/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Saltpeterudtræk
Fra : Schmidt7201
Vist : 706 gange
20 point
Dato : 09-07-12 19:47

Hej

Er der nogen, der kan hjælpe med følgende problem.

For snart 5 år siden fik vi opført en tilbygning. Allerede ved afleveringen kunne man se saltpeterudtræk. Byggefirmaet sagde, at det ville gå over med tiden og jeg skulle blot bruge en stiv børste, så ville det hjælpe. Det accepterede vi så. Ved 1 års gennemgangen var det stort set den samme sang. I marts 2013 har vi så 5 års gennemgang.

* Kan det virkelig være rigtigt, at jeg stadig skal kunne se disse udtræk på murværket ?
* Kan man gøre noget ?
* Vil jeg have nogle rettigheder til at gøre indsigelser ved 5 års gennemgangen ?

Vi skulle nok have taget kampen oprindeligt. Det er sku´ ærgeligt, når man har betalt i dyre domme for projektet, og det så viser sig ikke at være i orden.

Hilsen

Schmidt7201

Kommentar
Fra : poten

Dato : 09-07-12 20:05

Tag fat i firmaet igen - hvor svært kan det være?

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 20 point
Dato : 09-07-12 22:56

Citat
Kan det virkelig være rigtigt, at jeg stadig skal kunne se disse udtræk på murværket ?
Ja,det kan det nemt være. I slemme tilfælder,kan der gå op til ti år,før det er væk.
Det er i virkeligheden tegn på et stærk murværk. Det er jo en naturlig proces,der forekommer mellem stærk (cementholdig) mørtel og især teglsten.(Fugt fra mørtel kontra hærdning).

Det kan desværre ta`lang tid,men når "processen" slutter,vil murværket stå rigtig flot.

Citat
Kan man gøre noget ?

Kun som firmaet rigtigt siger,en stiv børste.Det kan nok camofleres et stykke tid,med en gang meget fortyndet saltsyre.Men det vil "stikke" igennem igen,indtil det slutter ad naturlig vej.

Men jeg vil påstå at det ikke er en fejl,fra murernes side.Nogle typer teglsten,er mere modtageligt for det,end andre.

Men her kan med rette siges,"Tiden læger alle sår"..... kun tiden kan klare det.

M.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-07-12 23:00

Citat
Allerede ved afleveringen kunne man se saltpeterudtræk

Det er ikke unormalt
Citat
Byggefirmaet sagde, at det ville gå over med tiden og jeg skulle blot bruge en stiv børste, så ville det hjælpe

Helt korrekt
Citat
Ved 1 års gennemgangen var det stort set den samme sang

Her burde det jo ellers være ved at være væk.
Citat
Kan det virkelig være rigtigt, at jeg stadig skal kunne se disse udtræk på murværket ?

Nej, salpeterudtræk kommer kun hvis der er fugt. Når muren er bygget er den jo sjaskvåd og når den tører kan den trække salpeter med ud.
Når først muren er gennemtør kommer der ikke mere salpeterudtræk. Det er ikke unormalt at det tager et års tid.

Da din mur bliver ved tyder det på at der trænger vand ind et sted eller at den suger fugt op fra grunden.

Godkendelse af svar
Fra : Schmidt7201

Dato : 09-07-12 23:11

Tak for svaret Mosebaek.

Kommentar
Fra : Schmidt7201

Dato : 09-07-12 23:17

Extermitors svar er jeg ikke så glad for. Hvis det er tilfældet, at muren stadig suger vand, så skal jeg have det undersøgt.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-07-12 23:25

Citat
Extermitors svar er jeg ikke så glad for.

Undskyld
faldt lige over denne her men den siger næsten det samme som jeg skrev
http://www.boligejer.dk/byggeskadedatabase/315250/30

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-07-12 09:58

Selvtak Schmidt7201.
Citat
Extermitors svar er jeg ikke så glad for. Hvis det er tilfældet, at muren stadig suger vand, så skal jeg have det undersøgt.

Jamen,den er heller ikke rigtig.Jeg har været murer i 31 år(dog ikke siden 1992),og har set "fænomenet" masser af gange.
Citat
Da din mur bliver ved tyder det på at der trænger vand ind et sted eller at den suger fugt op fra grunden.

Den tror jeg IKKE på.Enhver byggefirma bruger murpap (eller lign.),til at isolere muren fra soklen.
Og alt efter hvilken type mursten der er brugt,kan problemet variere i tidsforløb.Dog er nye mursten,en smule modtageligt for eks. slagregn,indtil "porerne" har lukket sig.(Stenene får en hårdere overflade,som tiden går,skabt af vejrliget...sol,vind,regn).

Et par ting der kan forstærke problemet:Hvis murværket er lavet med færdigfuge.(Fuget i samme arbejdsgang som opmuring).Eller fuget på normalvis,lige efter opmuring.

Mit eget hus (Opmuret i stærk cementmørtel,hvilket forstærker "problemet"),stod i to år,inden den blev fuget. Og der var ikke spor af udtræk. Altså kunne den (ud) ånde i disse to år.

Sov du kun rolig om natten. Dette er een (af de få) problemer,der forsvinder af sig selv.
Men jeg forstår godt,man kan blive lidt utålmodig.

Vh. M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-07-12 10:39

Jeg har også "studeret" mange bygge vejledninger,i stil med den som EXTERMINATOR refererer til.
Og må indrømme at jeg har fået en mangen sund latter.

Nogle ting på skrift,kan være gode nok....og rigtig,men virkeligheden,kan sagtens være en hel anden,når man står på pladsen med murerskeen i hånden.

Jeg har godtnok set mange "bøffer",i tidens løb.Fra arkitekter og ingeniører.

Et eks.:Her i vores by,blev der fornyligt bygget et nyt storcenter.Men "de høje herrer",havde ikke lige tænkt på vareindlevering.Med det resultat at lastbilerne var for høje,til indleveringsslusen.

Hva`gør man så (man kan jo ikke lige hæve hele bygningen),jo,heldigvis var der plads nedad.
Så man uddybede "tunnelen".Resolut løsning.(Røde ører????).

Nå dette var en sidespring,bare for at illustrere at jeg har mere respekt for en faglig dygtig håndværker,end for "de lærde",der måske har studeret en fem ti år.De er altså ikke altid fejlfri.

M.

Kommentar
Fra : Schmidt7201

Dato : 10-07-12 21:41

Tak for jeres indlæg. Jeg tror jeg vil tage kontakt med byggesagkyndig, der er gammel murer og får en vurdering.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 11-07-12 07:14

Vil lige tilføje at vask med saltsyre forværer problemet, så kun børste og evt rent vand.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-07-12 10:27

Citat
Vil lige tilføje at vask med saltsyre forværer problemet,

Er sådan set enig.Jeg ved nu ikke om det direkte forværrer problemet.(Skal selvfølgeligt skylles med vand bagefter). Men det ER,kun en lappeløsning.

Vi har gjort det enkelte gange,når vi ligesom var nødt til at "gribe og ta`i noget",på grund af en frustreret kunde.

Men som skrevet står,kun tiden.......

M.