/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
flintegnister
Fra : lham
Vist : 961 gange
100 point
Dato : 15-08-12 10:30

Demonstrede at man kan slå gnister ved at slå flint mod flint ( flintebøsseprincip)
Der kommer en lugt af ?røg/svovl / noget organisk
Kunne ikke komme med gvad det var der "brændte/lugtede"
Flint er vel bare silicium
Er der nogen der har forklaringen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-08-12 10:42

Siliciumoxider er biologisk aktive sager, så de kan let påvirke vores lugtesans. Det samme gælder hvis du filer, sliber eller saver i metal: Hvis du er vant til det, kan du ofte på lugten afgøre hvilket metal det drejer sig om. forskellen i lugt mellem smedejern og gråt støbejern skyldes i øvrigt støbejernets indhold af silicium.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-08-12 10:44

Alt stenstøv lugter i øvrigt - og det lugter forskelligt afhængigt af stenens kemi, besøg bare et stenhuggeri.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 16-08-12 07:04

Når man "slår ild" ved at slå flint mod jern er gnisten normalt en lille varm jerndråbe, der oxiderer og bliver rødglødende, og kan antænde fx en fyrsvamp eller krudt, som det sker i flintebøssen, hvor flinten rammer jern, og slår gnister af jern ned i krudtpanden.

Man kan også, som du har gjort, få gnister ved at slå flintsten mod hinanden, men om man kan starte ild på den måde tvivler jeg på.

Normalt brugte man i gamle dage flint mod svovlkis/pyrit, der er en forbindelse af jern og svovl, og kan lave de jerngnister, der er varme nok til at tænde ild.

Lugten ved at slå to flintsten sammen må skyldes den lokale opvarming af flinten.

Gad vide om det ville give den samme lugt, hvis man varmede en flintsten (hvad vore forfædre ofte gjorde inden de lavede redskaber af flinten)?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 16-08-12 08:49

Flint består hovedsagligt af silliciumdioxid som ikke er et organisk aktivt stof, men har lige fundet ud af at at den mørke farve bla skyldes indlejret kulstof det kan forklare den "svedne lugt der opstår" ved at slå flint mod flint

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 16-08-12 08:51

Tak for svaret vagnr.
interesandt læsning

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-08-12 09:00

Selv tak, lham.

Nuomstunder kan man købe ildstål af helt andre materialer, hvis man vil udleve sin indre vildmand

http://www.thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=15676

Jeg klarer mig med en gaslighter.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 16-08-12 12:55

ildstål -et godt ord - min datter vandrer en del så det må blive en gave-tak for tippet