/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
periodisk problemer med bil i 2. gear
Fra : SACA2
Vist : 510 gange
100 point
Dato : 24-07-12 16:14

Jeg har lige købt en mitshubitsi colt fra 2007. Den har kun kørt 30000km. Efter en måned begyndte den om morgenen ikke at ville i 2. gear. men efter 7-8 km ville den godt...
Nu er den sent til mekaniker, men han siger at det er en "opgave for vorherre. "
Da han prøvede bilen var problemet at få bilen fra 3. gear til 2. Bilen tager simpelthen ikke ved...
Nogen der har et bud på hvad der kan være galt??

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 60 point
Dato : 24-07-12 16:43

Jeg har aldrig kigget i motorrum på den model.

Men... Har den kabeltræk til gerkassen?
(Det er der mange med tværstillet motor der har. )

Det kan være så simpelt at det er ej justeringsproblem. (Jeg kan ikke forestillet mig at det er et synkroniseringsproblem. )

Du kan se det hvis du med stoppet motor får en til at skifte gear, og du så i motorrum kigger efter hvordan gearvælger arbejder. Når du så har fundet ud af hvor 2. gear ligger, kan du måske selv finde årsagen til at den har svært ved komme over i den position.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-12 20:18

Gearskifte ledene kan måske trænge til lidt smøring.
Jeg går ud fra at du ikke bruger gearskiftet til at ned-bremse vognen, for så kommer synkromesh ringene på overarbejde.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 25-07-12 07:40

Jeg bremser aldig ned med gear...Og har da haft bil siden 1975, og aldrig oplevet noget lignende..Så jeg tror ikke på at det er MIN kørsel der er noget galt med..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-12 11:54

Jeg har selv måttev smøre de små "kugle" forbindelser på min Cirtroén, da den havde svært ved at skifre. Især leddet som vælger mellem 1./2. og 3./4. gear.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 25-07-12 22:29

Ja, det ku' BXerne godt drille lidt med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-12 21:17

Også xantia efter damprensning før undervognsbehandling.
Men den kunne smøres oppefra motorrummet, mens konen sad og skiftede gear.

Godkendelse af svar
Fra : SACA2

Dato : 12-08-12 18:47

Tak for svaret Benjamin.Hansen. Det var gearkablet der var knækket og dårligt sat sammen af min mekaniker..Har nu fået et nyt på, da bakgearetpludselig også strejkede ...