/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Lys på scooter
Fra : nullerbullerpige
Vist : 793 gange
290 point
Dato : 30-06-12 21:53

SKal man have lys på en scooter altså i dagslys?
Det er en alm scooter(30km)
Synes det er svært at læse mig frem til. Men jeg har fået af vide at det ikke er nødvendigt.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-06-12 22:08

Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys være tændt

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-06-12 22:10

Ja den skal. Her er dokumentation fra FDM

Citat
Motorcykler og scootere skal have lyset tændt døgnet rundt året rundt.

http://www.fdm.dk/koer-selv-ferie/kroatien/faerdselsregler

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-06-12 22:11
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-06-12 22:11

Du skal have kørelys på!

(1) Motorcykel kan være forsynet med to kørelyslygter.
(2) Særligt kørelys kan afgives af

- to kørelyslygter eller

- to kørelyslygter og én nærlyslygte (evt. med reduceret spænding).

6.12.041 Registreringspligtig knallert

(1) For registreringspligtig knallert gælder reglerne for motorcykel
6.12.042 Ikke-registreringspligtig knallert

(1) Ikke-registreringspligtig knallert kan være forsynet med én kørelyslygte.

http://www.sikkertrafik.dk/BogU/Knallertundervisning/Tal-og-fakta/Love-og-regler/Lovbekendtgoerelser-om-knallerter.aspx

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-06-12 22:12

Ups så forkert, det var regler i Kroatien

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-06-12 22:13

Citat
Men jeg har fået af vide at det ikke er nødvendigt.

Lærer man ikke DET, når man tager knallertkort
---------------------------------------------------------
Og har du ikke taget det, så kom igang - før du bevæger dig ud i trafikken.

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 30-06-12 22:14

Linket er da for kørsel i kroatien?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-06-12 22:15

Citat
Ups så forkert, det var regler i Kroatien

Det da os godt at vide, hvis man nu lige skulle køre en tur dertil!

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-06-12 22:23

Citat
hvis man nu lige skulle køre en tur dertil!

På knallert?
Så kan vedkommende jo håbe på at sommerferien varer til næste år (1400km)
og så skal man også hjem igen.....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-06-12 22:26

Citat
På knallert?

Ja, squ da, er det ikke knallert/scooter det handler om!?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-07-12 01:02

Knallert prøve:

Se godt på lygteføringen på denne knallert.

1: Er der korrekt lygteføring på denne knallert?
Ja Nej

2: Nej, knallerten skal have lys på hele døgnet – også i dagslys.
Ja Nej

Færdselslovens § 33a.
Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.
Undervisningsplanen 5.3.2

http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/knallertprove_lerervejledning.pdf

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-07-12 04:11

Kan vi ikke bare være enegi om at

DER SKAL VÆRE LYS PÅ Dyret - når den kører..

Kommentar
Fra : lham

Dato : 01-07-12 07:42

Har "veteran" - 26 år knallert 30 km uden nummerplade/reg.

Her mener jeg det betragtes som en cykkel med hjælpemotor ( og ikke et motorkøretøj) og derfor kun behøver have lys tændt efter samme regler som cykler ! Det er måske forkert /ændret for nylig ?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-07-12 11:05

Mig bekendt, har alle former for veteran køretøjer ''special'' status
og skal/ kan synes/ føres/ køres, som da den kom på gaden
Men om der så gælder andre regler for den type køretøjer om lys = tvivler på det,
hvis det er der - skal det bruges - efter de regler der findes idag.
Men det kan du selv søge på google efter...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-07-12 11:28

http://www.kandu.dk/spg162777.aspx#1868916

Du skal have kørelys på!

(1) Motorcykel kan være forsynet med to kørelyslygter.
(2) Særligt kørelys kan afgives af

- to kørelyslygter eller

- to kørelyslygter og én nærlyslygte (evt. med reduceret spænding).

6.12.041 Registreringspligtig knallert

(1) For registreringspligtig knallert gælder reglerne for motorcykel
6.12.042 Ikke-registreringspligtig knallert

(1) Ikke-registreringspligtig knallert kan være forsynet med én kørelyslygte.

http://www.sikkertrafik.dk/BogU/Knallertundervisning/Tal-og-fakta/Love-og-regler/Lovbekendtgoerelser-om-knallerter.aspx

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-07-12 10:05

Halloooo

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-07-12 10:07

Du skal have kørelys på!

(1) Motorcykel kan være forsynet med to kørelyslygter.
(2) Særligt kørelys kan afgives af

- to kørelyslygter eller

- to kørelyslygter og én nærlyslygte (evt. med reduceret spænding).

6.12.041 Registreringspligtig knallert

(1) For registreringspligtig knallert gælder reglerne for motorcykel
6.12.042 Ikke-registreringspligtig knallert

(1) Ikke-registreringspligtig knallert kan være forsynet med én kørelyslygte.

http://www.sikkertrafik.dk/BogU/Knallertundervisning/Tal-og-fakta/Love-og-regler/Lovbekendtgoerelser-om-knallerter.aspx

Kommentar
Fra : lham

Dato : 20-07-12 10:29

ang ikke registreret 30 knallert ( veteran) har færdselspolitiet telefonisk oplyst at eksisterene lys skal være tændt under kørsel.
Jeg er nu stadig i tvivl om det holder vand.