/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Hvad hedder filmen med Ib Scönberg
Fra : Thyregod8
Vist : 910 gange
100 point
Dato : 29-07-12 14:08

Jeg leder efter en film med Ib Schönberg i en af hovedrollerne, hvor han spiller familiefar, synger ved et flygel, har Hitleroverskæg og er så morsom.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-07-12 14:58

Han var en meget brugt skuespille, såååå

Mon det kan være Far til fire, hvor han var med i de første 2 film??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-12 17:11

Suplement til Nordsted1
http://www.olengo.dk/film.html

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-07-12 17:16

Nej det var ikke en far til firefilm. Filmen er indspillet under besættelsen, det er bl.a. derfor filmen var så morsom, da han var udstyret med et hitlerskæg og vist også hitlerfrisure. Ib Schönberg fremstillede scenerne lidt klovneagtig, så der var et gennemført dobbeltkomisk skær over scenerne. Jeg så filmen i fjernsynet for ca 10 år siden. Hvis den er indspillet på dvd, vil jeg prøve at få den.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 29-07-12 18:45

Måske kan du genkende titlen, hvis du kigger på listen her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Ib_Schønberg

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-07-12 19:57

Blev den eller det, ikke censuret af Herrefolket?

Selv har jeg næsten samtlige film med I.S og kan huske den scene du beskriver.
Men jeg tror du skal tilbage til før Tyskerne kom til Danmark,
og stod for den Danske censur af hvad der var godt at grine af og ikke.
Og de fleste film med I.S er indspillet/ overført/ restaureret til dvd,
og kan købes enten på nettet eller hos en der sælger gamle bøger og blade
hvis det skulle dreje som en enkelt, der ikke er udkommet på dvd.

Men kender du titlen, må du gerne få den af mig, hvis den altså er i min lille samling,
og den er meget stor, hvad angår Danske film.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-07-12 20:07

Selve den scene du beskriver, kunne være hente fra Matador nu omdage,
i overført, et eller andet, da den jo ikke skulle censureres.
Og så skriver du hovedrolle, tit og mange gange fik han, en meget stor birolle
der netop gav ham navnet, Danmarks number one, for mange år siden
Den sidste jeg lige har set med ham, var Cafe Paradis, også birolle
men meget stærk film, i gamle dage,
samt filem Tålt ophold, som kommer lidt ud over hvad der egenligt skal tolereres.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 31-07-12 20:07

Jeg er ret sikker på filmen er indspillet under besættelsen. Scenen er så hårfin, at det var svært at forbyde en mand der bar hitleroverskæg, samtidig spillede han en kærlig familiefar. Det komiske var skjult, som man selv måtte uddrage. Det var jo kun komisk i lyset af besættelsen. Man skulle måske overveje at købe filmene med Ib Schønberg, jeg har fundet et sted, hvor det ikke er så dyrt.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 02-08-12 10:11

Nå, ikke så dyrt! Han har været med i 113 film, så det løber nok op alligevel.
Hvis nogen kan huske bare lidt mere af handlingen, kan http://www.danskefilm.dk/ måske hjælpe.
Søg efter ham der. Der er årstal og synops på samtlige film, så med lidt hårdt arbejde (synopslæsning), skulle filmen kunne findes.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-08-12 19:49

Ja, det kan hurtigt løbe op i mange penge.
Samt det er ikke alle, der er udkommet på dvd, så vidt jeg ved.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-08-12 22:53

Det bliver ikke så meget, da jeg ved filmen er indspillet under besættelsen.

Accepteret svar
Fra : vic200

Modtaget 100 point
Dato : 04-08-12 05:03

Jeg har kigget på konens film og jeg tror det er den der hedder "Far skal giftes". Den fik premiere i 1941. Du kan se omslaget fra dvd på siden danske film.

http://www.danskefilm.dk/index2.html

vic200

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-08-12 22:10

Tror du har ret, men det er jo ikke et Hr hitler skæg, bare en stor busk på over læben.
Og den film har jeg ikke liggende, beklager.

Godkendelse af svar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-08-12 14:29

Tak for svaret vic200. Jeg kiggede på den udmærkede link, og det gav mig flere muligheder. Jeg tror, men ikke sikker, at det kan være Teatertosset.