/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Kørestol
Fra : LoneS
Vist : 539 gange
100 point
Dato : 29-06-12 10:21

Hej alle

har liget noget at spørge om.
Min datter sidder i kørestol og er lam fra brystet og ned. og hun er over 18år nu er de små hjul på kørestolen så slitte at de skal skiftes ud så hun ringet til hjælpemiddel centralen for at få dem udskiftet
da fik hun at vide at hun selv skulle betale for det. Ved godt at hun selv skal betale for dæk og slange på de store hjul.
kan de virkelige passe at hun selv skal betale for de små hjul også

Hilsen Lone

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 29-06-12 10:32

Ja vedligeholdelse af kørestole, EL-scooter m.m. skal brugeren selv betale.
Det er der faldet dom for.

vic200

Kommentar
Fra : LoneS

Dato : 29-06-12 10:36

ok tak vic200

skal hun så også betale for den pude hun sider på

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 29-06-12 11:10

Spørg kommunen. Ældre der har en el-scooter i dag og som er så gammel at den ikke kan repareres mere får ikke bare en ny. Hvis de er heldig betaler kommunen halvdelen og brugeren skal selv betale den anden halvdel. Der skal spares og det kaldes for et forbrugsgode. Det er luksus at have en el-scooter selv om man har dårlige ben.

vic200

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-06-12 11:17

Hej.
læs her :.

Citat
iEgenbetaling eller delvis tilskud

Som hovedregel opkræves der ikke betaling i forbindelse med bevilling af hjælpemidler, dog er der egenbetaling på ortopædisk fodtøj, forbrugsgoder samt drift og vedligeholdelse af hjælpemidler.
Der kan ligeledes være egenbetaling i forbindelse med frit valg.r

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 29-06-12 14:23

Hvis man har fået bevilget et handikapkøretøj under hvilkår hvor kommunen står for reparation med undtagelse af dæk og slange, kan de ikke bare lave det om. jeg har elscooter fra den tid, så kommunen reparerer stadig min elscooter(fordi kommunen ejer den). Og min kommune har måtte levere elscooter til folk der ikke har andet end deres pension og klagede, selv om de først sagde de selv skulle betal halvdelen.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 29-06-12 14:46

Hjælpemidler (SEL §§ 112 & 113)

Reparation og vedligehold

Reparation af hjælpemidlerne er kommunens opgave. Kommunen kan altså ikke stille krav om, at du selv skal skifte specialbatterier osv. Borgeren skal selv betale for 1 sæt nye dæk og slanger til kørestolen om året. Er der brug for mere dækker kommunen.

Vedligehold af hjælpemidlet er din opgave som borger. Det betyder i det daglige almindelig rengøring og forsvarlig opbevarelse af hjælpemidlet, så det ikke bliver beskadiget.

Sådan står der på dansk handicap forbunds hjemmeside..

vi har selv en datter med kørestol.. og der er der det samme, et sæt dæk og slange om året.. de små hjul foran er lidt specielle, da de er af massiv gummi, betragtes ifølge serviceloven ikke som en slid del, og derfor skal kommunen betale for en udskiftning af disse.

Melander

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 29-06-12 14:55

folk i kommunerne tænker går den så går den. De prøver at slippe for at betale, og håber at brugeren ikke kender reglerne eller ikke orker at klage.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 30-06-12 12:21

Jeg har ikke nærlæst vores papir på stolen til vores datter, men vi ville klage

Inden du klager for det kan gøre samarbejdet sammen med kommunen en del sværer, så få jeres handicap organition til at hjælpe med at skrive en brev I kan sende eller aflever personligt med det skal være fra jeres datter, det hjælper gerne.

Held og lykke og jeg sender en en god potion tålmodighed til jer.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-07-12 09:41

Man skal lige læse hele § 113:
Stk. 6. Socialministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte nærmere regler om

1) afgrænsningen af de forbrugsgoder, der kan ydes hjælp til, og adgangen til genanskaffelse, og

2) i hvilket omfang modtageren selv skal betale en del af udgiften til reparation og drift af et forbrugsgode.

Netop stk. 2, blev ibrugtaget for 3-4 år siden, men det er op til kommunen, hvor grænsen går. Om det er blevet billigere, kan man være i tvivl om, for netop som vic200 rigtig skriver, så får de en ny el-scooer, hvis det er for dyrt, at rep. den gamle. Før hen blev de rep. Der hvor jeg arbejde, rep vi diverse hjælpemidler og hospitalsudstyr til udsendelse til U-lande. Det vi fik for år tilbage, var ofte i meget ringe stand eller slidt op, men efter de nye regler, så fik vi mange ting, som var i betydlig bedre stand - så der må være købt/givet nye ting, så det kan ikke være blevet billigere.

At kommunen ikke vil betale for udskiftning af de små hjul er for dårligt, mens man rep. havde man et hav af reservedele fra de stole, hvor andre ting var blevet kasseret for, men nu skal de købe nye hjul hjem, og så bliver det til en udgift - i stedet for en service!