/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Folkepension.
Fra : psoeborg
Vist : 1462 gange
50 point
Dato : 02-08-12 15:45

Når man får tilkendt folkepension får man grundbeløbet.
Man får også et tillægsbeløb som er afhængig af om man er gift, enlig eller samboende.
Der er to regler for dette beløb. De gamle og de nye.
Min samlever og jeg har boet sammen siden 1990 så det må være efter de gamle regler. De nye regler er efter 1994.
Alligevel siger Helsingør kommune at jeg skal have efter de nye regler.
Kommunen siger at man beregner efter den dag hvor man bliver tilkendt pension og ikke efter hvornår man er flyttet sammen.
Lyder det ikke mærkeligt?

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 02-08-12 15:53

Nej det er rigtig nok.
Når du søger tilskud nu er det efter de gamle regler.

vic200

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 02-08-12 15:54

Det var noget sludder jeg fik skrevet.
Kommunen har ret.
Når du søger tilskud nu er det efter de regler der er gældende dag og det vil sige de nye regler.

vic200

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 60 point
Dato : 02-08-12 16:03

Det er altid de regler der er gældende den dag du får tilkendt pension der gælder. så hvis du har fået tilkendt pension efter 1994 er det de nye regler der gælder.

eneste undtagelse er hvis du som følge af et uheld eller andet bliver tilkendt pension med tilbage virkende kraft, eks.. hvis du nu startede med at ansøge om pension før 1994, og der så feks er gået 10 år med sagen , retten og andet, og du vinder, så er pensionen med tilbage virkende kraft. men som du tegner sagen her, er det de nye regler i er under..

Melander

Godkendelse af svar
Fra : psoeborg

Dato : 04-08-12 15:48

Tak for svaret Melander.