/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Formatering af SATA-HD
Fra : marcussen1
Vist : 1776 gange
300 point
Dato : 16-07-12 21:44

Jeg har en Sata-HD på 320 GB, der skal formateres, og det er mit problem. Jeg har forsøgt med "KillDisk" og den starter slet ikke. Harddisken har fvirket 100% indtil nu. Hvad gør jeg?
Jeg vender først tilbage imorgen.
Mvh
Niesl

P.S. Andre HD bliver straks formateret mwed "KillDisk"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-07-12 21:55

Killdisk og formatering vil du slette harddiskens indhold eller formatere disken?
I øvrig kan alle harddiske formateres med styresystemets indbyggede formaterings værktøj

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 16-07-12 22:01

Jeg vil slette diskens indhold

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-07-12 22:06

Citat
Jeg vil slette diskens indhold
indholdet bliver også "slettet" ved en formatering, der skal specielle gendannelses programmer til for at genskabe disken indhold, men ellers er den tom efter en formatering, det er vel ikke så hemmeligt det du har på din harddisk at det skal overskrives med Killdisk

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 16-07-12 22:09

P E T er ikke indblandet, så vidt jeg ved, men jeg kan overhoved ikke komme videre. Den starter slet ikke med at formatere, slette, eller hvad det nu hedder.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 16-07-12 22:12

Jeg tror for øvrigt heller ikke F E T er interesseret

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-07-12 22:41

Er din hd sat i din pc eller hvad. Kan du se den diskhåndtering. Det må du vel kunne ??

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-07-12 09:28

Når du starter KillDisk er det så fra en CD/Diskette?
For så er det nok fordi der ikke bliver læst Sata driver ind at du ikke kan få det til at virke!

Bare et gæt...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-07-12 09:51

Hvis der er gået 'kuk' i din(-e) partition(-s) kan disken ikke formateres!
Slet alle partition(-s). Så er du også sikker på, at data ikke umiddelbart kan genskabes
Opret en ny primær partition.

..og prøv så at formatere disken igen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-12 10:46

Her er et gammelkendt værktøj i ny udgave, som sikkert kan håndtere din harddisk.
Programmet skal brændes på en CD og bagefter kan du starte denne CD op og arbejde med din harddisk.

Advarsel: Programmet er ikke legetøj og der er ingen fortrydelse hvis arbejder med flere harddiske og vælger en der ikke skulle slettes.

http://distrowatch.com/?newsid=07334

Og så klikke på denne > pmagic_2012_07_13.iso
som lige skal hentes ned på dit skrivebord.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-07-12 15:03

molokyle
Citat
Hvis der er gået 'kuk' i din(-e) partition(-s) kan disken ikke formateres!

Vil du være sød og forklare/uddybe den påstand?

Jeg kunne godt tænke mig lidt flere informationer. Er harddisken en sekundær eller primær harddisk i computeren?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-12 15:09

Jeg har nu også prøvet at lave kuk i partitionerne, så det ikke var muligt at formatere / lave partitioner.

En lowlevel format fuld af nuller og en win 98 start diskette/CD kunne rette op på roderiet.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 17-07-12 15:20

Til Eyvind...
Jeg brændte iso- disken du beskrev. Den kan heller ikke boote fra den. Der er vist noget, der tyder på,
at harddisken måske er gået på pension-

Til Klaudi...
Jeg kan ikke boote på en CD med KillDisk.

Til Fiala...
Jeg kan slet ikke komme ind enhedshåndtering

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-07-12 15:35

Du skal ikke ind i enhedshåndtering for at formatere en harddisk.

Enten skal du bruge diskpart, som kan er til vista og nyere, eller også skal du bruge diskhåndtering og den kan du komme ind i ved at skrive diskmgmt.msc i windows søgning i vista eller 7 og i kør på XP. I diskhåndtering kan du formatere harddisken ved at højre klikke på den hvilket du selvfølgelig også kan i computer under vista og 7 og denne computer i XP.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-07-12 16:20

Citat
Jeg kan ikke boote på en CD med KillDisk.

Nå!

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 17-07-12 16:26

Klaudi...
Sikke noget sludder, jeg skriver med at boote. Det jeg ikke kan er starte KillDisk

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-07-12 19:38

Prøv noget helt andet.

Download Gparted fra http://gparted.sourceforge.net/download.php og brænd .iso filen på en CD.

Boot på denne CD. Den starter op i Linux, men selve Gparted-programmet starter op automatisk og betjenes fuldstændigt som hvis det havde været i Windows.

Med dette program kan du slette alle de partitioner der er på disken og oprette og formatere nye.

HUSK! den foretager først ændringerne når man har klikket på "Apply".

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-07-12 19:45

Når man opretter en partition med Gparted skal man huske at vælge NTFS som filsystem når man opretter en partition som skal arbejde med Windows. (Den kan oprette partitioner til mange andre filsystemer til både Linux og flere andre styresystemer.)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-12 20:30

Søren - gparted er med på Parted Magic CD.
---------------------------
Parted Magic eller gparted er selvstændige styresystemer som kan arbejde med de fleste harddiske.

Men er der bøvl med en harddisk kan dt hjælpe at gøre sådan:

Start computeren med parted magic og lad den rulle ind med de forslag den selv kommer med.

Tilslut harddisken via et specielt USB kabel (og evt. noget strøm)

Nu bør gparted eller de mere skrappe slette værktøjer kunne læse den harddisk.

HAR DU andre harddiske i samme computer så pas på at det er den rigtige du totalsletter.

Eras / wipe / kill-disk kan ikke fortrydes, og det kan godt tage et par timer inden den er færdig.
En startet sletning bør ikke stoppes.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 17-07-12 20:58

Soren_Steen_Nielsen og Eyvind.

Jeg er efterhånden sikker på, at det er harddisken, der er syg. På de andre harddiske er der ingen probler med at starte læsning. Alle iso og alm dvd og cd bliver omgående startet.
Jeg downloadede gparted og brændte den. Den kan heller ikke læses, startes. Så mon ikke harddiske er afgået ved døden.
Alle skal have tak for de forskellige indlæg
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-12 22:10

Citat
Jeg downloadede gparted og brændte den. Den kan heller ikke læses, startes. Så mon ikke harddiske er afgået ved døden
det lyder vrøvlet det du skriver Er det Gparted som ikke kan starte (måske brændt forkert) eller kan Gparted ikke se harddisken?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 18-07-12 06:57

Uanset hvilke iso-dvd jeg lægger i skuffen og tænder for pcen, sker der intet - startskærmen, i mit tilfælde er det logoet for MSI bundkort, bliver stående på skærmen uden at der sker noget, og der bliver det sående lige til jeg slukker for pcen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-12 11:50

På den startskærm er der nogle muligheder vist hvor du kan trykke på en af F tasterne, tag din ISO CD ud og start computeren, tryk på den F tast som åbner Setup eller BIOS og indstil computeren til at starte fra cd drevet, læg ISO CDen i drevet og gem med F10 tasten, nu genstarter computeren og bør kunne indlæse Gparted hvis det er den du har i CD drevet, Gparted starter selv om der slet ikke er en harddisk i computeren så det har ikke noget med din harddisk at gøre, at du ikke kan starte en ISO system fra CD drevet

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-07-12 12:09

Hvordan laver du din iso cd/dvd?

