/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Fræsermotor til gokart.
Fra : dayworker24
Vist : 565 gange
300 point
Dato : 28-06-12 00:43

Hej. Jeg ved godt spørgsmålet har været oppe før, men jeg prøver lige igen.

En kammerat og jeg er ved at forberede os på at bygge en gokart. Vi har en 7 hp motor med vandret aksel, men vi kan ikke greje hvordan vi får en kobling på. Vi havde en tanke om at sætte det sammen på samme måde, som på en fræser (hvor man strammer en rem op, og derved sætter hjulene i bevægelse) Men kan det holde til det? Og vi er også mere til tanken om kædetræk da vi tror denne læsning er mere holdbar.
Har så læst om centrifugalkobling, men jeg kan ikke lige se hvordan vi sætter den imellem motoren og drivakslen :/
Skal den bare direkte på motorens aksel og så fungere den ved at trække når omdrejningerne bliver høje nok ?

Nogen der har nogle ideer til hvordan koblings problemet kan løses, eller måske et kvalitativt bud på dette ;)

Mvh Kenneth.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-06-12 11:02

http://www.daxshoppen.dk/original_skyteam_125_ccm_skyteam_motorcykelmotor_0_tilbeh%C3%B8r-p-364.html

Det er nemmere at bruge en komplet maskine med gear og kobling. Centrifugalkobling kan skaffes men koster. At lave det med en rem og en remstrammer holder ikke specielt godt. Og remmen skal være egnet til at knække "den gale vej". Altså de temmelig dyre remme der anvendes på plæneklippere.

En andet meget egnet motor er en Puch maxi motor. Plumben ud af den og du har 3,5 hk.

Vi havde som drenge en med en Vespa scooter motor. Vistnok 250 cubik. Den kunne sateme køre særdeles stærkt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-06-12 20:08

En A rem vil da godt kunne trække.

To A-remskiver og en rullestrammer, så tager remmen fat.

Den vil ikke slippe sit tag helt, når rullen er fri men med lidt bremse, "skøjter" den bare henover.

Dette er en idé, og ikke direkte afprøvet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-06-12 21:45

A-remme er ikke egnet til remstremmere. Og du vil ret hurtigt "høste" remmen når du har slip. Ligeledes får du ret kontant indkobling. På en havetraktor med 6 km/h er du nok lidt ukritisk. Med en gocart der måske kan rende mere end de ti-dobbelte ville jeg ikke bryde mig om remtræk.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 28-06-12 23:17

Hvor svært tror i det er at få en kobling til en briggs & stratton?
For det ville være at foretrække. Og tror i den er svær at sætte på?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-06-12 07:35

Centrifugalkoblinger er normalt noget ret simpelt. Men hvor, aner jeg ikke. Mit bedste bud, er at forsøge med en kontakt til en af gokartbanerne (Odense, Esbjerg eller Århus). Nu bruger de så godt nok Honda maskiner, menæhh mon ike de kunne hjælpe med en reservedel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-06-12 09:52

Nåe ja - men jeg regnede da med at hastigheden bliver justeret med speeder og ikke med tilkobling, sådan at der først tilkobles og så sættes der fart på.

Til dit spørgsmål om remtræk kan holde..........ja remme kan trække temmelig meget.

Nå, men det var nu ikke for at diskutere, men bare for at hjælpe.

Hilsen fra en gammel maskinarbejder MM, som har lavet lidt af hvert gennem tiden.
Eyvind.