/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hunde og katte
Fra : olarsen
Vist : 933 gange
200 point
Dato : 05-08-12 21:19

Hvad siger juraen omkring løsgående hunde og katte, især dette at hunde skal holdes i snor, men hvad med løsgående katte, som typisk 'strejfer rundt' i nabohaver?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-12 21:23
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-12 21:25

Bemærk lige dette vedr. hunde

Citat
uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Det betyder at man altså godt må gå med en løsgående hund, blot man har fuld kontrol over den

Kommentar
Fra : amatør01

Dato : 05-08-12 21:47

der er godt nok noget du har misforstået nordsted, sidst jeg gjorde det kostede det 1000 kr,hunden lå endda under bænken som jeg sad på. en hund skal altid føres i snor,undtaget er hundeskov,HVIS du har fuld kontrol over hunden.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-08-12 22:11

Amatør01

Det er forskelligt fra politi distrikt til politi distrikt
Nogle steder er det tilladt at gå med hunden løs andre ikke

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/00C9DBA6-0D30-4032-B7AA-AF06EE5AD477/0/Informationomhundeloven.pdf

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-12 02:03

Hunde må ikke strejfe frit omkring på egen hånd, men skal være i følgeskab med en person der har hunden under kontrol.
De fleste steder skal hunde føres i snor.

Der er ingen regler der omhandler det samme for katte.

D.v.s. at hvor man kan idømmes en bøde for at lade sin hund strejfe, er det ikke muligt at idømme bøder for fritgående katte.

Men der er noget med, vist nok fra en oldgammel lov, at selv om katte altså render frit omkring og det ikke er ulovligt, så har andre folk samme rettigheder til at indfange dem på deres grund, som ved andre omstrejfende dyr.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-12 02:16

Citat
Man har pligt til at holde katten på egen grund
Ifølge lov om mark og vejfred har man pligt til at holde katten på ens eget område.
Dette vil man kunne få problemer med, hvis man lader sin kat gå frit ud og ind. Man skal derfor være klar over, at ens nabo har ret til at indfange og tilbageholde katten, hvis han eller hun snarest muligt og senest inden for 24 timer efter indfangningen, underretter dig om det.
Man kan desuden blive gjort ansvarlig for den skade, som ens kat laver, for eksempel ved at ødelægge andres ting eller angribe husdyr. Har ens kat ødelagt noget, og bliver man dømt ansvarlig, har man økonomisk erstatningspligt.

Fra den citerede tekst taget i i det link som Nordsted har lagt ind er der kun dette her der er korrekt:

Citat
Man skal derfor være klar over, at ens nabo har ret til at indfange og tilbageholde katten, hvis han eller hun snarest muligt og senest inden for 24 timer efter indfangningen, underretter dig om det

Man har ikke pligt at holde katte på egen grund og man er ikke umiddelbart erstatningspligtig over for skader katte laver

http://www.familieadvokaten.dk/ugensret/ur13.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-12 07:57

Kan i huske manden der skød naboens hund?? Det var ikke engang ulovligt

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1732830.ece

Prøv at læse lovteksten

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 06-08-12 22:13

Tak for svar til alle deltagere, - lidt at tænke over, især for katteejere, som mener at deres katte har lov til at strejfe omkring. Det er ikke så underligt, at der en gang imellem 'forsvinder' en kat, når nu ejerne ikke vil passe på dem, senest i Silkeborg, så vidt jeg husker, hvor en katteejer med 13 katte jamrede i fjernsynet over at have mistet nogle katte. Jeg har også forståëlse for dem som diskret bortskaffer løsgående katte, bare det er gjort ordentligt.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 07-08-12 01:43

Citat
lidt at tænke over, især for katteejere, som mener at deres katte har lov til at strejfe omkring.

Jamen hallo, det er jo det de har lov til.

Citat
Jeg har også forståëlse for dem som diskret bortskaffer løsgående katte, bare det er gjort ordentligt

Og DET er så ulovligt og strafbart at gøre, at fjerne katte "diskret".
Reglerne for at indfange løstgående katte skal overholdes ellers kan gerningsmanden idømmes en bøde såfremt der findes ud af hvem det er.
Og til orientering, så er den faktisk ikke helt lille

Citat
senest i Silkeborg, så vidt jeg husker, hvor en katteejer med 13 katte jamrede i fjernsynet over at have mistet nogle katte

Og nej, det var ikke i Silkeborg, det var i Kjellerup, en by mellem Silkeborg og Viborg

Og det er faktisk en sag der har rimelig stor bevågenhed fra politiets side, ligesom kattemordermishandleren ovre i en eller anden Roskilde-forstad, jeg ikke lige kan huske hvad hedder.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 07-08-12 21:53

Dova, jeg skrev; 'Silkeborg så vidt jeg husker', det er jo også uvæsentligt hvor man har så mange katte i et paracelhus, jeg synes det er ulækkert og der stinker i sådan et hus, godt jeg ikke skal købe det! nå det var en uvedkommende sidebemærkning, undskyld.
Det er lidt typisk at lige så snart man nævner strejfende katte, så kommer der en masse løftede pegefingre fra især kattefolk, hvilket de skal have lov til, jeg kan bedre lide hunde, hver sin lyst. Min hund render ikke og skider i andres haver og når den gør det på fortovet, samler jeg op efter den.
Min pointe er, hvorfor er katte så fredhellige i dette samfund, jeg mener stadig, at vil man have dyr, så pas dem hos dig selv og lad andres haver, biler og guldfisk være i fred, men det er jo for meget forlangt - derfor tror jeg at der 'smutter' en kat i ny og næ, hvilket jo selvfølgelig ikke er i orden, men dog forståeligt.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 18-08-12 13:07

Tak for svaret dova.

Ups - lidt sent at afslutte, men bedre sent end aldrig . . . go 'sommer'