Den skal ikke bare lægges på cd/dvd som iso-fil,
den skal brændes med de rigtige indstillinger...

F.eks. med dette
Free ISO Burner
http://www.freeisoburner.com/

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 18-07-12 16:49

o.v.n.
Når startskærmen er kommet frem, kan jeg slet ikke fortage mig noget som helst. Uanset hvilke taster jeg trykker på sker der ikke noget. Startskærmen bliver stående.
Nu har jeg taget harddisken ud og sat den i en USP-adapter og der kunne jeg så formatere den ved at gå i diskhåndtering. Efterfølgende prøvede jeg så at lave en backup på den "syge" harddisk, og det gik strygende.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-12 17:07

For at få en CD til at starte computen skal følgende være opfyldt.

Et hentet styresystem (ubuntu / gparted / parted magic) skal være brændt
som en iso fil / billede fil / image

Computeren skal være sat i bios til at boote DC/DVD som første (first)

Cd skal lægges i før der tændes for computeren

Evt. "syg" harddisk sættes først til efter opstart af computer (altså hvis det er en USB harddisk)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-12 17:13

Citat
Nu har jeg taget harddisken ud og sat den i en USP-adapter og der kunne jeg så formatere den ved at gå i diskhåndtering

Nemlig for det er også en af metoderne.
Hvis du vil installere noget styresystem på den formaterede harddisk så kig lige efter om første partition står til at være C:

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-12 19:05

Citat
Når startskærmen er kommet frem, kan jeg slet ikke fortage mig noget som helst. Uanset hvilke taster jeg trykker på sker der ikke noget. Startskærmen bliver stående.
så kan computeren slet ikke bruges uanset hvad du gør ved harddisken

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 18-07-12 19:22

Den er stillet til at boote med CD/DVD som nr.1. Da jeg alligevel var inde i bios stillede jed den til "Load Optimized Defaults" og nu kunne jeg lige pludselige boote fra en inst.disk Vista og inst.disk XP og Hirrens, men ikke fra gparted.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-12 19:54

Så er gparted ikke brændt rigtigt.

Så skal du hente igen, så tag denne hvor gparted også er med.

http://distrowatch.com/?newsid=07334

Og så klikke på denne > pmagic_2012_07_13.iso

Ps. Jeg har lige hentet og brændt den.....................der er nyere værktøjer med

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 18-07-12 21:28

Så er den sidste iso brændt med CDBurnerXP, og den kan jeg heller ikke boote på.
Når nu jeg kan boote på nogle iso_ er og ikke på andre, kan det så ikke være harddisken, der er noget i vejen med.
Jeg synes ikke rigtig jeg kan være bekendt at tage mere af jeres tid på det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-12 21:35

Du kan tage al den tid du har brug for.

Hvis du kan boote på andre CD så er det ikke harddisken som laver ballade - så kan det kun være din CD som ikke er ok.

CDburnerXP
Du skal vælge " Brænd ISO image" og finde din iso fil som du har hentet.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-07-12 21:38
Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 18-07-12 22:13

Klaudi...
pmagic_2012_07_13.iso brændt med Free Easy Burner kan jeg heller ikke boote med

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 18-07-12 22:14

Jeg må desværre stoppe indtil videre.....foreløbig tak, jeg vender tilbage.
Niels

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 07:29

Måske et dumt spørgsmål, men er der strøm på din disk
og sidder kablet som det skal???
Ellers prøv at bytter lidt rundt på kablerne...

2 Programmer der muligvis kan finde/ slette din disk.
http://www.cezeo.com/products/disk-redactor/?inref=disk-redactor
http://en.kioskea.net/download/download-411-swissknife

Prøv også dette.
http://www.partition-tool.com/personal.htm

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 07:53

NB: alle harddisk producenter har software til fejlfinding af deres diske

Prøv også disse, fra Western Digital

http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=609&sid=3&lang=en
http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=609&sid=114&lang=en

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 07:55
Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 19-07-12 09:27

Der strøm på disken.
Nu har jeg afprøvet 3 andre SATA-diske, en på 160GB, en på 320GB og en på 500GB.
Samtilige mine iso-er (Vista-XP-WT-Hirens-gparted) starter øjeblikkelig.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 10:57

Så er disken stået af.
Er det en intern disk, så burde du kunne se den i bios.
Nogle diske kan bios finde selv, mens andre skal ''søges'' efter,
så prøv det .
Hvis du bruger en usb adapter, så prøv at smid disken i maskinen.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 19-07-12 11:41

nomore...
Når den syge er i computeren, kan jeg ikke åbne noget som helst, og så heller ikke komme i bios.
Er der evt andre måder?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-12 11:57

Den " syge HD" skal testes på denne måde.

Ud med den syge HD
start computeren med Partition Magic / gparted cd og lad den rulle ind.

Tilslut den "syge" ved hjælp af USB ledning og tænd for dennes strømforsyning

Start gparted og se om den "syge" findes
du skal evt. oppe til højre klikke på en pil der peger ned og så kan det være at den HD viser sig.

Hvis den ikke vil vise sig kan du evt. med værktøjet ERAS formatere den til fabriksindstilling

Spørgsmål:
Har du sådan en USB ledning til harddiske
Kan du høre om den syge harddisk kører

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 12:08

Citat
Når den syge er i computeren, kan jeg ikke åbne noget som helst, og så heller ikke komme i bios

Bios starter op før Windows (tryk på F3/ F8 DEL - DELETE under opstart)
og kan du ikke komme ind i Bios under opstart, så er der VIRKELIGT noget galt
ikke bare en disk der ikke kan formateres, men nærmere kortsluttet?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 12:39
Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 19-07-12 13:49

Så har jeg vist afprøvet samtlige forslag, jeg har fået, og det er stadig det samme.
Så har jeg lavet en DISK IMAGE fra en anden computer og lagt på den syge, der er inst på en ubs-adapter. Og det gik 100% og hurtigt. Men jeg kunne ikke recover fra den syge, den ville hverken det ene eller andet.
Det bliver mere og mere mystisk, eller hvad. Den syge er ca 5 år gammel og er blevet brugt meget.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-12 14:24

Hvis den HD kører men ellers ikke kan ses så bør det være formateringen.

Du har ikke svaret på det jeg spurgte om:

Spørgsmål:
Har du sådan en USB ledning til harddiske
Kan du høre om den syge harddisk kører

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 19-07-12 14:59

Eyvind...
Ja jeg kan høre den
Hvis den ledning Du omtaler er en SANDBERG USB MULTI HARD DISK LINK, eller lignende, ja så har jeg sådan en. Det er den, jeg omtaler i mit indlæg 16-07-12 16:49.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-12 15:08

Ok - jeg ville bare være sikker.

