/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Dræbe husstøvmider
Fra : Sønder
Vist : 461 gange
50 point
Dato : 23-07-12 10:41

Jeg har lært, at sit sengetøj skal man vaske på mindst 60 grader for at slå alt ulækkert småkravl ihjel. Samtidig får vi at vide at vi skal sparen på varmen når vi vasker tøj.
Kunne man ikke vaske sit sengetøj på 30 grader og så siden (eller før) give det en tur i mikrobølgeovnen? Man har da hørt at sådan en tur kunne dræbe større dyr...
(Jeg frabeder mig alt for højlydte grin og øvrige sammenligninger med Jørgen Rygs enlige far og hans fødselsdagsforberedelser )

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 23-07-12 10:56

Hejsa

døjer selv med det kræ ...

Det der er allerbedst, og det som de fleste mener er det ENESTE der er effektivt

er at holde luftfugtigheden på et meget lavt niveau...helst nede omkring 40-45.

det opnår man ved lidt varme, og HYPPIG og KORT udluftning.

altså ikke noget med konstant åbent soveværelsesvindue

luftfugtigheden tæller SÅ meget, da de på den måde dør eller i det mindste bliver mindre aktiv.

Det er noget at en opgave i et soveværelse, men hyppig skiften sengetøj og den luftfugtighed
er nok mere værd end 60 graders vask.

dette er fra min hudlæge, og det har virket.

Noget andet, nu kan man blive vaccineret mod støvmideallergi. rende hver 6 uge i 5 år, men så er det også næsten VÆK..lidt i øjnene, hvis så ikke det er noget andet.

der forskes i piller i stedet for indsprøjtninger, ved ikke hvor langt man er

good luck

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-07-12 11:13

Citat
så siden (eller før) give det en tur i mikrobølgeovnen?

Mon det kan holde til det?
-
Og J. Ryg´s metoder virker skam
selv om de er lidt mærkelige

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 23-07-12 11:15

Så er en tur i fryseren mindt lige så godt.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 23-07-12 11:44

Her kan du læse, hvad astma og allergiforbundet skriver om møjdyrene

http://hoefeber.astma-allergi.dk/husstoevmider/forebygsymptomer

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-07-12 20:15

Husstøvmiderne hygger sig i madrassen. Så bare vask sengetøjet.

Eller endnu bedre, brug sengetøj af kunststof. Og sov på skummadrasser.

Min ældste var støvallergiker fra han var 1½ år.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 23-07-12 22:31

Man er vist ved at gå lidt væk fra den holdning, at sengetøj absolut skal vaskes ved et bestemt antal grader p.g.a. husstøvmider.

Husstøvmider er overalt i dit hjem, men de færreste er i sengen.

http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/husstovmider-bor-ikke-i-madrassen

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 24-07-12 09:12

HALLO, venner. Jeg har vist selvforskyldt forvirret jer med min overskrift. Jeg er overhovedet ikke personligt generet af husstøvmider og er heldigvis slet ikke allergisk. Overskriften burde have heddet:

Kan man dræbe husstøvmider og andet mikroskopisk småkravl, som helsefreaks ikke mener, bør have lov at leve i ens sengetøj og som derfor hidtil har krævet, man vasker sit tøj ved mindst 60, men egentlig hellere 90 eller allerhelst 100 grader, ved at komme dem i mikroovnen og derfor spare lidt på strømmen når man vasker?
Men det var der ikke rigtig plads til at skrive. (Undskyld)

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 24-07-12 09:14

@Granner: Jeg ved godt, madrassen ikke kan være i mikroovnen!

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 24-08-12 07:54

Tak for svaret Nordsted1.