/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerne grillfedt fra røde terrassefliser
Fra : juzze007
Vist : 480 gange
20 point
Dato : 15-06-12 16:48

Nogen der har en løsning på dette problem? Da det er en lejet lejlighed, vil jeg nok gerne prøve en lidt let metode først for lige at teste, hvor hårdt det er ved fliserne.

Det har siddet på i lige under en uge, og det er i Spanien, hvis det har nogen betydning.

på forhånd tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-06-12 17:00

Jeg ville i første omgang forsøge med alm. opvaskemiddel og rigeligt med vand

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-06-12 17:31

Der er fler muligheder.

Sulfo kapsler fedt inde, og virker derfor i sig selv ikke som fedt opløser.

Flydende sæbe til tøj og vaskemaskine, indeholder enzymer der fjerner fedt og skidt. Det skal dog have tid til at virker.

Du fortæller ikke om hvor det fedt er placeret under lag om det er sten, maling eller ligende. Hvis det er kalksten, skal man passe med ting der indeholder syre.

Hvis man skal have fat i noget der er meget hidsigt er der kaustrisk soda (Natriumhydroxid) eller ætsenatron. Men der kræver man læser lidt inden man anvender det da der er hårdt ved huden...

Dette kan have betydning for hvor kradse midler der kan anvendes.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-06-12 17:57

Jeg kom lige til at tænke på hvis det er små fliser, og det er en 2 - 3 stykker (et lille antal), kan du måske fiske dem op og rense dem i en balje så du ikke spreder dit fedt til et større område.

Meget handler om at begrænse skaden, og sikre at man ikke gør det være i forsøget på "helbrede"..
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-06-12 18:03

Brug en kraftig brun sæbe opløsning og skyl efter langt senere med masser af vand...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-06-12 18:10

Brun sæbe kan lægge en hinde der er lige så slem som det fedt man vil fjerne... Det ved alle der vasker deres terazzogulve i Brun sæbe.

Jeg anvender selv brun sæbe på terazzogulv.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-12 18:12

Enig med Svend: Brug brun sæbe med lidt vand, arbejd det ned med en børste og lad det sidde en halv dags tid. Rens af med vand. Glem alt om syre; det opløser kalksten, gør betonfliser ru og gøær ikke en sk.. ved fedtet.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-12 18:17

Hvis du ikke kan få brun sæbe i Spanien, så en skrap håndsæbe, du skræller spåner af inden du blander med vand. Skal være skrap, en mild sæbe gør hverken fra eller til.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-06-12 18:24

Der er vist ingen der har nævnt syre i denne tråd.

Jeg er dog stærkt uenig i anvendelse af noget der kan aflejre sæbe, i filisen.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-06-12 18:44

Køb noget kattegrus :) Det suger ret meget, måske knus det til en melkonsistens.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-06-12 21:05

Sådan gør Flemming Leth
Citat
Vi har desværre spildt noget fedt på vores nye herregårdssten på terrassen. Hvordan får vi pletterne væk? Det er nogle dage siden, og vi har ikke forsøgt med andre midler?

Når uheldet er ude, gør jeg det, at jeg opløser fedtpletten med petroleum og drysser cement over. Så lader jeg cementen suge petroleummet op. Derefter kommer jeg tør cement på igen, hvis der stadig er vådt, og så er fedtpletten væk.

http://ekstrabladet.dk/forbrug/det_ekstra_leth/article442829.ece