Næste spørgsmål:

1. Er det en gparted CD eller en Parted Magic CD du har.

2. Har du flere harddiske i computeren under forsøget

3. Kan du starte CD (gparted/parted magic) op så den er kørende

4. Hvad sket der når du slutter harddisk link med computeren til og tænder for strømmen

5. Kan du starte gparted (ikon der ligener en harddisk i Parted)

Vender tilbage senere

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 19-07-12 15:16

Eyvind...
1. Ja
2. Nej
3. Nej
4. Intet
5. Ja. Når jeg tager den syge ud og lægger gparted i skuffen og tænder, kommer den (Gparted)
frem på skærmen. Men jeg kan IKKE klikke på nogle af mulighederne.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-07-12 15:25

Citat
1. Er det en gparted CD eller en Parted Magic CD du har.

Citat
1. Ja

Ja hvad??? Du kan da ikke svar ja på sådan et spørgsmål?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 19-07-12 15:29

Det var da et meget godt svar..........
Svaret er: pmagic_2012_07_13.iso,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-12 16:39

3. Kan du starte CD (gparted/parted magic) op så den er kørende
Uden harddisk sat til computeren skal du kunne starte boote med en Parted magic
Det er så det første vi skal have den til.

En CD > Parted Magic > kan starte alle computere op (boote)
Hvis den er hentet rigtigt ..............................pmagic_2012_07_13.iso ( som min )
Hvis den er brændt rigtigt
Hvis bios står til CD/DVD som første boot.

Min er brændt med CDburnerxp > brænd ISO image

Når først computeren er startet op med Parted Magic CD - så kan der testes harddisk.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 19-07-12 16:57

Ja den starter uden harddisk i. Men jeg ikke få den til gøre nogetsomhelst, den reagerer ikke, nar jeg klikker på nogen af mulighederne.
Og det er den nævnte gparted, od den også brændt med CDburnerXP
.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-12 17:03

Ok
Når Parted Magic er startet op og du kan se værktøjerne.

Så sæt din harddisk til med USB harddisk linket og tænd for strømmen til harddisklinket

Ps. Parted Magic fungerer kun når der noget den kan arbejde med.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 19-07-12 17:26

Det har også gjort, der sker absolut intet. Den star tilsyneladende bare der og venter.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 17:30

Citat
og lagt på den syge, der er inst på en ubs-adapter. Og det gik 100% og hurtigt.

Nu bliver jeg forvirret...
Altså enten virker den eller ej.

Smutter inden der går ged i det hele

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-12 17:55

Citat
Nu bliver jeg forvirret.
du er ikke den eneste som er forvirret der er mange indlæg fra spørger som er direkte modsigende af hvad der blev skrevet i forrige indlæg, jeg kender ikke ret meget til Killdisk, har brugt det en enkelt gang og fundet ud af at Gparted er meget bedre, Killdisk er ikke et program jeg ville bruge til at formatere en harddisk, et par eksempler på modsigenser: computeren står bare med startbillede og der sker intet ved at trykke på diverse taster - har ændret i BIOS så den starter fra CD HVAD MENER DU lægge et disk image over på den syge harddisk og det gik fint - den syge vil hverken det ene eller det andet NÅ dada spørger er måske ude i noget som ikke kan afhjælpes online, ind til computersmeden og han kan fortælle dig hvad der er i vejen med din harddisk
Jeg trækker mig også nu før det går helt op i hat og briller

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 19-07-12 19:06

Jeg siger alligevel tak til alle, der deltog, og må nok erkende, at jeg må gå et par klasser om
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-12 19:26

Hov hov vi er ikke færdige endnu.

Nu har du startet op med parted Magic
og sat din usb harddisk til og tændt for strømmen

Din harddisk er sat til master (de små pinde mellem strøm og datastikket

Der er et værktøj som hedder ERAS klik på den og fortæl hvad den viser.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 19-07-12 19:39

Nu er jeg til gengæld ikke rigtig med. Harddisken er en SATA. Er der noget, der hedder jumpere på sådan en fætter?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 20:25

Citat
Nu er jeg til gengæld ikke rigtig med. Harddisken er en SATA. Er der noget, der hedder jumpere på sådan en fætter?

SIG DU VIRKELIG LAVER GRIN AF ANDRE
Eller hvad sker der i den ende af internettet

http://www.todayifoundout.com/index.php/2010/05/the-first-website-ever-made/

Citat
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 07:55

--------------------------------------------------------------------------------
Og der kan måske også være problemer med dine Jumbere
https://www.google.dk/#hl=da&sclient=psy-ab&q=harddisk+jumper&oq=harddisk+jumber&gs_l=hp.1.0.0i13j0i13i10i30j0i13i30l2.3562.11031.0.15359.17.14.1.0.0.0.1032.4734.0j1j8j3j0j1j0j1.14.0...0.0...1c.9WyD2EP8H8o&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=cd9c57bde3257201&biw=1016&bih=534

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 20:30

NB:
NEXT TIME??????
så tag lige et par SHOTS af hvad der sker/ ikke sker på din PC

Meget simpelt KLIK PÅ PRINT SCREEN og INDSÆT I ET BILLEDPROGRAM
Læg det op på enten peecee.dk eller gratisimage.dk
så kan vi se hvad der egentlig sker = næsten online......

Ellers bed eyvind om hjælp over nettet - privat = OG PROGRAMMET ligger lige på tungen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-12 20:32

Sorry - jeg glemte at det var en SATA HD

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-12 20:33

Kan den starte det værktøj der hedder ERAS

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 20:44

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 19-07-12 20:44

Nomore...
Det må vist være lidt af en misforståelse, hvis Du tror, jeg laver grin med mit problem. Hvis det bliver opfattet sådan, foretrækker jeg at stoppe her.
For at harddisken ikke skal forvolde flere problemer, vil jeg kyle den ud af vinduet snarest (jeg bor på 42. etage).
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-12 20:48

Altså - jeg er seriøs, og har selv kæmpet med et par harddiske.
Der er indtil nu kun to jeg ikke fik til at køre.
Det er ofte et problem med partitions tabellen.

Slut for i dag.........................TV

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 22:07

Citat
jeg bor på 42. etage).

I DANMARK

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-07-12 22:10

Måske du skulle spørge om strømstik i ANDRE lande
for dem du har, passer DA VIST ikke til Danske forhold

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-12 07:37

webnoob -> Jaman, det vil jeg da gerne uddybe:

http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_partitioning

Hvis der er 'kuk' i partition table, så kan disken IKKE formateres.

webnoob -> Slette din(-e) primære, sekundære og evt. extended, samt logiske partitions og prøv efterfølgende at formatere disken: NO CAN DO !!!

Benytter man fra menuen; Start->Administration->Computeradministration->Diskhåndtering-> ..så vil disken ikke kunne ses til højre i øverste vindue, men kan findes i det nederste, hvorfra disken kan formateres ved at højreklikke på denne. Via denne funktion vil disken AUTOMATISK få oprettet en primær partition (...hvis den ikke findes i forvejen) og kan derfor formateres herfra.

