/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
LG X110
Fra : Molly67
Vist : 2371 gange
20 point
Dato : 09-06-12 12:36

Hej.
Håber der er nogen som kan hjælpe mig.
Har en Lg x110 notebook uden cd drev.
Mit problem er at jeg gerne vil installere XP på den. Har prøvet at kopier min xp cd over på en ex harddisk fra min mands computer.
Har derefter prøvet at boot op fra min ex på min X110, men det virker desværre ikke.
Kan nogen fortælle mig hvad jeg laver af fejl og hvad skal jeg gør for at få xp på min LG X110
Har desværre 20 point, da jeg er ny herinde

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-12 12:55

Du skal være ikke så lidt af en it nørd for at udføre det nummer, din mini computer har en SATA harddisk så Windows XP kan ikke se harddisken, det kan dog løses med en SATA driver fra harddisk producenten som skal installeres mens du installerer Windows XP, i "gamle dage" da computerne havde diskette drev var det ret nemt, men nu da du hverken har diskette eller CD drev så skal det hele først lægges på en startbar (bootable) usb drev og så installeres, og så kommer problemerne med at finde drivere til både dit og dat, måske kan du ikke komme på internettet eller der er ingen lyd på, eller - - - der er nemlig ingen XP drivere som du kan hente hos producenten, men se her om det er noget du kan komme videre med:
http://www.ehow.com/how_5910793_create-bootable-windows-xp-usb.html

Forresten: Hvorfor ikke en Linux på i stedet for et forældet XP styresystem? Det vil være 1000 gange lettere at få en brugbar computer med Linux Mint end med Windows XP

Kommentar
Fra : Molly67

Dato : 09-06-12 13:01

Vil prøve at læse det igennem.
jeg har ikke Linux

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-12 13:04

Her kan du læse mere om Linux Mint:
http://www.linuxmint.com/index.php
der er et dansk forum hvor man kan spørge om Linux Mint og få god hjælp, desværre er der ikke megen aktivitet på forummet men stilles der et spørgsmål så er en af os parat:
http://mintdanmark.dk/index.php

Lad være med at klikke på linket herunder hvis ikke du vil prøve med Linux Mint, et klik vil starte hentningen af Linux Mint LXDE versionen som vil køre rigtig godt på en mini bærbar:
http://ftp.klid.dk/ftp/linuxmint/stable/11/linuxmint-11-lxde-cd-32bit.iso
Linux skal også over på en startbar usb drev eller installeres fra en ekstern CD drev, men du får (sandsynligvis) ikke problemer med drivere og styresystemet er topmoderne, i modsætning til XP som er 10 år gammel og på vej ud

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-12 13:05

Citat
jeg har ikke Linux
det kan du nemt få og så er det gratis

Kommentar
Fra : Molly67

Dato : 09-06-12 13:09

Tak for hjælpen.
Vil prøve at hente Linux

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-12 13:12

Øh jeg læser lige om din computer, er der Windows XP Home på den allerede?
http://www.lg.com/dk/computerprodukter/barbare-computere/LG-X110-L.jsp
det står der i linket og så kan du måske gendanne fra recovery drevet og få computeren som den var fra ny

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-12 13:32

Se her hvordan du får oprettet en startbar usb drev:
http://www.youtube.com/watch?v=bwyeRWmAf7Y
se filmen igennem nogle gange og læg mærke til hvordan damen gør, når så du har en Linux Mint på en startbar usb drev så vil jeg gerne komme med mere forklaring, jeg får gæster resten af dagen så jeg er ikke så meget på Kandu men andre kan jo også komme til så

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-12 13:35

Her er en som fortæller om LXDE versionen:
http://www.youtube.com/watch?v=91MeM56kNnk&feature=related
så du kan se m du tør prøve

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-12 13:41

Filmene er på engelsk og viser engelsk tekst og menuer på Linux Mint, du kan selvfølgelig vælge at få den på dansk når du installerer

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 09-06-12 22:14
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 09-06-12 22:18

Kan lige nævne, at det tager rimelig lang tid at overføre filerne til USB
så tålmodighed.....

Kommentar
Fra : Molly67

Dato : 11-06-12 12:46

Hummm nu har jeg prøvet begge forslag og intet virker desværre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-06-12 14:35

Hvad har du prøvet helt nøjagtig?
Jeg svarer først engang i nat, arbejdet kalder nu så jeg er ikke på før om mange timer