/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
12.04 og 8400GS og er "Linux i dvale"
Fra : amoko
Vist : 525 gange
500 point
Dato : 14-06-12 14:31

Hi o.v.n., Eyvind med flere.
Jeg kan ikke installere 12.04. Det har sikkert noget gøre med driveren til mit grafikkort NVIDIA GeForce GS.
Jeg får kun "gibberish" sel om det virker som om prøve-installationen er færdig.
Jeg har prøvet at sætte VGA=788 (det er 800x600), i starten viser skærmen VGA men lidt henne i installationen skifter den til en højere opløsning!
Det sidste der kan læses er at inst. er ved at "checking battery state...".
Ca. 5 min senere fyldes skærmen med "fniller-fnaller"; - der synes dog at være visse reaktioner på museklik / bevægelser.

Med venlig hilsen
amoko
PS hvor mødes "Linux-folket" nu? Der synes ikke at være megen aktivitet på denne side for tiden!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-06-12 16:59

Desværre tror jeg også at det er dit skæmkort / skærm som driller.
12.04 har ikke så mange drivere til ældre computere. (hvis det sådan en du har)

12.04 har jeg kørende på en pendrive, men jeg bruger helst 10.04 som jo udgår snart.
Eller Zorin 5.2 (tilrettet ubuntu)

Et godt sted på Dansk som jeg også benytter er det Danske ubuntu forum.

www.ubuntudanmark.dk

Kommentar
Fra : Sorceror

Dato : 14-06-12 21:55

Der er flere danske linux-sider. Andre bud er http://linuxin.dk/ og http://www.sslug.dk/ (sidste lokalforening for Sjælland. Der er tilsvarende, men mindre aktive, for andre dele af landet).

Angående dit problem er jeg enig. Det ser desværre ud til, at skærmkortet ikke er understøttet. Mange er understøttet i dag, men det sker stadig, at et kort ikke kan køre systemet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-06-12 02:12

Det er korrekt at den nyeste 12.04 kører med en opløsning som svagere (ikke nødvendigvis ældre) grafikkort ikke kan klare, prøv at læse svaret på mit spørgsmål:
http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=16061

Kommentar
Fra : amoko

Dato : 16-06-12 14:31

Hi begge tre,

Jeg er bange for at jeg selv har fundet problemet!
Problemet hedder nok UNITY.
Saa nu er spoergsmaalet aendret til:
Er der en maade man kan faa UBUNTU til at boote op uden UNITY eller i det mindste i 2D?
Dette er skrevet fra Kubuntu, som virker upaaklageligt; - jeg glemte bare at saette sproget til dansk.
Med amoko

Kommentar
Fra : Sorceror

Dato : 16-06-12 15:43

Hej amoko.

Når du når skærmen, hvor du skal indtaste brugernavn og kodeord, er der et lille ikon ovenfor og til højre for tekstkassen. Hvis du trykker på den, kan du vælge noget andet end 'Ubuntu' (hedder den vist bare. Det går under navnet 'Ubuntu', da Unity er standard for dem, men bl.a. Unity 2D kan også vælges her. Jeg husker dog ikke umiddelbart navnet for den på listen.

Du kan også vælge installere Gnome- eller KDE-miljøet fra Ubuntus Softwarecenter, hvis du vil prøve noget andet. Der er enkelte, der har et par problemer med Unity og vælger Gnome o.l. i stedet

Kommentar
Fra : amoko

Dato : 16-06-12 17:28

Hi Sorceror,

"Når du når skærmen, hvor du skal indtaste brugernavn og kodeord,"

Den mulighed får jeg slet ikke !!!

amoko

Kommentar
Fra : Sorceror

Dato : 16-06-12 17:37

Hmm...så er den gode nyhed, at det ikke er Unity, den er gal med. Det bliver nemlig først startet op efter denne skærm :).

Det undrer mig, at Kubuntu så virker, da de, så vidt jeg husker, begge laver skærmen på samme måde. Man skal nok til at lave en nærmere undersøgelse for at finde ud af, hvad der er galt. Skærmkortet har dog stadig den største sandsynlighed for at være synderen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-06-12 17:47

Dengang jeg havde problemer da kom de først efter at jeg loggede ind og jeg kunne vælge mellem forskellige muligheder som Sorceror skriver, har du valgt at logge direkte på uden adgangskode så får du ikke denne mulighed.
Måske du skulle vælge Ubuntu fra hvis du skal bruge adgangskode men ikke når frem til den side?
Kommer du så langt at du kan bruge Terminalen som der blev beskrevet i mit spørgsmål (Ctrl+Alt+F2) og opdatere grafik driver ?
Der er stadig mange gode muligheder uden Unity men de hedder ikke Ubuntu.

Linux Mint i Cinnamon udgaven ligner den gamle Ubuntu men er topmoderne

Linux Mint LXDE er en letvægts udgave af Linux Mint men du kan tilpasse med dine favorit programmer efter installationrn, LXDE har letvægts programmer som standard

Lubuntu er også en LXDE men udviklet fra Ubuntu den kører fint på hardware som ikke er af nyeste dato, du kan installere alle de mere krævende programmer hvis du har lyst, Lubuntu har valgt letvægts programmer som standard

Zorin OS har også Ubuntu som grundlag men den er tilpasset så Windows brugere straks føler sig hjemme med systemet, Zorin OS har også en letvægts udgave.

Ingen af ovennævnte systemer benytter Unity jeg har beholdt Ubuntu på den computer som havde problemer, men fremover holder jeg mig til Linux Mint