Dette ved jeg positivt da jeg for nylig har formateret en extern 500 Gb. SATA disk vha. denne funktion i Windows XP.

marcussen1 -> Prøv at afmontere din disk og monter den igen. Det kunne jo være et forbindelsesproblem?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-12 07:48

Ps. Hvis du er usikker på hvorledes man (af-)monterer en SATA disk?

http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 09:00

Molokyle...
Der er indbygget en "skuffe" i computeren. Foran er der en lem, dør, der skal åbnes, så tager man blot harddisken ud. Dette stykke hardware er 100% i orden, da jeg kan sætte alle sata diske i, og de virker alle uden problemer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 10:49

Hvor langt nåede du med Parted Magic > ERAS
Altså når harddisken er sat i USB converter efter opstart af comp med parted Magic.

Molekyle - jeg prøver også at få Markussen til at slette / oprette en ny partitionstabel.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 13:00

Når jeg booter på parted magic kommer der nu (i modsætning mange forsøg de foregående dage) efter ca 5 min et billed på skærmen:
Parted Magic

1.Default settings
2. Live with default.....
3.Live with low RAM....
4.Alternate graphical server
5.Local boot
6. Reboot

Forneden på billedet står der: Automatic boot in----- og så tæller den ned til 1 sec, og der bliver den stående i omkring 3-4-5 min.
Så forsviner det billed, og der kommer en masse tekst og tal, der slutter med:

(1.370718 c139d47e kernel_thread_helper+0x6/0x10

og der bliver den hængende.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-07-12 16:49

Har du prøve denne harddisk i en anden maskine?

Når diskene kan udskiftes så let som du beskriver, har du så prøvet at boote på Parted Magic/Gparted CD'en KUN med den problematiske harddisk i maskinen?

Du har vel stillet BIOS'en således at den booter på CD'en FØR harddisken.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-12 17:11

ABSOLUT sletning af en HD: http://www.dban.org/

Q: Does DBAN have SATA support?

Citat
Yes, the current release has full SATA support. If DBAN does not detect a SATA controller running in native mode, then run the controller setup program and enable the "legacy PATA support" option. (ie: "Push <F2> to enter setup" when the computer starts.) SATA drivers for new computers will be added to DBAN as they are published for Linux. Drivers for Microsoft Windows are incompatible with DBAN and cannot be added to DBAN

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 17:12

Tja - så er Parted Magic ikke tilfreds med det du har tilsluttet computeren.

Parted magic skal slutte med at åbne CD skuffen og lande med skærm med masser af værktøjer.

Den udgave du har hentet og brændt, er også den jeg har hentet og brændt.

Jeg aner ikke hvad der så er galt.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 19:07

SSN....
Jeg har kun een maskine.
1. Ja
2.Ja

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-07-12 19:07

+

JUMPERE.....?
Gå for pokker da ind diskens hjemmeside og hent deres program/ er

Der kan du samtidig SE hvordan jumpere skal stå på din disk.

Ellers er din disk DØD

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 19:08

Rettelse.
Nej jeg har også et par bærbare, men tør jeg det?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 19:10

Jeg gør stadig ikke grin med nogen, men er der jumpere på en SATA-disk?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 19:17

Og i givet fald, hvor sidder de?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 19:39

SATA diske er normalt klar til at være master fordi de kører på hver sit kabel.

Det jeg ikke forstår er, hvorfor din computer ikke kan starte op på en Parted Magic CD.

Nu skal du ikke sætte nogen harddisk i din computer eller noget USB grej ved næste prøve.

1. Har du nogle linux CD
2. Hvis du har en linux eks. ubuntu CD kan den så boote på din computer
3. Har du en Hirens CD

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 19:49

Jeg har en CD med hirens 15.1 o en
Linux Mint 12

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 19:54

Kan hirens boote på din computer

Kan mint boote på din computer

Prøv at boote med mint og vent med at sætte din syge harddisk til efter at mint er startet op i live.
Altså sættes til via USB harddiskkabel når den er rulle helt ind efter " vælg Dansk" og "prøv mint"

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 20:09

Den booter fint mef Linux Mint og systemet er nu klar på skærmen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 20:34

Så sætter du den syge harddisk til med USB kablet/converteren og tænder for strømmen til USB converteren.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 20:35

Jeg startede med at installere Mint, og det lige så godt. Installationen var næste færdig, da den pludselig stoppede og der stod:
Installationen mislykkedes. Vi beklager; Installationsprogrammet brød ned. Når du lukker dette vindue, vil vi lade dig indsende en fejlrapport gennem det integrede jejlrapporteringsværktøj..................................................
Luk.
Hvad nu?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 20:37

Hvad har du siddende til computeren nu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 20:40

Du har vel kun sat mint til at prøve uden at installere

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 20:55

Der står:
Installationsprogrammet stødte på en fejl under kopieringen af filer til harddisken.
(Errno 30) Read.only file system. '/target/usr/lib32/libfakeroot'
Dette skyldes ofte fejl på harddisken er gammel og bør udskiftes eller at flytte systemet til et køligere miljø.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 20:59

Jeg har startet med: Start Linux Mint

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 21:05

Jeg prøver lige en mint 12 og ser hvad den gør hos mig

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-07-12 21:08

Citat
Der er indbygget en "skuffe" i computeren. Foran er der en lem, dør, der skal åbnes, så tager man blot harddisken ud. Dette stykke hardware er 100% i orden, da jeg kan sætte alle sata diske i, og de virker alle uden problemer.

OG DET HAR INTET MED USB,,,,,,,, AT GØRE
det kører STADIG gennem BIOS.
Og kan du ikke se den DER......BAD DISK
Men.......flere modsigelser fremmer...........

Harddisk til USB:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Citat
Adapter:
http://www.dealextreme.com/p/usb-2-0-to-sata-esata-bridge-adapter-dongle-18852
Strømkabel:
http://www.dealextreme.com/p/ide-to-sata-splitter-power-cable-80050
Forlænger:
http://www.dealextreme.com/p/sata-7-pin-male-to-female-extension-cable-1m-14062

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 21:09

Når jeg booter med mint 12 ruller den automatisk ind her.
Med flot logo "Linux mint 12"
menuen viser programmer

Jeg har ikke prøvet uden harddisk som du gør men det kan jeg også prøve.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-07-12 21:11

===========
Hardware fejl........men svært for visse AT forstå

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 21:14

Nomore - vi er ved at zoome ind til fejlen.
Hardwarefejl er nemt nok at sige..................................det kan være meget.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-07-12 21:17

Den du har i din LEM er en harddisk - skuffe
og er integreret med hele din PC = med soft/ hardware
OG slet ikke noget man bare LIGE tager UD
og sætter NYT i = uden - i det mindste at lave en genstart
https://www.google.dk/search?hl=da&cp=15&gs_id=1a&xhr=t&q=harddisk+skuffe&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1016&bih=534&wrapid=tljp1342898268389026&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=ZgALUL_RMfDV4QSMzJTnCg
------
USB er noget man til ENHVER tid kan til/ fra kople
uden ALT FOR MANGE PROBLEMER.........
Det kan du ikke med din LEM/ SKUFFE...

