/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Lyd bange
Fra : sigfrid
Vist : 963 gange
500 point
Dato : 17-08-12 09:30

Hej nogen her på kan du der har erfaring med hunde der er bange for næsten alle høje lyde,har lydbånd men ved ikke rigtigt om jeg vover at bruge det,måske bliver det bare værre.
Nogen der har kontaktet dyrlæger? og hvad blev der sagt.
Venligst Sigfrid.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-08-12 09:51

Hvis du ved hvad det er for en lyd kan du måske, få hunden til at koncentrere sig om en rigtig lækker godbid og så langsomt vænne den til lyden.

Ps. Vi passer en gang i mellem en schæferblanding, som er bange for biler med brummende motorlyd................den lå nemlig få meter fra en lastbil som kørte ind i en flaskecontainer.
Vi har endnu ikke vænnet den til at ignorere den lyd.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-12 09:53

Rigtig mange hunde er ræd for høje lyde, så du er ikke alene med dit problem.

Jeg synes det er en rigtig god ide, at du får afspillet det lydbånd, du starter på den mindste lydstyrke, imens du selv er helt rolig, hunden bemærker også hvordan du reagerer!!!

Fortsæt til den er rolig ved lyden - det kan tage rigtig laaaang tid - uger måske mere, sæt så styrken op.

Du er nød til at starte nu, ellers får hunden det rigtig svært nytårsaften

Jeg har engang fået noget beroligende til min hund nytårsaften - det var et mareridt. Hunden kunne ikke slappe af, var meget utryg ved at han ikke var som han plejede, så han daskede rundt i timevis, væltede ind i ting, ville bare ikke overgive sig til søvnen.

For år tilbage blev han kastereret, og underligt nok har han aldrig været bange siden, hvordan sammenhængen er ved jeg ikke, og har heller aldrig fået spurgt dyrlægen, om der er en sammenhæng.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 17-08-12 12:00

Jeg ved godt det er noget andet, men alligevel.

Når jeg går hjemmefra sætter jeg radioen på meget lav styrke og lader den køre medens jeg er væk, det at der er en svag lyd fremfor tom stilhed gør min hund tryg.

Så Nordsted1`s tanker er ret gode, nok det bedste bud - husk hunden hører X antal gange bedre end os, så du skal nok kun lige kunne fornemme at der er en lyd.

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 17-08-12 12:07

Jeg ved ikke rigtigt hvad der hjæper,kasteration er der nogen der mener måske forstærker det man skal afhjælpe.
Måske andre har erfaring med det.?
Sigfrid.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 17-08-12 12:28

Hunden kan "lugte" alle ejerens følelse. Når du ser noget som du ved din hund kan blive bange for, reagerer du ubevist med en handling, som hunden har forbundet med noget ubehagelige og den bliver bange.
Fek.s tror mange, at en hund kan mærke når en person er ved at dø, men det er den lugt den døende udskiller som hunden kan lugte og ikke en speciel sans.
Hvis du ser en gravmaskine eller andet der larmer, er dine alarmklokker straks tændt og du fokuserer på hundens angst, samtidig udskiller du måske stresshomonet krotisol, som hunden kan lugte og forbinder med noget ubehageligt.
Så desto mere almindelig du kan opfører dig, før din hund opdager eller reagerer på en fare, desto hurtigere lærer den at det ikke er farligt.
Desuden giver jeg Nordsted1 ret i fremgangsmåden med lydbåndet, men du skal stadig være på vagt for ikke at opfører dig anderledes..... og det er svært.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 17-08-12 17:50

Jeg tror du har ret med at hunden kan mærke menneskernes sindtilstand knh.15.
Men hvad når der ikke er mennesker tilstede når hunden bliver bange.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-12 17:57

knh15, dejligt at se vi er enige

Citat
imens du selv er helt rolig, hunden bemærker også hvordan du reagerer!!!

Citat
Men hvad når der ikke er mennesker tilstede når hunden bliver bange

Det kan jo være den bare ligger sig til at sove, når den er alene. Prøv lige det med båndet først, hjælper det ikke - du må ikke opgive for hurtigt - så ville jeg tale med en dyrlæge, eller en hundeadfærdsspecialist

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 17-08-12 18:37

Jeg prøver altid at tænke på, hvordan ville det være i en ulveflok, hvordan ville de andre ulve reagerer hvis en ulv bliver syg, bange, såret eller andet.... De ville lade den være og passe sig selv.

Ikke dermed sagt at du skal lade din hund passe sig selv, hvis den bliver syg. Hvis min hund bliver bange eller slår sig så den bare siger piv, lades jeg altid som ingen ting og går videre. Først efter et par minutter undersøger jeg grunden til den piv.

Sigurd ejer næsten ikke frygt i livet, men han har respekt for ting, men ikke direkte angst.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-08-12 00:44

Nødhjælpsmedicin fra Bach: http://shop.motherbynature.dk/bach%27s-n%C3%B8dhj%C3%A6lp-remedie
Et par dråber i hundens vandskål.

