/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvor mange stoplesko
Fra : ulrik1973
Vist : 723 gange
40 point
Dato : 09-06-12 09:27

hej.

Jeg er ved at skulle lave en lille skur på 20 m2, hvor mange stolpesko skal jeg bruge der til...

Skal jeg ned i frost dybte med skoene...?
og hvad er best hjemmelavede sko eller færdig købte sko...
Hvad er billigst..?

Kommentar
Fra : steen69

Dato : 09-06-12 09:42

afhænger af hvilken dim. bundrem du vælger at bygge på - hvis det er en 4x4 vil jeg tro at en 4-5 stykker kan gøre det -

er det hård fast lerjord kan du bare tage et pælebor- ned i ca 90 - så opklosser du bundrem- finder du et godt stykke jern og ned i hver hul- jern fastgør du så til bundrem - eller du kan anvende stolpesko - ned med en god tynd pladderblanding af beton i hvert hul-

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-06-12 11:02

Hvis det er i størrelsen 4 x 5, vil jeg tro, at fire, højst 6 stolper kan klare det, i hjørnerne og evt midt på de længste sider. Var det mig, ville jeg købe stolpesko og lægge en syld/bundrem som er større i højden end i bredden, snarere 50 x 150 mm end 100 x 100. I Sverige bruger man pælebor og ned i hullet sætter man et paprør til at støbe i. Så sparer m,an på betonen, og den bliver ikke blandet op med jord forneden. Dybden afhænger af grunden: I god veldrænet grusbund skal du ikke særlig langt ned, mens du i ler- eller mosebund nok skal ned i 90 centimeter under terræn. Steens forslag om at lægge bundrammen ud og klodse op i vinkel og water lyder sympatisk, hvis det levner plads til at hælde betonen i. Alternativt kan man øve sig i hurtig og effektiv opklodsning, flytte hele sylden til side, hælde beton i og to-tre mand stærk løfte hele arrangementet hen på plads og ordne faconen før betonen begynder at størkne.
vh
pbp

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 09-06-12 18:14

veldrænet jord sludder Hvis stolperne skal stå fast og holde skal du mindst 90 cm ned i undergrunden

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-06-12 21:21

Pudsigt nok har jeg et gammelt bondehus i Sverige, hvor soklen er tilhuggede marksten, som stort set ligger oven på jorden. Det har nogenlunde holdt faconen fra 1894 og til i onsdags, hvor jeg senest så det. Men det er også placeret på den højeste og tørreste plads på grunden med særdeles veldrænet grus under. Et udhus er lavet på samme måde, mens ladegården fra 1934 er på støbt betonsokkel, som er 25-50 cm nede afhængigt af terrænet. Jeg formoder betonen skyldes manglen på egnede sten samt at stalden skulle have tæt gulv for at samle aille og møg til gødningsbrug. Lade og kørestald har jordgulv mens loen til tærskning er født med plankegulv.