/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Stougård Glud
Fra : aase48
Vist : 1488 gange
199 point
Dato : 20-06-12 20:34

Hej
En af min mands aner er Jørgen Sørensen f.ca.1774 og gift med Bodil Therkildsdatter 1.november 1800. Jeg tror, at denne Jørgen Sørensen er søn af Søren Jørgensen Stougård fra gården Stougård i Glud, men jeg kan ikke få det verificeret. Ved FT 1834 bor de på et boelssted i Vester Bisholt, og det gør de også i 1840. Jeg kan ikke finde dem i FT 1801, men da burde de da være der, for de er gift i Skjold kirke i 1800. Ved nogen noget, eller hvis nogen kan hjælpe, vil det være dejligt.
Aase

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-06-12 20:45

Her?

Glud sogn, Bjerre herred, Vejle amt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-06-12 20:50

Men Vester Bisholt er jo ikke i Glud men i Skjold sogn:

http://da.wikipedia.org/wiki/Skjold_Sogn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-06-12 20:57

Er det den her familie det drejer sig om?

Vejle, Bjerre, Glud, Glud Sogn, Bidsholt Bye, 7, FT-1787
Søren Jørgensen 54 Gift Hosbonde Bonde og Gaardmand
Maren Hansdatter 43 Gift Madmoder
Jørgen Sørensen 11 - Deres Søn
Hans Sørensen 4 - Deres Søn
Karen Sørensdatter 6 - Deres Datter

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-06-12 21:05

Og gifter han sig med Bodil her? Uægte barn??

Vejle, Bjerre, Skjold, Schiold Sogn, Wester Bidsholt, 11, FT-1787
Mads Jensen 50 Gift Mand Bonde og Huusmand
Maren Hansdatter 46 Gift Hans Kone
Bodil Therchelsdatter 8 - et uægte Barn

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 20-06-12 21:26

Hej alle
Ja, der var noget med at en del af Stougård å i Glud sogn og en del lå i Skjold sogn. Og ja til FT 1787. Det er Søren Jørgensen med sin kone nummer 2. Den første hed Karen Pedersdatter, og det er hende, der er mor til Jørgen (som måske er min mands ane) Der kan jo være født en anden Jørgen Sørensen i Skjold, eller også er han slet ikke født i Skjold. Han dør før 1845, så jeg kan ikke se, hvor han er født.
Det er helt sikkert, at min mands ane Jørgen Sørensen blev gift med Bodil Therkildsdatter, der var et uægte barn og født i Tyrsted sogn.
Aase

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-06-12 22:06

Tyrsted er jo slet ikke Bjerre men Hatting Herred, her en mulig slægtning?

Vejle, Hatting, Tyrsted, Thyrsted by, gaard, 12, FT-1845
Peder Jørgensen 64 Gift gaardmand og sognefoged her i sognet
Karen Marie Andersdatter 52 Gift hans kone her i sognet
Jørgen Pedersen 29 Ugift deres børn, forstanden berøvet fra barndommen her i sognet
Anders Pedersen 27 Ugift deres børn her i sognet
Jens Pedersen 25 Ugift deres børn her i sognet
Hans Peter Pedersen 16 Ugift deres børn her i sognet
Therkild Pedersen 14 Ugift deres børn her i sognet
Karen Marie Pedersdatter 14 Ugift deres børn her i sognet

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 20-06-12 22:20

Hej Svend
Bodil Therkildsdatter er født i 1856 i Tyrsted, som ganske rigtigt ligger i Hatting Herred. Hendes mor hedder Anne Marie Nielsdatter og hendes far Therkel Jørgensen. De blev aldrig gift med hinanden.
Aase

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-06-12 22:34

Godt Aase,
du har jo meget mere information end du videregiver i dit spørgsmål.

Som jeg plejer at sige: Kom staks med alt det I ved,
ellers bruger alle vi andre jo tid på at finde det samme...

Mærkeligt, jeg finder dem heller ikke i den store folketælling 1801,
Bodil kan jo der hedde Jensen efter sin adobtiv far?
Men Jørgen må da være en Sørensen, hvis altså det er ham hun gifter sig med??

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 20-06-12 23:12

Hej Svend
Ja, jeg har rigtig mange informationer, men jeg synes jo heller ikke jeg kan starte med en hel roman.
Men det er nu også mest Jørgen Sørensens forfædre jeg er nysgerrig efter at vide noget om. Bodil kaldes i alle andre FTèr Therkildsdatter, men det staves meget forskelligt, så det burde være nemmere at lede efter Jørgen Sørensen, men ham kan jeg heller ikke finde. De findes begge 2 på FS, men det er kun med deres vielse, der er ikke rigtig nogle oplysninger om dem.
Aase

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-06-12 18:38
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-06-12 18:46
Kommentar
Fra : aase48

