/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Installation af kogeplade
Fra : andreashc
Vist : 517 gange
20 point
Dato : 13-06-12 08:54

Hej,
Jeg har købt en Ikea glaskeramisk kogeplade som kommer uden strømkabel tilsluttet.

Hvordan tilslutter jeg kogepladen til et normalt 220v stik med jord?

Billede:
http://4.bp.blogspot.com/-EvVMlkMASh8/T9g46053YkI/AAAAAAAAAEs/N35IT0btdrM/s1600/photo+(1).JPG

Tak,
Andreas

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-06-12 09:34

Det er jo vist meget tydeligt på skiltet på fotoet.
Hvis du ikke forstår det , må du hellere få fat i en kyndig ven eller en elektikker.
Vi kan ikke forklare det bedre med ord end tegningen viser.

Du skal være opmærksom på at du fra en almindelig lysstikkontakt med de normale 10A sikringer ikke vedvarende kan trække mere end ca 2300 Watt. Hvis der også er andet på den samme gruppe , så er der ikke mange watt tilbage til kogepladen.
Hvis den vitterlig kun er med et kogested ( normalt er der 4) kan det dog godt gå an.

Ellers vil jeg varmt anbefale at man bruger en regulær komfurgruppe med 400V og 16 A sikringer.
Der er kogepladen også beregnet til.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 13-06-12 09:44

Det kan da ikke vises tyderligere end det er på tegningen.
Der er to ben til 220v og du har 2 ledninger fra din kontakt og så er der jord ledningen.

vic200

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-06-12 10:27

For en gangs skyld vil jeg give transor ret....................få lige en elektriker til hjælpe dig.

Til lidt hjælp - så har vi normalt 240 volt i danmark.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-06-12 12:05

Nej Eyvind
Den normale spænding i Danmark er den der har været i generationer. Men det er kun ca.15 år siden man begyndte at kalde den nominelle værdi 230 V . Ikke 240 V.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-06-12 20:47

Ups ja fejlskrivning, for det vej jeg jo godt.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 13-06-12 23:51

Kan kun sige at jeg tilslutter mig de andres holdning 100%
Det er tydeligt vist på tegningen.
Og ja, at tilslutte det til en normal stikkontakt er absolut ikke en god ide.