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-07-12 21:19

Citat
Hardwarefejl er nemt nok at sige..................................det kan være meget.

IKKE DA??? hvis man NÆRLÆSER hvad en USB SKUFFE = STIK adapter er for noget
MEN ......................___________________

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 21:21

Marcussen - nu er min computer startet / bootet op med Mint 12
Der er ingen harddisk i

Og så sætter jeg en USB pendrive med program (svarer til en usb-harddisk)

Mint kan læse den i gparted

Mint kører også på internettet dette bør din computer også kunne.

Hvor mange ram er der i den computer

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-07-12 21:21

NB: du har da selv haft/ brugt - de skuffer, og mig bekendt?????
har det INTET ned USB at gøre
SAMT
en genstart er at foretrække
SAMT
du kan se din SKUFFE/ lem i BIOS

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 21:22

Så ser det ud til Mint er installeret korrekt, på særmen står der Nu:
Velkommen til Linux Mint

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-07-12 21:24

Men bortset fra det, hvad gav du for den DISK
-------
Har selv lige købt et par på 750GB for 200.- stykket
FEJLFRIE.
NÅ:::::men
Go WeekEnd

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 21:25

Nomore
Jeg har ikke prøvet de skuffer / holdere til SATA diske.........................kun til PATA diske, og de bruges da endnu.
Jeg har nemlig fået min gamle pentium 4 med 3 GHz tilbage fra minne børnebørn.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 21:25

Jeg mener, der er 3 ram

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 21:27

Marcussen - nu skal du bruge den usb converter til harddiske
Hvis den også skal have strøm så husk det.

Det skal tilsluttes til computeren nu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 21:29

Ok det burde være rigeligt

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 21:30

Den er tilsluttet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 21:32

Fint vises der noget på skærmen

ellers prøv at starte gparted sådan

Menu > other > gparted findes i højre kolonne

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 21:35

nomore....
Købt hos: www.ph-computer.dk, købt 17-04-2008 og kostede dengang kr.150.00 + moms

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 21:56

Ja, skærmbilledet er som tidligere:
Parted Magic - A free Partitioning tool

men jeg kan ikke komme videre, det er ikke muligt at klikke på noget

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 22:01

Nu kom skærmbilledet som indlæg 21-07-2012 kl 1300 frem igen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 22:01

Men kan du se farvede felter evt en lang grå bjælke

Prøv så at klik på Device > og "create partition table"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 22:05

Jammen vi er i gang med MINT 12

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 22:06

Du må snart undskylde, nu kom "Velkommen til Linux Mint" på skærmen igen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 22:11

OK
mint kører

harddisk er sat til med USB converter

Menu > other > gparted findes i højre kolonne

Hvad kan du så se

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 22:18

Jeg er ikke helt med "Menu>gparted findes i højre kolonne.
Er det i Mint eller hvor?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 22:23

Når mint 12 er startet op vil der nede i venstre hjørne stå menu

Klik på menu og den viser en masse muligheder
peg med musen på den der hedder other og før musen til hjre og klik på gparted

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 22:34

I Andre er der følgende muligheder: Advanced settings - APTonCD - Domæneblokering - Firewall Configoration - Log File Viewer - Netværksforbindelser - Network `Tools - Opgrader til DVD-Udgave - Oprettelse af startdisk - Passwords and keys - Personal File Sharing - Programhåndtering - Startup Applications - Synaptic - Systemprofiler - Uploadhåndtering - Værktøj til sikkerhedskopriering - Welcome screen - Windows Wireless Drivers

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 22:42

Ok det ser ud som om du har installeret den mint 12
Men hvad har du installeret den på - der er jo ingen harddisk i computeren mens du ruller mint ind.

Når mint 12 installeres forsvinder gparted, men kan hentes igen.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-07-12 23:17

På skrivebordet i Mint er der nu et ikon "Parted Magic".
Jeg går ud fra, at det er det vi skal frem til.
Jeg vil meget gerne slutte nu for iaften, men vil selvfølgelig være glad for evt at få din hjælp igen i morgen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-12 23:18

Jeg lukker for i dag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-12 14:15

Ok - for en kort bemærkning.

Ja det er det program der skal bruges.

Og det er så gparted partitionsprogrammet du skal starte.

Der skulle gerne vise sig nogle knapper du kan trykke på når gparted er startet.

En af den skriver noget om en nu partitionstabel og prøv så den.

derefter skulle du kunne oprette en nypartition med NTFS og den formaterer så sellv

Jeg løber igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-07-12 10:24

Markussen - måske snakker vi lidt ved siden af hinanden, så for at komme på samme spor vil jeg stille nogle spørgsmål:

1. Er det en stationær computer der skal formatere en harddisk.
2. Eller er det en bærbar computer der skal formatere en harddisk.
3. Sidder der en harddisk i computeren foruden den "syge" som skal formateres

Når du har svaret på disse spørgsmål - vil jeg stille nogle flere.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 23-07-12 13:11

1. Stationær
3. Nej

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-07-12 17:25

Ok .......................................for der findes faktisk bærbare med en hovedharddisk og mulihed for at sætte en ekstra til.

Hvis du efter opstart ser billedet med "Velkommen til Mint 12" så er mint installeret på en harddisk eller en pendrive.

Er mint 12 installeret på en harddisk kan det ikke lade sig gøre at arbejde med partitionen som Mint ligger på. Så hvis den syge harddisk indeholder Mint - så kan den formateres fra en CD med

Parted Magic som har gparted.
eller
Mint kørende som live

Vender tilbage senere.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-07-12 20:16

Arg nu stopper galskaben, så svært er det altså ikke og formatere en harddisk, tag den ud, køb et sata to usb converter kable, sæt den til en anden computer, gå ind i disk management (diskmgmt.msc), højre klik på den og vælg formater. Er det ikke en mulighed og du har en usb-nøgle så brug denne her guide.
http://gparted.sourceforge.net/liveusb.php

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-12 20:23

Markussen har allerede sådan en converter.
Men måske går det lidt hurtigt med at vælge muligheder.

Som jeg forstår det så er Mint 12 installeret på den "syge" harddisk. og det kan give problemer under XP

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-07-12 20:27

Citat
Som jeg forstår det

Så forstår du mere end mig, der er ikke nogen rød tråd i de svar som han kommer med. Jeg har endnu ikke forstået som det er en computer med 1 eller 2 harddiske i, og om det evt. er den primærer altså C:, der er problemer med. Eller om det er en harddisk han har taget ud af en anden computer? Som sagt, der er ikke nogen logik i de svar han kommer med og nogle modsiger endda hinanden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-12 20:34

Jeg prøver at hjælpe så godt jeg kan.
Men det er lidt svært når computeren er uden for rækkevidde.
Der er som jeg forstår kun een harddisk tilsluttet i den stationære computer, men at det er en SATA skuffe.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-12 08:09

Jeg skal prøve, at lade være med at 'mudre' debatten, men....