Dato : 22-06-12 13:25

Hej svend
Ja, her står der rigtig mange spændende ting om familien fra Stougård, men jeg er stadig ikke sikker på, at den Jørgen Sørensen, der er omtalt her, er den Jørgen Sørensen, der er gift med Bodil Therkildsdatter. Det virker meget sandsynligt, men jeg mangler beviset.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-06-12 21:51

fra denne adresse kan det være din
http://www.lokalarkiverne.dk/zacho/boller.htm
1568. Anne Marie Nielsdatter i Tyrsted 14-9-1803, s. 331 b. E: Jørgen Andersen. 1. ægt. m. [Therkild]…. 1 B: Bodil Therkildsdatter g. m. Jørgen Sørensen, [Vester] Bisholt. 2 ægt. m. Rasmus Knudsen, se lbnr. 1507. 2 B: Anne 12, Mette Marie 9. FM: Hans Hansen, Tyrsted, Jørgen Sørensen, [Vester] Bisholt.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-06-12 16:58

http://www.lokalarkiverne.dk/zacho/jensgaard.htm

3333. Karen Pedersdatter i [Øster] Bisholt 10-1-1778, s. 4 a. E: Søren Jørgensen Stougaard. B: Niels 7, Jørgen 3. 1. ægt. m. Niels Rasmussen, se V. & N. lbnr. 487. 4 B: Rasmus 21, Peder 20, Anne 15, Margrethe 11. FM: MORBROR: Søren Aagaard, Alsted, MORBROR: Poul Pedersen, Hedensted, FARBROR: (1. ægt.) Søren Rasmussen, Hedensted. Se lbnr. 3392.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-06-12 17:04

http://www.lokalarkiverne.dk/zacho/jensgaard.htm

3392. Søren Jørgensen Stougård i Øster Bisholt 11-10-1796, s. 107. E: Maren Hansdatter. LV: BROR: Søren Hansen Nørgaard, Sønderby. B: Hans 13, Karen 17. 1. ægt. m. Karen Pedersdatter, se lbnr. 3333.1 B: Jørgen 22. FM: Jørgen Rasmussen, Over Glud, Søren Jensen Koldsgaard, [Øster] Bisholt.
Søren Jørgensen Stougaard.3406. Jens Knudsen i Øster Bisholt 4-10-1802, s. 163. E: Bodil Jørgensdatter [Stougaard]. LV: Jørgen Sørensen, Bisholt. B: Maren 3, Jørgen 7 uger. 1. ægt. m. [Maren Hansdatter], se lbnr. 3396. FM: FARBROR: Anders Knudsen, Glud. Se lbnr. 3394, 3417 & 3426.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-06-12 17:21

Vejle Glud - Hjarnø 1760 1780
fødte opslag 185 - 1775
Søren Stougårds søn jørgen født osv
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-06-12 17:31

Vejle Glud - Hjarnø 1760 1780
døde opslag 223 død karen pedersdatter 1777 søren staugaards hustru af bisholt
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 25-06-12 19:18

Hej Senta
Det var en masse oplysninger, du har fundet, og de ser ud til at være helt rigtige. For mig ser det ud som om, det er Søren Jørgensen Stougårds søn, der er min mands ane, men er der stadig en lille usikkerhed, eller er det bare mig, der er hys Der kan jo i realitreten være født en anden Jørgen Sørensen et andet sted i Danmark. Jeg ved jo ikke, hvor han er født.
Jeg har også kigget på hans børns navne for at se, om de kan bekræfte hans forbindelse med Stougård. De hedder: Karen Marie, Mette Marie, Ane, Søren, Ane Marie, Therkild, Maren, Mads, Hans, Anne Cathrine og Karen.
Jeg forstår ikke, hvorfor han ikke har en søn, der hedder Niels, som den bror, der åbenbart dør ret ung før faderen dør i 1797.
Det var vist en masse nye spørgsmål.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-06-12 19:47

Vejle Skjolde 1797 1814
opslag 15 finder du jørgen og bodil gift--- begge af bisholt

den jørgen der er født 1775 har en far søren staugård og en mor karen pedersdatter, det ser du ved
karens død .
hvorfor mener du det evt. kan være den forkerte jørgen du har fat i ?

senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 25-06-12 20:35

Hej Senta
Det ved jeg ikke rigtig. Men jeg har læst i Min jyske Slægt, at Søren Jørgensens ældste søn Jørgen Sørensen overtog Stougård. Hvorfor kaldes han så alle steder "boelsmand"? Hvorfor kaldes han aldrig Stougård som de forrige fæstebønder på Stougård? Det er sådan et par ting, der bliver ved med at nage mig.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-06-12 23:00

"boelsmand"?
bliver dig svar skyldig

på brejls hjemmeside
http://search.atomz.com/search/?sp-q=stoug%E5rd&sp-a=sp10026622&sp-p=phrase

finder du jordbøger fra stougård håber du finder det du søger

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-06-12 13:23

Glud - Hjarnø 17601780
opslag 105 1768 vielse mellem søren og karen pedersdatter begge af bistrup
+niels født opslag 136
navnet staugård er ikke føjet til hverken, niels eller jørgens navne
kanske de har taget navnet efter gården staugård
bedstebud
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 26-06-12 13:45

