/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Low Carb - hvad gør jeg forkert ??
Fra : ForandringPåVej
Vist : 1050 gange
20 point
Dato : 22-06-12 10:57

Hej derude.

Jeg har nu i en uge kørt Low Carb kur - endnu helt uden resultat ??! Jeg er godt klar over at jeg er lidt utålmodig, meeen syntes at kunne læse rundt omkring på nettet at der allerede skulle være resultat efter første uge...

Jeg har printet div. lister ud om hvormange kulhydrater der er i hvilke råvarer, og styrer helt godt udenom brød, ris, pasta, kartofler og andet med stivelse/kuldydrater i. Ligeså med sukker, som jeg erstatter med stevia - som, efter hvad jeg har kunnet finde ud af, er det eneste sukkererstatningsprodukt der ikke, som sukker, er ren (100%) kulhyderat. Stevia har "kun" 55% pr. 100 gr - men da det er hvinende sødt, bruges der ikke meget pr. gang. Frugt holder jeg igen med, spiser dog melon, æbler og jordbær - men i små mængder.

Jeg spiser tre hovedmåltider plus min. tre mellemmåltider. Mellemmåltiderne er ganske små og kan bestå af skyr med krydderier - chili, kanel eller vanilie evt. med lidt mandler i, eller 1 gulerod eller en lille håndfuld nødder - evt. vendt i rå kakao, ingefær og/eller chili.

Hovedmåtiderne kan feks være en salat med salat, tomat, lidt gulerod, lidt melon, cheddarost, lidt ristede mandler eller cashews, lidt løg, lidt æble, lidt ærteskudnibs og citronolie. Til salat spiser jeg gerne et par skiver pålæg til - roastbeef, kogt skinke eller kyllingebryst. Tun eller æggesalat med græsk yougurt 10%, mayo, lidt tomat og løg samt chili. Eller kyllingefrikadeller med fløde, lidt løg og krydderier (Chili, timian, rosmarin, cayenne). Røræg, omelet med fløde og lidt grønt (champignon, salat, cheddarost, en smule rød peber).

Jeg drikker masser af vand i løbet af dagen, chili-the og kaffe (1 støget tsk i stort glas med minimælk i). Ingen saft, erstatningssukker eller anden tilsætning.

Tager tre silicatabs, 2 fiske olie og 2½ skefuld HUSK hver dag.

Jeg cykler 12-15 km om dagen 3 dage om ugen - og holder en gennemsnitsfart på 23-24 km/t...så det går ikke !! langsomt !

WTF gør jeg forkert ?????

;o( Gry

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-06-12 15:10

Low Carb er et modefænomen.

Det er dumt at erstatte de sunde lange kulhydrater i rugbrød, kartofler mv. med fedtholdige kaloriebomber som æg og nødder.
Det taber du dig ikke af.

Det er også domt med fiskeolie samtidig med æggenes og visse af nøddernes mættede fedt.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-06-12 16:07

Citat
WTF gør jeg forkert ?????

medmindre du er alvorlig syg,... indtager du flere kalorier end du forbrænder,
det er ganske vist,...

sæt et skjult kamera op i dit køkken, og send videoen herind,
så kikker vi lige på hvor og hvornår...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-06-12 16:18

Du spiser for meget

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 22-06-12 17:15

Det er en dum ide at undgå alle former for kulhydratholdige madvarer. Du indtager muligvis for meget fedt, prøv at noter ned det du spiser og gå ind på nettet og se hvor meget fedt du indtager. Du kunne f.eks bruge siden Madital.dk , hvis du ikke kender den.
En stor mængde fiberkost er vældig godt at indtage, det er sundt for kroppen og godt for fordøjelsen og du undgår at spise det du bliver fed af.
Du skriver iøvrigt ikke om din vægt, men hvis du er undervægtig er det også svært at tabe sig.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 22-06-12 19:37

Hej Gry

du skal ikke bruge den kur der, den holder ikke i længden, det du skal er en general ændring af din kost, spis det du plejer og skriv så ned hvad det er, for en uge f.eks. og så vil du kunne se hvilke ting i din kost der giver dig for meget fedt og for sukker(kulhydrater) så erstatter du de ting med grønt og frugt, men mest grønt,, for meget frugt er heller ikke godt..

så er der din cykling, det er sådan set fint nok, men du kunne såmen cykler 200 km om ugen og det vil ikke virke hvis ikke din puls er oppe, du skal ligge cirka 5 til 10 % under din maks puls, der forbrænder du mest.

og husk hurtige vægttab holder ikke i længden, det er de seje lange træk der holder fordi du dermed også har bedre chance for at dine nye kostvaner holder ved..