Har du prøvet det jeg skrev tidligere?
Citat
Benytter man fra menuen; Start->Administration->Computeradministration->Diskhåndtering-> ..så vil disken ikke kunne ses til højre i øverste vindue, men kan findes i det nederste, hvorfra disken kan formateres ved at højreklikke på denne. Via denne funktion vil disken AUTOMATISK få oprettet en primær partition (...hvis den ikke findes i forvejen) og kan derfor formateres herfra.

Hvis disken kan 'ses' i det øverste højre vindue, så ER der en gyldig partition og disken burde kunne formateres via højreklik's menuen. Hvis IKKE disken vises i øverste højre vindue er der ingen partiotion, men disken kan få oprettet en og formateres som ovenforbeskrevet.

Ok. hvis der KUN er den samme disk, så kan der jo ikke bootes i Windows ...og så er det nok bedst du følger den procedure Eyvind er i gang med
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-12 08:13

Ps. ..med alle de fejl og ventetider du tilsyneladende får, når du kører programmer fra din CD, så er det måske dit CD-drev der ikke har det så godt?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 25-07-12 13:32

Jeg har endnu engang efter bedste evne forsøgte med de forskellige forslag.
Nu kan computeren overhovedet ikke komme i kontakt med den syge, hverken når den (som den eneste harddisk) kommes computeren eller i USB-adapteren. Intet vises på skærmen, kun opstartsbilledet med bundkortets logo. Hverken med eller uden Gparted CD i skuffen.
Så forsøgte jeg det samme på en bærbar med det resultat, at den bærbare gik ned med blå skærm.
Den bærbare kunne derefter ikke startes.
Det problem blev løst med en sikkerhedskopi (disk Image)
Mit dvd-drev fungerer 100% med alle andre dvd'ere og iso-dvd'ere.
Dert er efterhånden ret pinligt, at jeg ikke standser med jeres tålmodighed og siger til mig selv,
at den harddisk er sikkert færdig.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-07-12 16:07

Du har vel ikke mulighed for at fortælle hvilken blå skærm du fik, altså stop koden, fx. 0x000007B? Eller evt. kigge i mappen C:\windows\minidump på den bærbar, komprimere den til en zip fil og sende den til mig?

Men jo det vil være på sin plads og antage at den harddisk er død.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 25-07-12 16:13

Det eneste jeg fik læst på de blå var et eller andet med en defekt hardware, eller noget i den retning

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-12 19:09

marcussen - en harddisk med partitionsfejl skal [B]ikke[B] rettes op på denne måde

[CITAT]Sætte harddisken i eller til via USB og starte computeren[CITAT]
Rednings CD skal startes op først [B]uden[B] nogen harddisk hverken indsat eller med USB

Nu prøver vi en gang til og forhåbentlig uden forstyrrende kommentarer denne gang. -)
Sluk computeren
Tag harddisken ud af computeren
Tag USB harddisk converteren ud og sluk strømmen til harddisk converteren

Start computeren med et af disse CD programmer...................ej installere
enten Mint 12
eller Gparted
eller Parted Magic (helst denne)

Klik på enter når der kommer et valg eller lad den selv rulle ind.

Så vil jeg gerne vide hvad der står på skærmen når den er rullet ind

Det kan godt være at din harddisk er død (det er også den nemmeste løsning) men vi har endnu ikke afprøvet muligheden for at rette den op.
Men en død harddisk kan ikke indeholde et kørende styresystem som der tilsyneladende har vist sig under din afprøvning.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 25-07-12 20:09

Eyvind.......
Det er ualmindelig pænt af dig, at du stadig gider at beskæftige dig med mit problem, men jeg bliver nødt til at vende tilbage senere.

P.S. Jeg sagde tidligere, at jeg havde 3GB ram, det er altsåm 4GB.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-12 20:13

Ok - 3 eller 4 GB betyder ikke så meget, kun til store programmer eks. tegne og foto og film som bruger meget ram

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 26-07-12 13:11

Når jeg gør det du siger igaår kl 19:09 kommer der dette frem på skærmen:

Parted Magic - a free partitionering tool

1. Default setting...............
2.Live with default settings
3. Live with low ram
4. Alternate graphical........
5. Local boot.
6. reboot

alt sammen i et blåt felt.
Nederste linie i det sorte felt står der

Loading/pmagic/initrd.img
den linie står bare og blinker i ca 5 min.

og så kommer der en masse linier der slutter dsåledes:
(1.425238) (c139d47e) kernet_thread_helper +0x6/0x10

og der har den stående i ca 10 min, og jeg ikke klikke på noget som helst

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-12 21:09

Den er markeret ved " Default setting" .......................så tryk bare på enter tasten
Spørger den om mere så bare enter igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-12 21:10

Vent lige et øjeblik..........................

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-12 21:12

Det var rigtig nok tryk på enter ...........................men den burde starte selv

Der må ikke være nogen harddisk tilsluttet

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-07-12 07:26

Der er ingen harddisk tilsluttet, og jeg IKKE trykke nogen steder, intet på den skærm kan påvirkes

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-12 10:58

Når du lægger den CD med Parted Magic i skuffen og starter computeren så vises der et billede.

1. Default setting...............
2.Live with default settings
3. Live with low ram
4. Alternate graphical........
5. Local boot.
6. reboot

Tryk så på enter tasten - og den kører videre.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-07-12 11:27

Jeg har skiftet mit interne dvd-drev ud og erstattet med et eksternt. Nu kommer samme billed op på skærmen, blot er "1.Default settings" nu markeret. Den kan jeg klikke på, men der sker ikke mere en fortalt igår kl 13:11

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-12 11:33

Når 1. default er markeret skal du trykke på tastaturets enter .......den store med en vinkelpil

så skal den køre videre

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-07-12 11:40

Den trykker jeg på, men der sker intet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-12 11:43

Er det et usb / trådløst tastatur du har - eller et standard med rundt stik.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-07-12 11:46

Jeg har begge dele

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-12 11:51

Hvis ikke "enter" tasten virker så bru et ganske almindeligt tastatur.

Nogle LIVE Cd har ikke drivere med til trådløst tastatur og mus.

Sæt almindeligt tastatur og mus til og start forfra med den Parted Magic CD

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-12 12:11

lukker indtil i aften

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-07-12 12:56

Det er det samme med tastatur og mus via USB

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-07-12 15:50

Imellemtiden har jeg prøvet at tage en sikkerhedskopi, disk image, af en anden HD og lagt på den syge med USB-adapteren. Det gik stygende og hurtigt, men jeg kunne ikke recover den til den tomme HD fra den syge. Alt gik tilsyneladende som det skulle, men der kom ikke noget på den tomme disk.
Nu kan jeg i enhedhåndtering se den syge, det kunne jeg ikke før.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-12 17:11

Hvis du kan se den i enhedshåndtering sikkert som en stor grå bjælke.

Så er det MasterBootRecord kaldet MBR som ikke er ok.

Hvis du har diskettedrev og en windows 98 startdiskette kan du muligvis rette MBR op igen.

Metode:
Start computer med win 98 startdiskette mens KUN den syge harddisk sidder i.

