/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bil har svært ved at starte - batteri?
Fra : mostmighty
Vist : 439 gange
100 point
Dato : 28-06-12 22:49

Jeg har igennem nogle uger haft et problem med bilen. Når man drejer nøglen risikerer man at den bare står og klikker og ikke vil starte.

For nogle dage siden fortsatte den med det trods flere forsøg og var nødt til at tilkalde autohjælp. Han sagde, at der bare skulle strøm på batteriet. Men han kunne umiddelbart ikke forstå, hvorfor den var løbet tør, for ifølge de målinger han lige kunne stå og tage, så var der ikke noget galt med batteriet.

Men hvad kan der så være galt?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-06-12 23:19

det kan være en ledning der ikke har ordentlig forbindelse. tjek ledningerne på batteriet om de sidder ordentlig fast.
det kan også være startrelæet, men så plejer den at være helt død.
ellers må du igang med at kigge alle ledninger og forbindelser efter.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 28-06-12 23:59

Det kan være den tykke ledning der går fra relæet og ind i starteren, den er måske irret væk.

Jes

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-06-12 00:24

Undersøg især stelledningen .

Især den mellem motorblok og chassise er man tilbøjelig til at glemme. Den er også returledning for starteren.

Det kan også være generatoren , kul, diodebro , eller regulator som er defekt. Så lader den ikke ordentligt. Stol ikke for meget på ladelampen.

Endelig kan loftslampe eller bagagerumslampe stå og lyse konstant og langsomt aflade batteriet.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 29-06-12 02:23

Som sagt tjek alle lenninger til og fra batteriet, for den aflader strøm, strømmen går et forkert sted hen.
alan57

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-06-12 07:28

Defekt startrelæ

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-06-12 10:19

Hvis det var et defekt startrelæ ville det ikke virkr med almindelig starthjælp fra fremmed batteri.

Når det hjælper er det fordi bilens eget batteri ikke kan. Fejlen kan være i batteriet , eller i generator /regulator/ledninger, som skal oplade det.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 29-06-12 19:09

Som andre allerede har foreslået: Kig grundigt på forbindelserne. Steforbindelsen kan du teste med et startkabel fra minuspolen på batteriet og til et sted på motor eller gearkasse. Hvis bilen starter problemfrit med det, har du fundet fejlen, - og så er løsningen lige for: Et eller to stelkabler mellem batteri / karosseri og motor.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 29-06-12 19:47

Bilen vil altså gerne starte nogle gane ? Og uden problemer ?

Det kan lyde som om det er din starter den er gal med.
Dvs, der er et dødt punkt på starteren, og derfor vil bilen godt starte nogle gange, og andre gange ikke.

Du kan sikkert have held med at skubbe den i gang.
Hvis du ved hvor starteren sidder (eller kan få en til at vise dig det) Så kan du også have en jernstang med i bilen.. Og vil bilen ikke starte, så slå hårdt på starteren nogle gange.
(Dette skader på ingen måde motoren. Det der sker et, at starteren bliver slår hen på et andet "tandhjul" som forhåbentlig virker, og bilen kan derefter starte)

Det er meget normalt at stateren går i stykker.
Jeg vil ikke anbefale at købe en brugt starter hvis du vil beholde bilen i mange år endnu.
For så skal den bare udskiftes igen om 2 år.
At udskifte starteren er ikke raket videnskab, og din lokale mekanikker kan sikkert klare det.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 29-06-12 19:50

PS.

Lad være med at sid i bilen og forsøg at starte den 100 gange.
Så risikere du bare at den også løber tør for strøm.

Klik ? = ud og slå på starteren.
Klik igen ? = Slå på starteren lidt mere.
klik igen ??? = Skub bilen igang.

Virker stadig ikke ? Skift din starter.... Det er jo ikke til at holde ud.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 02-07-12 21:31

Hvad vil det koste at lave, hvis det er starteren, den er gal med?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 02-07-12 22:44

Det kommer an på om vi snakker værksted, eller du selv vil forsøge dig ?
Du kan sikkert finde en brugt starter hos en ophugger til 2 - 300 kr og det er ikke den store opgave, at skifte selv. Den sidder sikkert med to eller tre bolte og et par kabler, der skal flyttes over.
Husk, at pille + kablet af batteriet som det første. Så flytter du kablerne et for et og i med "dyret".
Den skal spændes så den sidder ordentlig fast. Max. en times arbejde og billigere end hvis du først skal ha` en tid, have flyttet bilen på værksted og betale timepris.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 05-07-12 02:03

noget tyder på et dårligt startrelæ