ikke helt løst da picassa ved åbning uopfordret downloader billeder fra extern hd når denne et tændt-og det er jo træls