Vent til den står ved A:\
og skriv så der står følgende

A:\fdisk /mbr (husk mellemrum mellem k og /)
og tryk enter
den arbejder lidt

Men hvis det ikke er et image der er lagt på den harddisk vil den ikke acceptere en "recovery"

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-07-12 20:41

Den kan ikke starte op på en WIN 98 startdiskette.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-12 10:05

I bios kan der vælges hvad der skal starte op først.

Diskette (FDD)
CD/DVD
Harddisk

Så kan man næsten altid komme til at "snakke" med maskinen.

Nå men det var jo formatering af den SATA harddisk.
XP kan ikke gøre det for din stationære computer har ikke indbygget SATA driver
og det har XP heller ikke.

Vista og Win 7 kan godt formatere for de har selv en SATA driver med.

Mint 12, ubuntu, PartitionMagic, gparted kan også.
Disse Linux udgaver kan dog ikke håndtere visse USB /trådløse mus og tastaturer.
En vanskelig stationær skal helst bruge de små/store runde gammeldags tastaturer og mus.

Men når du har set velkommen til Mint 12 med den "syge" harddisk så er den også formateret..................i linux format - og dermed ikke defekt.

Nu vil jeg gerne høre hvorfor den "syge" harddisk skal formateres og hvad den skal bruges til

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-07-12 11:54

Jeg har lige prøvet at skimme alle kommentarerne igennem. Jeg kan ikke helt blive klog på om du faktisk HAR hentet og brændt den Gparted som jeg foreslog den 17/7, nemlig den fra http://gparted.sourceforge.net/download.php . Jeg mener at den ligger på en lidt anden Linuxdistribution end den anden, så muligheden for at den har nogle lidt andre drivere til at håndtere SATA-diske mener jeg må være tilstede. Så hvis du ikke har prøver denne - så prøv den!

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 28-07-12 15:56

Nu har jeg forsøgt igen med flere af de forslag I har sendt, men stadig negativt. Både med Mint 12 og gparted kommer jeg KUN NOGLE gange i forbindelse med den syge.

Eyvind... harddisken har kun været brugt til backup og det også meningen den skulle bruges til det.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 28-07-12 16:02

Soren_Steen_Nielsen.........
Jo det har jeg, og har også brugt den med samme resultat som den anden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-12 16:13

Soren_Steen_Nielsen - prøv lidt videre, for jeg er lidt tom for ideer, for jeg kan ikke regne ud hvad det er som sker, udover at harddisken er "låst inde" i en defekt partitionstabel. Samtidig kan jeg ikke forstå at der ikke er tastatur respons når der køres med LIVE cd'er.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-07-12 17:06

Jeg begynder at tvivle en hel del på at det er en defekt partitionstabel som er årsagen. Programmer som Gparted, Killdisk og lign. er slet ikke afhængige af hvad der står i partitionstabellen overhovedet. Disse skriver til disken direkte og genererer selv en helt ny partitionstabel som de lægger ind. Derimod er dette et problem hvor man godt kan ærgre sig over at Symantec ikke har videreført det ellers ganske fortrinlige program Norton Diskedit hvor man manuelt kunne redigere i hvert enkelt sector, inclusive MBR hvor partitionstabellen ligger. Her kunne man så manuelt slette alt indhold i både MBR og samtlige systemsectore hvorefter at alle installations og partitioneringsprogrammer opfattede disken som fabriksny og handlede derefter. Jeg har selv tidligere genoprettet tabte partitioner - med indhold, ryddet diske for bootsector virus, og meget andet med dette program. Men den eksistere desværre kun til DOS.

At der ikke er respose på tastaturet må være et driverproblem. Jeg har selv haft en bærbar hvor en bestemt Linux-distribution ikke gav noget skærmbillede overhovedet, men hvor alt fungerede perfekt på alle andre maskiner.

Jeg tror at løsningen bliver at du finder en venlig sjæl som vil stille sin maskine til rådighed for at du kan få rettet op på dette problem. Jeg tror at de Linux distributioner som Gparted m.m. ligger på ikke har de drivere der skal til for at kunne køre på din maskine.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-12 18:58

>> genererer selv en helt ny partitionstabel som de lægger ind <<
Ja hvis du beder om det, for det er netop en mulighed i gparted.
Som jeg har opfattet har Linux Mint 12 været installeret på den harddisk.

Ok - marcussen, men jeg har ikke opgivet endnu.

Jeg ved at du har Mint 12 liggende.

Prøv lige dette:
Ingen harddisk i computeren
Alm. tastatur
Læg Mint 12 i skuffen
start computeren
Lad den selv rulle ind Du må ikke klikke på installer
Tilslut den syge harddisk via USB kablet

Fortæl når du er nået dertil.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 28-07-12 19:53

Så har jeg mint på skærmen og den syge er tilsluttet med USB kablet.
På mint kom der en kasse frem: Diverse hvori der står System volume information
i bunden et sort felt: Diverse med 2 muligheder: Open with Files og eject

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-12 19:59

Nede i venstre hjørne står der menu
Når du klikker på den vises der en masse programmer.
Det er gparted du skal lede efter
Hvis du ikke kan finde den - så vent lidt for jeg starter lige mint op på en anden maskine så vi kan følges ad.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-12 20:05

Menu > Other > klik på gparted

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-12 20:10

Nu skulle der gerne i gparted ruden stå:

/dev/sda(b) - gparted

klik på device > og klik så på " Create partition table"

Lad høre hvad der så sker

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 28-07-12 20:11

Det er så gjort, der kom en skærm frem: /dev/sda - GParted med 2 linier:
/dev/sdal ntsf /media/Diverse 298.09 GB
unallocated un alloocated 1.34 MiB

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-12 20:19

Se det er din harddisk du kigger på som er på omkring 300 Gb
Den er endda formateret med NTFS (men kan ikke ses af computere med filsystemet FAT 32.

Du har et firkantet felt med en blå kant

Højreklik i det felt og vælg delete elle hvis du ikke kan det, så vælg unmont
Derefter skulle det være muligt at vælge slet

Fortæl om du kan det.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 28-07-12 20:24

Så står der:
1 partition is currently active on device /dev/sda og derunder står der:
A new partiton table cannot be created when there are active partitions. Active partitions are those that are in use, such as a mounted fire system, or enabled swap space. Use partiotion menu options, such as unmount or swapoof, to deactive all partiotions on this device before creating a new partiotion table.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-12 20:29

Ja det er nemlig fordi disse partitioner skal slettes først.
For at kunne slette skal de måske først (afmonteres elettronisk)

Højreklik på det hvide firkantede felt med grøn kant og vælg "unmount)

Højreklik igen og vælg så delete

Nu skulle det kunne lade sig gøre at lave en ny partitionstabel < device ...........

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 28-07-12 20:30

Jeg har ikke noget firkantet felt med blå kant

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 28-07-12 20:32

Jeg har gjort det du skrev kl 20:29 og hvad så

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 28-07-12 20:34

Nu er der kun 1 linie
unallocated 298.09 GiB

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-12 20:40

Hvis du nu også har > device > create partitionstabel
og evt også klikker på den lille vinkelpil så er din harddisk klar til at blive formateret.