Hej Senta
Jeg havde slet ikke selv tænkt på jordebøgerne, men desværre er det den forkerte Stougård, der nævnes her, da den ligger i Tørring sogn. Jeg har været i gang med at kigge de andre efter, og der finder jeg ikke noget. Til det andet, du skriver, så er jeg helt sikker på, at de kaldes Stougård, fordi de bor på gården Stougård. Derfor kan jeg ikke forstå, at min Jørgen ikke kaldes Stougård, hvis det er ham der fører fæstet videre, men måske flytter han til en anden gård.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-06-12 13:54

vejle, Bjerre, Skjold, Vest Bisholdt Bye, en Gaard, 7, FT-1840
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Jørgen Sørensen66 GiftGaardmand

Bodil Therkeldsdatter61 Gifthans Kone

Hans Jørgensen21 UgiftDeres Børn

Ane Jørgensdatter35 UgiftDeres Børn

VejleSkjolde 18391863
jørgen sørensen skjold død 1842 opslag251
bodil therkilsen død 1856 opslag 264
aftægtskone hans jørgensen moder i bisholt
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 26-06-12 15:13

Hej Senta
Det er ganske rigtigt dem. Hvis bare han havde levet 3 år mere, kunne jeg have været sikker på, hvor han var født. Jeg har ved at google fundet mange forskellige oplysninger om familien på Stougård og andre med navnene Jørgen Sørensen eller Søren Jørgensen, men de passer nu ikke helt godt med hinande, så det er da bare til at blive mere forvirret af.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-06-12 16:12

hvornår bliver det første barn født
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-06-12 16:18

Vejle Skjolde 1797 1814
opslag 16 datter karen marie døbt 1801
en af fadderen er hans staugård

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 26-06-12 19:00

Hej Senta
Ja, jeg har været alle fødslerne igennem, men det er ikke gennemgående med Stougårds som faddere, det lader dog til, at Hans Sørensen Stougård optræder, men jeg kan ikke finde Jørgen Sørensen som fadder til nogen af Stougårdene.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-06-12 19:18

fra min jydske slægts
Iflg. folketællingen fra 1787 samt undersøgelser i Glud kirkebog ser det dog ud til, at Stougaard i sidste halvdel af 1700-tallet har været delt i to halvgårde, hvoraf den ene var beboet af Jørgen Sørensen Stougaard. Han overdrog i første halvdel af 1780’erne fæstet til svigersønnen Jørgen Sørensen, der blev gift med hans datter Anne. Faktum er dog, at han ved folketællingen i 1787 boede til aftægt hos datteren og svigersønnen.
På nabogården (= den anden halvpart) boede Jørgen Stougaards ældste søn Søren Jørgensen Stougaard[1].

Fæsteren af Stougård var i 1803 den ovenfor nævnte svigersøn Jørgen Sørensen, og gården havde da et areal på 61 tdr. hartkorn.
den jørgen sørensen der her er omtalt er født i glud ?
har du tjekket kirkebogen fra skjoldom der evt er en jørgen født ca. samme tid ?
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 26-06-12 21:32

Hej Senta

Han er her med kone og børn fra 1801, så han er noget ældre.

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Sørensen 46 Gift Hosbonde Gaardmand
Anne Jørgensdatter 43 Gift Konen
Hans Jørgensen 13 - deres Børn
Leene Jørgensdatter!! 9 - deres Børn
Jørgen Jørgensen!! 4 - deres Børn
Jørgen Jakobsen 23 Ugift Tienestefolk
Anne Katrine!! 30 Ugift Tienestefolk
Kristen Nielsen 16 Ugift Tienestefolk
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-06-12 22:04

ovenstående er ikke din ane eftersom din ane gifter sig i skjold kirke 1800 med bodil ?
jeg tror din jørgen sørensen er fra skjold og navnet staugård er et antaget navn evt. fra hans far eller gården staugård.
det er min bedste forklaring

staugård er delt i 2 fæstegårde 1803
?er hvor er din jørgen sørensen fra
skjold ?
der er en lille ting mere, i 1800 tallet var det ikke velset /umuligt vil jeg tro
at en gårdmands søn gifter sig med et uægte barn i dette tilfælde bodil
det stemmer heller ikke helt eller?
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 26-06-12 22:41

Hej Senta
Jeg tror heller ikke helt på, at min Jørgen Sørensen hører til på Stougård, men du får i hvert fald tak for alle dine mange forsøg på at indkredse ham.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-06-12 09:48

så lidt
prøv at kontakte glud lokal arkiv http://www.gludmuseum.dk/Dansk/Lokalarkiv.html
de er meget hjælpsomme,jeg ved de har mange oplysninger på fæstebønder fra området.
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 27-06-12 18:44

Hej Senta
Det lyder som en god idè. Jeg har før brugt dem til en anden gren af familien. Jeg har også fået kontakt til Birgit, som har hjemmesiden Minjyskeslaegt.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-06-12 19:06

god jagt på dine aner
senta