Melander -40 kilo

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-06-12 19:46

Jeg skal bestemt ikke løfte pegefingre, for jeg har faktisk selv sat skub i vægttabet med den kur / kostomlægning, som er gået helt amok i Sverige, men som vi sjovt nok ikke hører så meget om i Danmark. Den hedder LCHF, og masser af mennesker har tabt sig ved den.
Du skriver ikke, om du rent faktsik er overvægtig? Hvis ikke du er, så skal og kan du ikke tabe dig. Men vil du prøve at spise Low Carb, så skal du også undgå grøntsagerne, der vokser under jorden. Dvs gulerødder, pastinakker m.m. Jeg synes ikke, det virker som om, du får protein nok? Der er væsentlig flere grøntsager i din kost, end der er kød, fisk og ost? Det er ikke let at ændre på vores danske indstilling, hvor vi er blevet tudet ørerne fuld af at vi skal spise en masse grøntsager, men prøv i bare en uge at spise flere proteiner. Hvis du forstår svensk, så er der en mængde gode hjemmesider med gode råd og opskrifter.
I øvrigt er de danske vægtkonsulenter gået med på idéen, for også de har oplevet positiv effekt af at spise mere kød og fisk.

Kommentar
Fra : ForandringPåVej

Dato : 22-06-12 20:55

Hold da op - det havde jeg godtnok ikke regnet med...så mange svar på så kort tid, sikke en flot modtagelse !! Tak til jer alle sammen !!!

Jeg er jo godt med på alle de gode gamle kostråd og tanker - jeg er bare faldet over den selvsamme kur som Pifo beskriver, og som min søster har tabt rigtigt - rigtigt - mange kilo på. Men det er jo tænkt som en kur i en kortere periode - for mig ihvertfald - men med en adoption af færre, men sundere kulhydrater fremefter, flere grøntsager og mere af det gode fedt efter følgende vægttabet.

Jeg er ikke som sådan overvægtig, vil bare gerne af med lidt maveflæsk og bløde inderlår - og i samme mundfuld, ændre sukkerblæveret til et lidt mere fast kød som følge af de gode olier og vitaminer.

Jeg vejer 76 kg og er 176 cm.

Mht mit cykleri - jeg skulle mene at jeg ikke kan få pulsen højere op...jeg er nemlig slet ikke i stand til at cykle stille og roligt. Elsker at give den gas - min maks km/t er 45,9 og min min. er på 20/21men det er lige de første 1½ km fordi jeg har et knæ der brokker sig lidt og lige skal i gang.

Jeg havde også selv overvejet om jeg fik for lidt proteiner ifht LCHF - og jeg er helt sikkert lidt fedtforskrækket...Har lige indkøbt bacon til i morgen tidligt - nu skal den have hele armen

Jeg holder meget igen med rodfrugterne - det jo også svært at se hvormeget jeg rent faktisk får indenbords når jeg ikke har skrevet mængderne her - jeg syntes bare det ville blive så omfattende...Og det fører mig frem til, Pifo, kan man spise for meget på LCHF - sålænge man holder sig til de anbefalede fødevarer ??

Endnu engang, tusinde tak for alle jeres svar - vildt rørende !!

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-06-12 21:05

Idéen med LCHF er jo (skræmmende nok) at man spiser en del fedt, f.eks. piskefløde og flæsk er tilladt, og det mætter så meget, at man bliver rigelig mæt. Kan man spise for meget? Tja, det kan man vel altid, men hvis man holder sig helt strengt til "reglerne", så er det ikke noget problem. Jeg tror at du i forhold til en rendyrket LCHF stadig spiser for mange kulhydrater. Pas på de skjulte kulhydrater som f.eks. mel.
Hvad spiser du til morgenmad? I følge LCHF, så spiser man æg og bacon, omelet o.lign.
Yoghurt med müsli er forbudt, og det samme er knækbrød o.lign.