Højreklik på " unallocated 298.09 GiB" og vælg ny
Men vent - jeg skal lige følge med på en harddisk jeg har

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-12 20:53

Ok højre klik på unallocated 298.09 GiB og vælg Ny

free space og det eder er under skal du ikke røre

Create as ................ primary partion
File system ............. brug pilen og klik på FAT 32
Label ................skriv diverse lager

klik på add

oppe under der hvor der står "partition" er der en lille vinkelpil klik på den
og klik på apply

nu arbejder den lidt længe for det er en stor harddisk der skal formateres til FAT 32

Når den er færdig > klik på close

Nu arbejder den lidt igen ..........................................og den bør væere formateret og kan ses af næsten alle computere.

Hvis den alligevel ikke kan ses - så skal vi lige ind igen og ændre fra Primary til Logisk
Så siger du bare til...........................

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 28-07-12 21:04

Så har jeg klikket på close og så skulle den arbejde lidt igen, det kan jeg ikke se , skal jeg kunne det?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-12 21:07

Nej det går tit hurtigt.
Men du kan se en ny partition som hedder diverse lager

Nu kan du lukke og afprøve din harddisk.
Den kan ikke boote men kan ses af de forskellige styresystemer via USB.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-07-12 21:20

Citat
Den er endda formateret med NTFS (men kan ikke ses af computere med filsystemet FAT 32.

Nu har jeg ikke fulgt med i hvad det er for et styresystem den skal bruges med. Men for eksempel Windows XP behøver ikke at skulle KØRE på en NTFS partition for at kunne LÆSE NTFS. En NTFS partition er genelt bedre end en FAT32. Den kan håndtere større filer og er mere stabil. Og NTFS kan bruges fra Windows 2000 og nyere, så FAT32 kan kun være aktuelt hvis man skal bruge DOS eller Windows 95/98.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-12 21:30

Citat
Windows XP behøver ikke at skulle KØRE på en NTFS partition for at kunne LÆSE NTFS

Nixen

Styresystemer der benytter filsystemet FAT 32 kan ikke læse NTFS

Win 2000 / XP / Vista / Win 7 / win 8 er alle i familie Ny Tecknoligy og de bruger
FilSystemet NTFS
Et styresystem der benytter systemet NTFS kan læse alle tidligere filsystemer FAT FAT32 som hører til familien Win 3 / win 95 / win 98 Millennium

Men hvis du kun har maskiner med NTFS så kan vi da lige lave det om.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 28-07-12 21:35

Nu ser det ud til at det er som det skal være, men hvordan for lavet HD om til NTFS? Den ser jo ud til at fat 32

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-12 21:37

hvis du har mint kørende endnu kan vi hurtigt lave det om.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 28-07-12 21:39

I øjeblikket er det VISTA. Vil det ellers sige at jeg skal inst Mint

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-12 21:41

Vista kan sikkert også lave den om.
kan vista se den harddisk

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 28-07-12 21:44

Ja og den melder at den virker korrekt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-12 21:52

Godt så kan vista lave det om.

Højreklik på computer og vælg administrer

Vælg diskhåndtering

Nu kan du se din harddisk som sikkert hedder DISK 1 ( DISK 0 er Vista)

vær sikker på at det er den rigtige harddisk du arbejder med

højreklik på harddisken og slet

Højreklik på det ualokerede område og vælg ny
følg guiden som vil lave en NTFS partition, og formatere den.
Hvis den ikke formaterer den selv må du lige højreklikke på den igen og vælge formater.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 28-07-12 21:56

Det er så iorden. Jeg afprøver lige disken og kommer tilbage

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-12 21:57

OK

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 28-07-12 22:05

Den er pingeling.
Jeg er godt klar over, at jeg har været meget tung at danse med, og derfor er meget glad for din fantastiske hjælpsomhed og tålmodighed. Jeg havde indstillet mig på at kassere harddisken, men er særdeles tilfreds med din indsats.

Også tak til jer andre, der forsøgte at afhjælpe mit problem.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-07-12 22:07

Citat
Win 2000 / XP / Vista / Win 7 / win 8 er alle i familie Ny Tecknoligy og de bruger FilSystemet NTFS

Ved godt det ikke er det spørgsmål handler om, men Windows 8 bruger ikke NTFS, men ReFS (som står for Resilient File System)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-12 22:13

Nå for dælen - ny viden tak

Marcussen
med din "nye" harddisk som nok kan klare et par omgange endnu.

Til oplysning:
Den metode som åbenbart fik fat i harddisken, var som jeg kan se, at Linux Mint 12 startede Live op og fik først harddisken at se efter opstart og var derfor ikke så kritisk.
Når alle partitioner er afmonteret og slettet kan der oprettes en ny tabel til partitionerne.

Ps. Det var da godt den ikke blev smidt væk.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-07-12 23:49

Nu har jeg ikke prøvet dette med Windows XP. Men jeg har prøvet at installere Windows 2000 på en FAT32 partition, og det virkede fint. Jeg satte så en ekstra harddisk i maskinen som blev fomateret med NTFS, og dette fungerede også. Så en Windows 2000 på en FAT32 partition kan altså godt læse NTFS.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-07-12 23:51

Tillykke med disken, ja man skal adrig give op. De fleste ville nok have smidt den ud forlængst, men så længe der er lidt liv i den er der håb.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-12 09:54

At FAT32 ikke kan læse NTFS er noget jeg har læst flere steder, og har selv oplevet det.
Jeg kan ikke huske om jeg har afprøvet det i win 2000 som jeg kørte meget med.
Men jeg nævner det altid, for at det ikke skal lave problemer.
Systemer er som regel bagud kompatible - men sjældent fremtidssikret.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-12 08:10

Iiiiieh altså.... alle de dersens 'krumspring' kunne være undgået, hvis en eller anden dog bare liiiiige havde givet sig til at at køre DBAN som jeg nævnte tidligere. Så havde man på nul-komma-fem stået med en helt 'blank' SATA harddisk ...uden partitions og data. Derfra ville det være en smal sag at oprette en partition og formatere den, præcis; som havde det været en sprit-ny disk.

Nåmen.. det er nu en stor tilfredstillelse, at læse sig til problemet blev løst
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-12 11:35

Som jeg tidligere skrev:
Citat
Win 2000 / XP / Vista / Win 7 / win 8 er alle i familie Ny Tecknoligy og de bruger FilSystemet NTFS

Se den holder stadigvæk, for jeg har snakket med en som fortalte, at selve win8 styresystem bruger NTFS - men ved brug af flere harddiske, kan disse benytte det nye filsystem.

Men dette holder ikke helt.
Citat
Ved godt det ikke er det spørgsmål handler om, men Windows 8 bruger ikke NTFS, men ReFS (som står for Resilient File System)

Og så fandt jeg dette:
http://news.cnet.com/8301-10805_3-57360257-75/windows-8-will-adopt-new-resilient-file-system-but-only-on-server/