Hvis dette ikke er nok må i studere Bach's blomstermedicin mere indgående, dette kan gøres på f.eks. webwitch.info

Blomstermedicin virker på psykiske ubalancer, hos både mennesker og dyr.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 18-08-12 05:30

Troldepige, nu er du der igen med din reklamekampange om Bach.. INGEN ANGST FJERSES VED MEDISIN, angst skal fjernes indefra, igennem ting der løser problemet, både for mennesker og dyr.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-08-12 10:35

Citat
Troldepige, nu er du der igen med din reklamekampange om Bach.. INGEN ANGST FJERSES VED MEDISIN, angst skal fjernes indefra, igennem ting der løser problemet, både for mennesker og dyr.

Jeg kan ikke se hvad det har med reklame at gøre.

Har du nogensinde prøvet blomstermedicin?

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 18-08-12 10:46

Ja

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-08-12 11:07

Så synes jeg din påstand lyder mystisk, eller også har du bare ikke sat dig ind i hvordan blomstermedicin virker.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 18-08-12 11:57

Hej folkens jeg efterlyser stadig nogen der har kontaktet dyrlæger,der er jo også næsten lige mange forkellige som kan.duer,men bare for at høre forskellige metoder.
Hilsen Sigfrid.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 500 point
Dato : 18-08-12 12:03

He he, ja vi har alle vores metoder til at hjælpe/opdrage vore hunde og børn, men jeg er sikker på at løsningen kan være din lydoptagelse, prøv også engang at læse her

Ved at anvende en særlig lyd CD med optagelser af torden (fyrværkeri, skud m.m.) kan man gradvist tilvænne hunden disse lyde.

Træningen foregår i hjemlige, trygge omgivelser og senere med de realistiske lyde. På denne måde kan hunden få sine første oplevelser med torden (fyrværkeri, skud m.m.) på en kontrolleret og positiv måde. Husk på, at for både hvalpe og voksne hunde gælder det, at det er nemmere at forebygge end at helbrede!

Ideen er, at lyd-CD'en afspilles for hunden, på et lavt og ugenerende niveau, og at man gennem veltilrettelagt træning, gradvist tilvænner hunden til højere lydpåvirkninger. Det hele skal foregå, mens hunden er rolig og foretager sig noget, den er fortrolig med. Lydniveauet skal altså være så tilpas lavt og evt. langt væk, at det ikke virker ubehagelig på hunden. Mens torden sekvensen afspilles, skal hunden beskæftiges med noget den holder af - f.eks. lege, søge efter mad eller lave sjove samarbejdsøvelser.

Hunden vil være mindre tilbøjelig til at være opmærksom på lydene, når man afleder dens opmærksomhed som før beskrevet, og samtidig vil hunden få nogle positive erfaringer (erindringsbilleder) fra oplevelsen med tordenstøjen. Disse erfaringer virker som referencer for hunden senere i dens liv. Hunden vil genkalde sig den følelse, den forbandt med lyden, og komme i samme sindsstemning (betinget refleks). Før du går i gang med lydtræning og brug af lyd-CD, er det vigtigt, at du læser træningsvejledningen i omslaget. (Denne kan læses i afsnittet Vejledning i brug af lyd-CD)

Du kan læse hele artiklen her http://www.netdyredoktor.dk/sw21644.asp

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 19-08-12 15:38

Jeg starter lige så stille med lydbånd.Venter med at afslutte tråden hvis der skulle komme flere kommentare.
Venligst Sigfrid.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 19-08-12 15:51

Hej Sigfrid.
Nu får jeg nok også den med reklamen, men jeg vil aligevel prøve. Jeg har 2 hunde der er bange når der bliver skudt af til nytår, der fik vi et råd af vores dyrlæge at vi skulle prøve Zylkene tabletter, som er lavet af komælk. Det har vi nu gjort i 2 år og det virker det virker uden at sløve hundene. Så mit forslag er prøv det, det skader ikke hunden. Jeg har også hørt det fra andre, for eksempel en hvis hund der er så bange at de giver den det hele året.
Hilsen Kim uden tilknytning til leverandøren

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 19-08-12 18:39

kimpetersen

Jeg syntes stadig man skan finde ind til sagens kerne og ud, der fra give gode oplevelser.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-08-12 19:11

Det beroligende jeg fik til Nikki var naturmedicin (jeg kan ikke huske navnet på præparatet). Jeg fik også en recept på "rigtig" medicin, men efter "naturoplevelsen" ville jeg ikke prøve yderligere, det var rigtig synd for ham.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-08-12 20:32

Citat
Det beroligende jeg fik til Nikki var naturmedicin (jeg kan ikke huske navnet på præparatet). Jeg fik også en recept på "rigtig" medicin, men efter "naturoplevelsen" ville jeg ikke prøve yderligere, det var rigtig synd for ham.

Det er trist du ikke kan huske navnet på naturmedicinen.