Kommentar
Fra : ForandringPåVej

Dato : 22-06-12 21:36

Vil det være formeget at liste de seneste tre dages indtag mon ?? Jeg prøver...
TIRSDAG Morgen: Smoothie (til tre pers) 5 jordbær, 2 friske skiver ananas, 1/5 melon (lille af slagsen), græsk yog. 10%, minimælk, 6 mandler, stevia, vanilje. Mellemmåltid: 1 kyllingefrikadelle Rest fra dg før) Hele frikadelleportionen lavet af: 900 g kyllingefars, 1 lille løg, fløde, lidt cashews og mandler, 1 æg, chili & cayenne. Frokost: æggesalat (til to) 3 æg, græsk yog. 10%, mayo - en ordentlig klat !, 3 minitomater, en lille smule løg revet, chili. Hertil 3 skiver roatsbeef. Mellemmåltid: 10 ristede mandler vendt i kokosolie, rå kakao (Den gode !!) og lakridsrodspulver. Aftens: Salat bestående af lidt jordbær, lidt tomat, lidt løg, avocado, salatblade og citronolie + spicy grønne bønner: grønne bønner, græsk yog. 10%, cayenne & chili + 3 kyllingefrikadeller. Sen aften: 1 gulerod.
ONSDAG Morgen: røræg af 2 æg & fløde hertil 4 tynde strimler rød peber, 5 champignon stegt i kokosolie & smør, 2 bjælker cheddarost, salatblade til. Mellem: Mandler vendt i råkakao og ingefær Frokost: 2 store skiver skinke, den ene smurt med philadelphia, 2 bjælker cheddarost, 4 små strimler rød peber, 1 lille stk melon. Samt ½ dl skyr med 5 mandler, råkakao, ingefær og lidt stevia. Mellemmåltid: knap 1 dl skyr som til middag + 1 gulerod Aften: Salat (delt op i 3 port.) 4 bjælker cheddarost, 2 gulerødder, et stykke rød peber, en lille håndfuld pinjekerner, ærtetopskud, en lille skive melon, 1 lille æble, salatblade og citronolie. Hertil 2 skiver roastbeef og 2 skiver skinkepålæg. Mellemmåltid: 2 skiver kyllingepålæg den ene m. philadelphia.
TORSDAG Morgen: Citronfromage af græsk yog. 10%, fløde, revet citronskal, citronolie, vanillie og lidt mandler. Frokost: Salat som i går aftes Mellemmåltid: En håndfuld cashews. Eftermiddag: (Havde gæster) 3 jordbær, lidt melon drysset med ristet kokosmel og lidt ristede cashews. Aften: Rejesuppe (2 pers i 2 dg) af en pose store frostrejer, lidt rød peber (Indtil nu er alt det nævnte røde peber taget fra en og samme peberfrugt !!) 2 friske skiver ananas (Indtil nu er alt det nævnte ananas taget fra samme frugt!) 7 champignoner, kokosmel, fløde, chili og limesaft. Samt (Ny portion af 900 g) kyllingefrikadeller m. hvidløg, fløde, oregano og timian stegt i kokosolie + smør. Samt auberginesmat - (delt af tre voksne i 2 dage) 2 auberginer, 3 meget små løg fra haven inkl det grønne, 2 ds flåede tomater og hvidløg. Mellemmåltid: Is ca ½ dl af fløde, græsk yog. 10%, kokosmel, vanilie stevia og en anelse ahornsirup...

Puha en omgang - håber ikke I er ved at brække jer over alle ordene

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-06-12 21:48

Det ligner i hvert fald ikke LCHF. Du spiser meget sød frugt (ananas og jordbær) og så spiser du de lette mælkeprodukter, jeg mener ikke at man må spise yoghurt på LCHF. når du skriver 3 skiver roastbeef, er det så tynde pålægsskiver eller lidt tykkere middagsskiver?

Du skal vende kostpyramiden på hovedet og have mere protein i forhold til kød, fisk, ost og æg. Og så skal du spise mindre af det grønne. For mig lyder det som om du stadig forsøger at spise en masse grønt? Men måske tager jeg fejl?

Prøv at kigge på nogle af de mange hjemmesider, der findes om LCHF. Der er stadig flest i Sverige, men Norge er også med på bølgen, og det er måske lidt lettere at læse.

Kommentar
Fra : ForandringPåVej

Dato : 22-06-12 21:57

Jeg tror du har ret...!

Mht. yog. så har jeg forstået at man må spise ubegrænset af alle mejeriprodukter ??

Jeg skærer lidt i min frugt, sætter fedtprocenten op og mængden af protein (Sidder faktisk lige og guffer en pose flæskesvær - rimeligt kvalmt...) - og så må jeg drosle det grønne lidt ned også. Bliver svært, men hvis det er det der gør forskellen - so be it

Tusinde tak for dine ord Pifo - som jo lidt bekræfter min egne (mis)tanker !! Jeg vil gå videre i min research på nettet !!!

