/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Ketogen diæt
Fra : the1best
Vist : 1040 gange
500 point
Dato : 12-08-12 09:28

Min mand har fået fjernet en kræftesvulst, desværre er det Glioblastom grad 4 han har, og nu skal han ha stråle og kemo i 6 uger. Jeg har hørt at ketogen diæt skulle kunne hjælpe lidt, Er der nogen der kender til den?

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 510 point
Dato : 12-08-12 10:12

Er det ketolyse du tænker på?

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 12-08-12 10:13

Nej det er ikke den.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 12-08-12 10:39

ketogen diæt er ret udbredt i vores naboland Sverige, hvor den bruges imod fedme og Diabetes 2.

I Danmark hører vi ikke så meget om den, da den vender op og ned på vores sædvanlige forestilling om at vi skal spise flere grøntsager og mindre fedt. I den ketogene kost er det omvendt. Der spiser man mere fedt og færre grøntsager.

Jeg forsøger selv at spise efter disse retningslinier, det er ikke helt let, hvis man bliver inviteret ud og der serveres kartofler, ris pasta og brød, men når det er sagt, så er det ikke rigtig svært alligevel.

Du kan læse om det her:
http://www.news-medical.net/health/What-is-the-Ketogenic-Diet-(Danish).aspx

Søger du på opskrifter, så søg på LCHF (Low Carb High Fat)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-08-12 10:39

Hej og ØV altså.
Du /i kan læse mere om den diæt her.
http://www.news-medical.net/health/What-is-the-Ketogenic-Diet-(Danish).aspx

Godkendelse af svar
Fra : the1best

Dato : 12-08-12 10:40

Tak for svaret Kortoververden. Ved nærmere læsning er det faktisk det samme.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 12-08-12 10:42

Hvis du har spørgsmål til principper, problemer, opskrifter ell. andet, så er du velkommen til at skrive PM til mig, så skal jeg forsøge at hjælpe dig med det. Jeg har snart endevendt nettet for at blive klogere på emnet.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 12-08-12 10:54

Tak pifo, det skal jeg nok gøre, men nu er det jo ikke for at min mand skal tabe sig, men for at forhindre at svulsten får noget at leve af.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 12-08-12 12:20

Citat
men nu er det jo ikke for at min mand skal tabe sig, men for at forhindre at svulsten får noget at leve af

Ja, den er jeg nu helt med på. Det er heller ikke med henblik på vægttab, jeg spiser sådan (selv om det er en velkommen sideeffekt) , og om det kan forhindre din mands svulst i at vokse, det ved jeg ikke.
Jeg ved dog, at den ketogene diæt hjælper på mange andre sygdomme (diabetes 2, epilepsi, visse gigt former m.fl.), så det er bestemt værd at prøve. Læs den artikel, jeg linkede til, der står der en smule om ketogen diæt i forhold til kræft også.

Det er ikke helt let at følge diæten, og ofte savner man opskrifter på dette og hint, og der kan jeg måske hjælpe dig.
Uanset, hvorfor man kaster sig over den ketogene diæt, så er det ofte de samme spørgsmål, der dukker op, om man må spise det ene eller andet, og hvad der er godt at spise. F.eks. ved jeg nu, at kokosolie er rigtig godt. De anede jeg ikke, da jeg gik i gang.

En god regel at huske, er at de grøntsager, man skal spise, er dem, der vokser over jorden og ikke dem, der vokser under.

Jeg håber, det hjælper din mand til at blive helt rask og vil bare sende jer begge de bedste ønsker og tanker.