Jeg har haft flere gode oplevelser med, at give dyr naturmedicin. Mod psykiske ubalancer plejer jeg, at benytte Bach's blomstermedicin (og jeg har ingen tilknytning til hverken producent eller leverandører).

Via et internetforum var jeg en periode i kontakt med en mand, som havde overtaget en hund, som var mishandlet på både krop og sjæl.
Nogle gange oplevede manden, at hunden lå og rystede som et espeløv, som om den var bange.
Jeg gik ind og læste om de forskellige remedier, og bad hundens ejer om, at gøre det samme.
Vi nåede næsten frem til det samme resultat, og på nær et enkelt remedie (som ejeren mente skulle med) havde jeg dem alle hjemme.
Så jeg lavede en flaske blomstermedicin til hunden og sendte den til manden, med besked om, at han kunne prøve det i en periode og hvis der så manglede noget kunne han selv købe det sidste remedie og komme et par dråber i flasken.

Efter et par uger fik jeg den tilbagemelding, at "det var som at se et ADHD-barn få ritalin", hunden faldt helt til ro når den fik dråberne.

Kort efter fik hunden desværre konstateret kræft og blev aflivet.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-08-12 16:58

Til Sigfrid.

Lyt du til Nordsted1 med hensyn til afspilning af forskellige lyde i jeres egne omgivelser. Det med at kastrere hunden, forstår jeg ikke værdien af, men ellers er jeg enig med Nordsted1.
Det du for alt i verden ikke må, er at ynke hunden - åh hvor er det også synd osv. - men derimod opmuntre hunden i f.eks. tordenvejr med at udbryde - hvad fanden var det i et positivt og nysgerrigt spørgsmål - få hunden til at beskæftige sig med noget andet end at have ondt af sig selv !! Tag ligeledes hunden med på gaden for at vænne den til den støj der nu én gang er !
Hvor gammel er din hund og hvilken race ?
Troldepigens svar er, som sædvanligt, baseret på naturmedicin, som i bedste fald ikke skader dyrene, men har reelt ikke nogen virkning - men enhver må jo tro hvad de vil !!

Men brug din sunde fornuft i samarbejde med en dyrlæge du har tillid til.

ØV4

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 23-08-12 08:52

Hej øjenvidnet4.
Det er en labrador 3år,det er først det sidste år der har været problemer med lyd.Syntes ikke selv den har oplevet noget negativt.Har ikke talt med dyrlæger om det endnu.
Men kører med lydbånd nu,som nordsted1 og du forerslår.
Venligst Sigfrid.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 23-08-12 09:46

En Labrador er altid sulten. Hvis du ikke har, var det måske en idé og anskaffe sådan en aktivitetsbold som du kan putte dens mad i og spille cd'en samtidig med at hunden beskæftiger sig med at få sin mad ud af bolden.
Start med at give den bolden, når den så er godt i gang, så tænd for cd'en. Put kun lidt mad i bolden ad gangen. Når bolden er tom, så er hunden fokuseret på dig, mens du putter noget mere mad i. På den måde kan i sagtens få måske 15-20 min til at gå på en positiv og sjov måde.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 23-08-12 10:58

Hej Sigfrid.

Knh15's ide med bolden, er bestemt en god og brugbar måde at prøve. Men pas på med kun at fodre den samme mængde mad som den skal have dagligt - ellers har en labrador tendens til at "bule" ud hvis den fodres med godbidder udover dens normale mad !! For de kan blive ved med at æde, med den appetit de normalt er i besiddelse af !
Din hund må have oplevet ét eller andet, siden det først er nu som 3-årig den viser angst - derfor: Tag den med ud alle de steder hvor der både er meget trafik, i skoven hvor der normalt er stille, evt. på en skydebane, i en børnehave hvor ungerne gerne vil snakke med den og ellers alle de steder du synes - brug fantasien ! Afslut altid turen med noget positivt - da en labrador er en jagthund, er det naturligt at apportere med den, det er den nemlig født til. Optræd myndigt, men venligt, kræv de små opgaver gennemført omend ikke perfekt, så dog acceptabelt - vis dig som den gode fører der ikke er bange for noget - det vil have en afsmittende virkning på din hund !
Held og lykke med dit forehavende.

ØV4

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 23-08-12 16:44

Ja det er sku en prøvelse det her, i går kom der en jet jager som selvfølgelig brød lyd muren,så nu lurer han på den lyd også, altså bare jet fly lyden.
Men jeg prøver mange af rådene og håber på fremgang,har en aktivetetsbold og leger også med den,men han er en atypisk labrador er ikke mad fixseret,men god til at apportere så det leger vi en del og så må vi jo prøve alt muligt andet.
Hilsen Sigfrid.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 24-08-12 09:35

Tak for svaret Nordsted1.
Og også tak til alle i andre.Nu kører jeg med lyd bånd hver dag og prøve at se om det hjæper .
Hilsen Sigfrid.