Kommentar
Fra : ForandringPåVej

Dato : 22-06-12 21:58

Ps. Ville ønske jeg kunne give dig mere end mine sølle 20 opstartspoint...Har ikke helt fattet det her pointsystem endnu - ej heller egentligt hvordan jeg får givet dig dem...

LOL

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-06-12 22:30

jeg kan se, at der er flere LCHF sider, hvor Yoghurt indgår i kosten.
Et eller andet sted har jeg læst at det er de syrnede ting, man skal undgå, men jeg husker ikke hvor jeg har set det. Husk dog at det ikke er den fedtfattige, du skal vælge.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 20 point
Dato : 22-06-12 22:31

forresten accepterer du et spørgsmål, ved at klikke på "accepter" i højre nederste hjørne af svaret, du godkender.

Godkendelse af svar
Fra : ForandringPåVej

Dato : 22-06-12 22:47

Tak for svaret pifo

Kommentar
Fra : Victoriawild

Dato : 08-10-12 09:42

hej søde.

jeg har været lidt i samme situation.

kontakt ham her på www.mikawilliam.dk

han kan kun anbefalles og koster ikke meget.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-10-12 10:18

Citat
hej søde.

jeg har været lidt i samme situation.

kontakt ham her på www.mikawilliam.dk

han kan kun anbefalles og koster ikke meget.

Er du i gang med et reklamefremstød??? Det er ikke hensigten med Kandu!!

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-10-12 11:57

Jeg vil anbefale siden: http://www.naturligslankekur.dk/ , den er gratis. Her har du en mand der selv har prøvet det. Han ved hvad han snakker om.

Kommentar
Fra : CASKCL102

Dato : 06-11-12 16:37

Efter min overbevisning virker slankekure altså aldrig rigtig i længden. Det er da bedre at prøve at lægge sine kost- og motionsvaner om, permanent. Det kan du jo sagtens få hjælp til.
Det kan nemlig synes lidt mere uoverskueligt at gå i gang med at omlægge sine vaner permanent, ift. at følge en slankekur, der dikterer hvad du skal spise hver dag. Men jeg kan varmt anbefale at bruge Slankedoktor.dk - det hjalp i hvert fald for mig. Her får du hjælp hvad end dine spørgsmål handler om kost eller motion. Prøv at læs her, hvad SlankeDoktor står for: http://slankedoktor.dk/artikler/vejleder/4209/din-online-dietist-er-slankedoktordk-.aspx?utm_source=2012_45_NB_motion&utm_medium=email&utm_campaign=onlinediætist_link?ReturnUrl=&utm_source=kandu&utm_medium=blog&utm_campaign=4209 _link
God fornøjelse.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-11-12 18:14

Citat
Efter min overbevisning virker slankekure altså aldrig rigtig i længden. Det er da bedre at prøve at lægge sine kost- og motionsvaner om, permanent.

Low Carb er nu ikke at betragte som en kur, men er rent faktisk en kostomlægning, hvor man forsøger at undgå de hurtige kulhydrater. I særdeleshed sukker, hvidt brød, ris, pasta og kartofler.

På mange mennesker, som lider af sukkersyge, hjælper det godt at spise sådan. Og det er ikke ment som en kur men som en permanet kostomlægning.

Kommentar
Fra : CASKCL102

Dato : 12-11-12 15:39

Til pifo:

Du kan have ret i at Low Carb ikke er en kur, der fik jeg måske formuleret mig lidt hurtigt - men jeg mener bare at der er en nemmere måde at tabe sig på, som ikke inkluderer, at man skal undgå tng som pasta og kartoffler (som jeg i hvert fald ville have svært ved at undvære) - og det var derfor at jeg søgte hjælp hos SlankeDoktor, hvor deres kostomlægning gav langt mere mening, og krævede mindre af mig, så at sige.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-11-12 16:18

Denne tråd må vist være til ende. Hvor meget vejer du egentlig og hvor høj er du?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 12-11-12 16:22

Citat
og det var derfor at jeg søgte hjælp hos SlankeDoktor, hvor deres kostomlægning gav langt mere mening, og krævede mindre af mig, så at sige.

Det er fair non. Personligt har jeg været meldt til hos slankedoktor et par gange, og det har så bare ikke passet til mit temperament. Sådan er vi jo så forskellige

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-11-12 16:23

Du kan løse hele dit problem, hvis du først og fremmest lægger dine kost- og motionsvaner om. Så kommer alt andet derefter. Men hvor meget vejder du egentlig og hvor høj er du?