/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
kloaklugt
Fra : morling
Vist : 646 gange
20 point
Dato : 29-06-12 18:37

Vi bor til leje - vi har en kloaklugt, som er kommet i forbindelse med regn (tror vi). VI har tidligere oplevet denne lut, hvor den er forsvundet. Vi tror også, at dette har været i forbindelse med regn.

Vi havde en af viceværterne ude, som fandt et "skjult" gulvafløb, der var udtørret i bryggerset. Det er en uge siden, at det blev genopfyldt, men det har ikke ændret noget.
Luget har hele tiden kommet både fra bryggerset, køkkenvasken, muligvis fra kælderen.
Viceværten mente, at lugten nok kunne skyldes dette gulvafløb, og at det var årsagen til lugtgener i køkken og kælder såvel.
Men nu er mit spørgsmål- hvis det var det udtørrede gulvløb, burde lugten så ikke være væk nu.
Og i så fald, hvad kan det så være

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 29-06-12 19:36

Nu er jeg ikke VVS specialist.. Men gætter alligevel.

Det lyder jo underligt at noget som er udtørret skulle lugte ?

Men, når nu der har været så meget regn, så kan der ske det at der opstår et undertryk, som fjerner vandet i vandlåsen.
Så selvom det er blevet fyldt op for en uge siden...Så kan den massive regn altså være skyld i at der er kommet et undertryk, som igen har "udtørret" det skjulte vandløb.

Vandlåsen er der for at undgå lugt gener... Så hvis den "tørre ud" er der altså fri adgang til den dårlige lugt.

Du kan derfor prøve at fylde noget vand i det afløb som lugter dårligt.
Og så håbe at det vil fjerne problemet.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 29-06-12 19:37

Men der kommer nok en om lidt som ved mere om det end mig.. Men du kan da prøve =)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-06-12 20:29

Citat
Det lyder jo underligt at noget som er udtørret skulle lugte ?

Ja underligt lyder det - men sagen er den at alle afløb i huse har noget der hedder en "vandlås", og sålænge der er vand i den vandlås kan kloaklugte ikke komme ind i huset.

En vandlås ligner et S der ligger ned og hvis det ikke er tørret ud vil vandet ligge det S og spærre for lugte.
Afløb som jævnligt bruges vil normalt låse for lugeten.

Kraftigt sug fra fra hovedledningen (ved større regnskyl kan også tømme vandlåsen.

Kommentar
Fra : morling

Dato : 29-06-12 20:58

jeg har fyldt vand på hver dag siden - så altså der vand i, og den har ikke været udtørret siden

det er lidt underligt, at det bliver ved at lugte. Og det er jo også i de rum, hvor der ikke har været udtørret afløb, men hvor der er afløb og så fra krybekælderen.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 29-06-12 22:24

Altså.. Hvis det lugter,,, så er der en af de vandlåse som der ikke er vand i.... Ellers ville det ikke lugte.

HVIS det lugter,,,selvom du VED at vandlåsen er FYLDT med vand.. Så må der jo være en revne et eller andet sted.

I så fald skal dette repareres af en VVS mand. Huset kan jo få vandskade, hvis der kan løbe vand ud et sted, hvor det ikke skal.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 30-06-12 19:43

Bare lige en anden twist, hvis i bor til leje og i har en vicevært gætter jeg på at i bor i en ejendom med flere lejemål, og så kunne lugtgenerne faktisk kommer fra et af de andre lejemål, måske endda hvis et af dem står tomme i øjeblikket...

Melander

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 01-07-12 08:06

Hvilken etage bor i på? Det kan også være membranen i en evt. faldstamme.

Kommentar
Fra : morling

Dato : 01-07-12 15:16

nej, vi bor i et rækkehus - så det er ikke etagebygning.

Må lige prøve at kontakte viceværten igen, fordi jeg var også inde på den dag overfor ham, om det kunne være en utæthed.

Kommentar
Fra : freddie13bt

Dato : 06-07-12 13:52

Prøv at undersøge OM lugten kommer fra vandlåsen ved at tape den over eller lægge en pose blomsterjord over den.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 16-07-12 19:05

Ofte er vandlåse i gulvafløb så lille (f.eks. 5 mm vandssøjle) at låse er utilstrækkelig til at modstå naturlige trykændringer i kloak, når kloaksystem belastes af kraftigt regnskyld mm.
- Det er normalt ikke enkelt at forbedre vandlås, når gulv er bygget.
1. Man kan omgå problem ved at bygge udluftningsventil ind, hvor lidt kloakluft ikke genere
2. Du kan pladser en gammeldags kloak pumpe "Los Stinkos" oven på afløb hvorfra lugt kommer.
Og hvis lugten kommer fra håndvask afløb kan lille ekstra vandlås installeres.