/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
ABS bremser, Citroén Saxo 1,4 1996
Fra : Steenk1
Vist : 578 gange
45 point
Dato : 18-06-12 22:45

Har lige skiftet den ene trækaksel på min citroén saxo 1,4 fra 1996. Den "klonkede" men ud over det så lyste ABS lampen konstant efter første nedbremsning. Følerillerne på den gamle foraksel var næsten korroderet væk så jeg troede at det måske var problemet (den anden side er fin) men efter akselskiftet lyser lampen stadig efter første ned bremsning.
Hvordan tjekker man følerne?. Jeg synes den blokerer lidt på venstre forhjul når jeg træder pedalen hårdt ned under kørsel. Indikerer det at det er venstre forhjul der er problemet ?.
Et sidespørgsmål. Da jeg afmonterede forakslen røg det meste af gearolien ud. I en nødssituation brugte jeg automatgearolie som var det eneste jeg havde på lager. Kan gearkassen tage skade af det eller er det ligesågodt som almindeligt gearolie.
Spørgsmålet er 300 point værd men har p.t. kun 45.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 18-06-12 22:47

Glemte lige at spørge om sådan en ABS ting skal nulstilles?. Jeg kan se der er noget der ligner diagnose stik i motorrummets sikringsbox.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-06-12 23:12

Hvilken side skiftede du?
Har du renset føleren og følerillerne i begge sider?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-06-12 11:22

Du kan ohme følerene på hjulene,og se hvilken der ikke virker. Det gør nok ikke så meget at du fyldte automat olje på kassen.Men jeg ville tappe det af og helle på den olje det skal være.
alimak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-06-12 15:34

Det duer ikke at køre ret meget med automatgearolie ien enalmindelig hypoid gearkasse.
skift hurtigst muligt.

Det med abs er lidt svæere at svare på, hvis fejlen først viser sig efter en nedbremsning.

Check om begge bremsekredse er aktive. Fejl i følere og tænder kan detekteres uden bremseaktion.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-06-12 20:47

Her er så igen eksempler,på de "gode råd",man får her på Kandu:
Citat
Det gør nok ikke så meget at du fyldte automat olje på kassen.

Kontra:
Citat
Det duer ikke at køre ret meget med automatgearolie ien enalmindelig hypoid gearkasse.
skift hurtigst muligt.

Og hvis man ved så lidt om bilers teknik:
Citat
Hvordan tjekker man følerne?. Jeg synes den blokerer lidt på venstre forhjul når jeg træder pedalen hårdt ned under kørsel. Indikerer det at det er venstre forhjul der er problemet ?.

.....indikerer det at det er livsfarlig både for reparatøren og medtrafikanter,at køre i sådan en bil.
Ikke tilfældigt,med alle de "solo-ulykker".

Et par bøger jeg kan anbefale,hvis man virkelig vil lege "perlegrus-mekaniker".

"Jetzt helfe ich mir selbst". Af Dieter Korp.
"So wird`s gemacht". Af H.R.Etzold.

Begge fås hos Køsters,Randers.

M.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 20-06-12 23:29

lad et værksted udmåle hvilken del der defekt,

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 22-06-12 17:15

Jeg tror, nej jeg ved at et ABS system er sådan indrettet at hvis det svigter så fungerer bremsen som bremser uden ABS. Bilen bremser upåklageligt, ej heller skævt selvom jeg tror den blokerer på venstre forhjul ved totalbremsning. Jeg er ret sikker på at der ingen fare er for mine medtrafikanter hvad angår bremser.
Hvad angår olien har jeg hørt fra en lastvognsmekaniker at selv motorolie kan bruges som gearolie. Min betænkelighed er at automatgearsolien er væsentlig tyndere end almindelig gearolie. Men hvad angår smøreevnen vil jeg tro den er bedre. Det er kun noget jeg tror det er derfor jeg spørger.
Hvis det var mig muligt ville jeg køre på værksted men det er desværre ikke noget jeg har råd til. Jeg bor et sted hvor de offentlige transportmidler ikke gør at man kan passe et arbejde uden bil. Det tvinger mig derfor til selv at skrue. Jeg er oprindeligt mekaniker af uddannelse men det så mange år siden at jeg arbejdede i branchen at jeg stort set ingen erfaring eller viden har om ABS (eller automatgearolie).

Hvis jeg skal rense følerne hvad må jeg så ghøre det med. Kan en stålbørste ødelægge noget ad?

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 22-06-12 19:50

din automat olie, betragter jeg, som hydraulikolie, som jo ikke har ry for at indeholde ret stor smøreevne
med hensyn til dine bremser foreslår jeg kun fordi de kan meget hurtigt sige hvor den defekte indikator sidder sidste gang jeg fik lavet sådan en test gav jeg ikke noget for det men men kan selvfølgelig købe en ny indikator og derved prøve sig frem om man har sat den på det rigtige sted.